Bultarna till den kåpan vill gärna skruva upp sej och jag vill minnas att det inte är så bra för innehållet i växeln om den sitter lös, så det gäller att hålla koll,
eller att låsa bultarna på något sätt. Kolla att den
driver någotsånär lika på båda banden.
Jarl Ericson i Lammhult (0472-260148) hade ett lager med delar till dessa maskiner, men han är väl rätt gammal, och jag vet inte hur det är numera.
Fanns med både Deutz och Ford motor. Fordmotorerna hade väl lite problem med sjunkande foder, men finns en hel del att få tag i från tex. Claysontröskor.
Maskinen är byggd hos H. Allbinger Travemünde Tyskland, men såldes i Sverige av Kockum-Landsverk och den ordinarie reservdelshållningen försvann väl, mer eller mindre när Åkermans övertog deras tillverkning.
En enkel maskin som går att förstå hur den funkar, bara genom att titta hur den är byggd. den hade något slags tryckluftsmanövrerat fördelningssystem som inte var nån höjdare, och oftast är bortkopplat.
Bromsarna skall regelbundet tömmas på läckolja, sitter en plugg under varje bromspaket, röret med manöverolja till bromsarna sitter utsatt och är ofta skadat, men är ju enkelt att fixa.