Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Volvo ec70 2003 ett mysteriefel. HJÄLP!

119 inlägg • Sida 4 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

nikkenyfiken (trådstartaren)

#46 » 09:53:22, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det låter ju rimligt att den skulle reagera trött då. Oavset min okunnighet så skall jag mäta trycken lite och se vad jag kan få fram.
Jag hittade detta dokument som verkar förklara principen. http://capitolbearing.com/e-catalog/Hyd ... 03-206.pdf

Skall plugga på lite så man begriper vad som händer lite mer iaf...
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



mathiast

#47 » 10:55:22, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid bra att läsa på hur det fungerar och inte gissa sig fram:-) är dessutom pumpen ställd att ge ett högre tryck än vad överströmmaren i ventilpaketet löser ut av så kommer den pumpa mycket olja med högt tryck i stället för att vinkla ned och minimera flödet när man kör en funktion i botten.
Följden blir att motorn får jobba hårt och oljan värms upp
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

dimorep

#48 » 11:23:06, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om man förstår grunderna i systemuppbyggnaden så är ändå varje modell (ja nästan varje maskin) lite unik och kräver i och med det en viss grad av produktkännedom för att få till en vettig systeminställning.

Steg 1 borde vara att få till en vettig grundinställning, gjord i den ordning och ställd till de värde som rek. i VHB. Något som en "hyd.van" person borde kunna få till, om nödvändig info går att få fram.
Steg 2 (om man vill få en ännu bättre maskin) är att få den individuella maskinen så optimalt inställd som möjligt, efter hur den är utrustad, status och användning. För att få till det så krävs det absolut en person med engagemang och stor kunskap av den modellen (eller liknade med samma uppbyggnad).

Att köpa in tjänsten "en fullständig tryckinställning / justering" av någon med mångårig kunskap av maskinen brukar vara bland det bästa maskinen (och chauffören) kan få.

En ominställning av hydrauliken kan till viss mån kompensera för effektbortfall från motorn, men är absolut inte rätt väg att gå. Betydligt bättre att först försäkra sig om att motorn går som den ska och därefter få lasten anpassad efter vad den har att ge = bästa möjliga prestanda.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nikkenyfiken (trådstartaren)

#49 » 13:26:41, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo detta låter som jag tänker. Nu är jag nog tämligen säker på att motorn är som den skall så den törs jag nog ta ur ekvationen. Den kan ju iofs vara lite underdimensionerad som orginal men det känns det inte som .

Däremot så verkar det helt omöjligt att få fram en vhb på maskinen i fråga. Lantmännen kan det inte och heller inte en annan hydraulfirma med väldigt bra renomé kunde få fram några uppgifter, eller få fram specen på rätt matarpump. Så om någon här skulle sitta på just detta så hade det varit bra.:-)

Jag håller till 1000 procent med om att en kille med exakt rätt kunskap är rätt väg att gå när man vill ha ordning på på ett problem. Problemet är väl att det många gånger är stört omöjligt att hitta denne...

Jag tar det sakta framåt så länge tills jag hittar denne eller problemet blir löst. Här får man ju finfin hjälp med. Motorn är fixad trots total avsaknad av kunskap(innan) så visst går det om man vill med rätt hjälp:-)

1 person gillar det här inlägget.
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dimorep

#50 » 13:53:17, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märket finns ju representerat i landet dessutom av landets största aktör inom branschen. Så visst finns det de som borde kunna den typen av maskin här (även om jag inte tror att just din modell finns som "svensksåld").
Ett tips är att du kontaktar Swecon i Mölndal och får ut någon tekniker därifrån.

Ang. uppgifter om motorn, det är ju inte Volvo som gjort den. Så en (alternativ) väg att gå, är att kontakta representanten för det märket i Sverige och höra om de kan bistå med lite info.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nikkenyfiken (trådstartaren)

#51 » 17:03:34, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen
Då har jag varit och mätt litegran som sagt. Jo jag har pratat med både återförsäljaren i Uddevalla och i Mölndal. De hittar inga papper på dessa maskiner och framförallt de i Uddevalla var vääldigt osäkra i frågan och trodde att detta skulle bli tidsödande och dyrt. Uppmuntrande...:-) Även de i Uddevalla rekommenderade Mölndal. Kan absolut tänka mig att ta upp en därifrån senare. Om inte annat för slutfinishen kanske..

Så frågan är om någon här har någon kommentar på mina siffror. Det är vid maxtryck i systemet. Jag antar att det finns ett standbytryck men jag vågade inte riktigt ta den lilla mätare då stort tryck riskerades, men det kan jag ju förståss göra om jag bara vet hur var och när...

Bild
Skruv nr 3 var och är lös i hela dess längd med stoppskruv och allt. När jag mätte var trycket 230 bar och när jag vred den skruven ett halvvarv så blev det 250 bar. Den är fortfarande lite lös men jag ville inte pilla mer än nödvändigt på något jag inte förstår... Om någon vet så får denne gärna förklara vad de olika skruvarna representerar. Allt är ju inte som i läroböckerna:-)

Jag mätte även inne under hyttgolvet. Styrsystemet(spakar och så) ligger på 30 bar som sig bör vad jag förstår.

