Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Vem renoverar insprutningspump till Deutz F3L912?

31 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

HenkeBoy (trådstartaren)

#1 » 12:11:44, 27-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Vem kan tänkas renovera en insprutningspump till min Liebherr. Motor Deutz F3L912. Är det ens möjligt?
Diesel läcker in i oljeutrymmet i pumpen tämligen snabbt och motorn går ojämnt.
Och ja, förfiler osv. är rengjorda.
Kollar man oljenivån i insp.pumpen rinner bara diesel...

Skulle behöva en ny underdel till luftfilterrenaren också (rostat sönder)

/Henrik, Örnsköldsvik
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60



johan.eriksson

#2 » 19:08:28, 27-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova med Dieselmeken här på forumet.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

ecr28

#3 » 22:02:23, 27-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Prova med Dieselmeken här på forumet.

Det måste vara Göran Lindgren från Aneby du menar. Prova o ring honom han kan nog hjälpa dig med din pump. lycka till!
ecr28
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:04, 18-08-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR58plus med Indexator RT20 m grip grävsystem Scanlaser XC2 plus. Kubota BX24 2007 med Kranman 250dumper vagn

johan.eriksson

#4 » 22:18:57, 27-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det de, men företaget heter ju idag Dieselmeken AB :grin:
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

ecr28

#5 » 06:55:04, 28-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Visst är det de, men företaget heter ju idag Dieselmeken AB :grin:

Tack för uppdateringen Johan
ecr28
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:04, 18-08-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR58plus med Indexator RT20 m grip grävsystem Scanlaser XC2 plus. Kubota BX24 2007 med Kranman 250dumper vagn

Utskrotnings-Magnus

#6 » 07:37:48, 28-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har några såna där motorer stående med pump och allt, hör av dig om det inte löser sig.

/Magnus, 070-6660379
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Hebbe

#7 » 07:07:19, 30-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

HenkeBoy skrev:... Motor Deutz F3L912. Är det ens möjligt?
Diesel läcker in i oljeutrymmet i pumpen tämligen snabbt och motorn går ojämnt.
Och ja, förfiler osv. är rengjorda.
Kollar man oljenivån i insp.pumpen rinner bara diesel...
Jag har också en sådan motor, F3L912/W, vi inhandlade den beg. med 800 h på mätaren för ca. 30 år sedan och nu står det 1800 på timmätaren, oljan i dieselpumpen har sett lika simmig ut i alla år! Oljan ska bytas var 100 h och bäst är att först blåsa ut all "diesel" med tryckluft. Har du kollat spridarna?
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Peter Persson

#8 » 13:01:45, 30-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser att du är från Övik, det finns en mycket duktig gubbe i Husum som får pumpar till sig från hela landet, slå han en signal.

http://gulasidorna.eniro.se/företag/dieselservice:68430883_gs
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

HenkeBoy (trådstartaren)

#9 » 11:39:31, 14-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för alla svar!! Kul med lite hjälp!

Insprutningspumpen dränerades ifjol och fylldes på med ny olja. Efter bara ett litet tag rann det diesel ur skvaller-röret igen.

Startade upp den för i år i helgen och visst startar den, men ingen ork i motorn.

Ska ta och börja med att ta en titt på spridarna.

Ringde nyss Dieselservice i Husum och det blir en kostsam historia att renovera. Då måste det vara bättre ekonomi att hitta beg. motor som funkar.

/Henke
Senast redigerad av HenkeBoy 11:51:40, 14-06-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Hebbe

#10 » 09:46:09, 15-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade lite fel för mig om oljebytet i pumpen:
http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... &df_id=372
Fast själv brukar jag göra det ungefär var 100 h. Min pump har inte så stort läckage så det rinner ut själv. Tycker du att man kan lägga 328 kr i sjön kan du testa lite Finsk/Rysk :) mirakelmedicin:
http://www.rvs.se/products/page62.html
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

John-02

#11 » 21:52:07, 16-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Skulle vara tacksam om HenkeBoy eller Hebbe kunde fixa ett foto ändan av pumpen (regulatorändan). På den pump jag har verkar det som om locket med fyra skruvar på regulatorn är vänd upp och ner. Då blir ju nivåskruven mera som en bottenpropp :slag: Skulle därför vilja se hur det skall se ut på riktigt så skruvar man inte upp något i onödan. :grin:
John-02
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:30, 07-10-2009
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

BM425

#12 » 22:35:02, 16-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter matarpumpen på insprutningspumpen likadant som på min F4L?
Matarpumpen kan läcka diesel in till oljan då den drivs av kamaxel i insprutningspumpen.

För dåligt tryck från matarpumpen gör att insprutningspumpen inte får tillräckligt med diesel o därmed går motorn dåligt.

Vad det gäller luftrenaren så köp en komplett burk på en traktorskrot av lämplig storlek. Motsvarande ungefär samma cylindervolym. Jag har en burk från en IH på min Atlas.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

dimorep

#13 » 22:47:33, 16-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns olika insp.pumpar till de motorerna, bara i denna tråden så har det nämnts både direktinsprutade och förkammar motorer som "samma motor"!

Så ett motor nr. på den aktuella motorn är ett måste för att kunna få fram exakt vilken pump det handlar om.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Hebbe

#14 » 07:37:27, 17-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Sitter matarpumpen på insprutningspumpen likadant som på min F4L?
Matarpumpen kan läcka diesel in till oljan då den drivs av kamaxel i insprutningspumpen.

För dåligt tryck från matarpumpen gör att insprutningspumpen inte får tillräckligt med diesel o därmed går motorn dåligt.
Bra BM425, det borde vara trådens hetaste tips för HenkeBoy. Jag har själv funderat på membranet i min matarpump och att det då kommer att läcka diesel i oljan fast jag trodde att det rann in i motoroljan men så är det naturligtvis inte.

Lite bilder på min F4L912, tröskdammet får ni på köpet:

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

John-02

#15 » 16:49:14, 17-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Hebbe för bilderna... :buga: :thumme:
John-02
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:30, 07-10-2009
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mauritz Lahti och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se