Dags för att uppdatera tråden lite.
Efter många om och men så blev det nya
däck, hittade kinatillverkade däck för 8400kr inkl moms.
Gruvat mig hela vintern för att byta däcken på fälgarna som är dom delade med
låsring. (läst alla varningar om såna fälgar)
Började med att bygga mig en hydraulpress av lite skrot, men det gick inte så bra. pressade och pressade men däcken ville helt enkelt inte av.
Alldeles för mycket rost inne i fälgarna.
Efter många timmars svett och bök hade jag fått av två däck, men på det tredje sprack en svetsfog i min press så jag gjorde kväll!
Grubblade och kom fram till att testa att såga med tigersåg, och det gick ju nästan som att skära i smör en varm sommardag...
sågade av en klyfta av däcket så jag kom åt kanten som ligger mot fälgen och innehåller X antal ståltrådar. Det sista tog jag med vinkelslipen.
Vipps så hade jag fått av två däck på en halvtimme!!!! Varför testade jag inte tigersågen från början??
På med stålborste på vinkelslipen och bort med det mesta av rosten. Sen fram med nytt däck, lite smörja och på med däck och därefter dit med fälgkanten och låsringen.
Tog sen bort nålen ur ventilen och trädde på en luftslang som fästes med slangklammer.
I andra änden
fäste jag en däckventil som jag sågat av från en trasig
slang och sen på med pumphandtaget och pumpade på behörigt avstånd till 5 BAR.
Sen släppte jag ur luften, monterade ventilen och pumpade till mindre än en halv bar.
Monterade hjulen på ABSen och sen pumpade jag dom till drygt 4 bar.
Gick väldigt bra och inte minsta tendens till att nån låsring skulle krypa ur.
Hade ju som sagt hjärtat i halsgropen efter allt jag läst.
Blev mycket text nu
Nu kommer
iaf bilderna!