Så frågan är om det finns något liitet steg jag skulle kunna ta framåt i frågan.
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

mathiast

#52 » 17:41:21, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den lilla slangen som går till ventilpaketet bör vara LS signalen och den sista klumpen på pumpen kan nog vara en vanlig kugghjulspump som ev går till sväng och bladet.
Huvudutgången på pumpen är nog det blanka locket högst upp och delta p värdet är skillnaden mellan ls signalens tryck och utgångens tryck vilket kräver att du har två klockor och tar mellanvärdet.
Svårigheten är att veta vad var och en av de tre justeringarna på regulatorn gör,gissningsvis är en för standby och en för delta p samt ev maxtrycköverströmmare? Är ingen expert och har inte sett denna typen innan
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#53 » 17:53:22, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

[Grävmaskiner] Justera Hydraulpump (pel-job 386) tycker den pumpen ser väldigt bekant ut :-) problwemet också
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

nikkenyfiken (trådstartaren)

#54 » 19:28:27, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du har rätt. Den högra pumpen är kugghjulspump för blad och sväng det har jag sett i ett maskinblad.

Jag är väldigt nyfiken på vad slangen mellan kugghjulspumpen och storpumpen gör.

Om du har rätt så är ju deltaP värdet 0 då jag mätte 250 på både ls signalen och vid utgången vid full belastning. Däremot så hade jag 25 bars skillnad mellan mätpunkt vid kugghjulspumpen och mätpunkt vid utgången på storpumpen.

Finns det någon här som har lite stenkoll på detta tro?:-) Jag mailade killen i den andra tråden om han fick löst sitt problem men det var läängesdan den var aktiv tyvärr. Känns lite som om det är någonstans i Sverige svaret finns så är det här. Finns det dessutom någon i närheten av Orust så hade det varit än bättre..
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

AN

#55 » 19:50:14, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skriver du ut beteckning på pumpen så kanske du får mer hjälp. Är väl en A10V.......? Är ju ingen grävmaskinsmekaniker, men kan ju vara med och tro lite jag med. Det är väl effektregulator på den. Klumpen på huset läser nog av vaggans vinkling, så översta regulatorskruven är nog för att ställa effektregleringen. För att få total effekt som dieselmotorn ska klara, så måste den ju läsa lilla pumpen också, så det är nog därför slangen sitter där. Mitten har ni ju konstaterat att det är LS. Så då är tryckavskärningen regulatorn närmast pumpen(3). Rätta mej gärna om jag har fel, då jag vill lära lite mer om hydrauliksystemen i maskinerna.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

nikkenyfiken (trådstartaren)

#56 » 20:43:48, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grym kille A10 verkar vara rätt!
Har en bild där serienumret är suddigt men det kan gå att se om jag åker till maskinen och kollar igen.

Bild

Borde ju inte vara helt omöjligt att lösa hoppas jag.:-)
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dimorep

#57 » 20:55:49, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En version av Rexroths klassiska LA10V pump, som säkert är låst till beställaren (Volvo). Men grundkonstruktionen lär inte skilja sig nämnvärt åt.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nikkenyfiken (trådstartaren)

#58 » 21:33:03, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är det nixs som tidigare pratat om en pump likt denna ErikPetersson @ [Grävmaskiner] Kan ibland döda motorn genom att köra hydrauliken? [Löst] inte samma fel men samma regleringar. Samma som på EC50 enligt nixs. Om det är exakt samma kan jag inte bedöma men det känns ju som om det hjälper någon kunnig person på traven:-). Nu var det ju dieselproblem i den tråden men bra specifikationer.

Ls trycket verkar bra på topp iaf(250)
Kuggpumpens tryck verkar ok(225)
Storpumpens utlopp verkar ok(250)

Delta p har jag ju då inte fått fram. När mäter man detta? Vid fullt tryck i är ju Ls trycket också fullt dvs 250. Om jag sätter på två klockor och mäter utgången samt på Ls ledningen vid normalbelastning får jag då två olika siffror och därmed Delta P?

Ursäkta mina kanske dumma frågor men jag lär mig..
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

AN

#59 » 22:39:21, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kodnyckeln är ren Rexroth, så du kan säkert googla fram info. Men som dimo skrev är den troligen låst till volvo, men grundkonstruktionen är ju lika.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

nikkenyfiken (trådstartaren)

#60 » 11:54:45, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu har vi ju blivit väldigt mycket klokare verkligen! Så jäkla kul det är när man går framåt!

Det jag kommit på att göra nu är:
1. Bekräfta maxtrycket med den stora skruven och ställa detta till exakt 250bar(skruva åt ordentligt)
2: Mäta deltaP och justera detta så det är standardinställt på 14Bar eller då 19Bar som Nixs skrev tidigare. Här saknar jag lite kunskap om hur detta skall mätas. Enligt Rexroth video så skall inte ls ledningen gå upp till fulltryck(250) vid full belastning om jag förstått det rätt. Jag söker info om exakt hur ls trycket skall mätas men hittar inget riktigt bra mer än rexroth video. Min första mätning av Ls visade ju 250 och då kanske detta är galet? Någon synpunkt på detta?

Här har jag hittat lite videos på pumpen, dock utan kopplingen till konstantpumpen(den tredje ställskruven)
https://www.youtube.com/watch?v=-McMl6JJk0Q en video på pumpen
https://www.youtube.com/watch?v=FP05rYRI9JU En video med förklarande bild på vad portarna gör.
https://www.youtube.com/watch?v=5VstQQhdsLQ En video på själva controllern vid fulltryck
https://www.youtube.com/watch?v=bw3nrQvBC00 En till på controllern
http://www.boschrexroth.com/country_units/america/canada/en/pdf_files_ppt/3a_a10v0_variable_displacement_piston_pump.pdf Dokument på pumpen

Edit: I videon och på min maskin så skiljer det sig åt då det i videon är bara en controller medens jag har två. Ls in i en och en till klumpen på pumpen. I videon går bägge till samma controller vad jag kan se. Blir inte riktigt klog på konstantpumpens påverkan på det hela.
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se