Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Volvo ec70 2003 ett mysteriefel. HJÄLP!

119 inlägg • Sida 5 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

nixs

#61 » 13:13:16, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

nikkenyfiken skrev:Ja du har rätt. Den högra pumpen är kugghjulspump för blad och sväng det har jag sett i ett maskinblad.

Jag är väldigt nyfiken på vad slangen mellan kugghjulspumpen och storpumpen gör.

Om du har rätt så är ju deltaP värdet 0 då jag mätte 250 på både ls signalen och vid utgången vid full belastning. Däremot så hade jag 25 bars skillnad mellan mätpunkt vid kugghjulspumpen och mätpunkt vid utgången på storpumpen.

Finns det någon här som har lite stenkoll på detta tro?:-) Jag mailade killen i den andra tråden om han fick löst sitt problem men det var läängesdan den var aktiv tyvärr. Känns lite som om det är någonstans i Sverige svaret finns så är det här. Finns det dessutom någon i närheten av Orust så hade det varit än bättre..


Den slangen som går mellan kugghjulspumpen är en signalledning för att tala om för summeringen av effektregleringen på den stora pumpen hur mycket den måste avlasta för att inte kväva motorn, detta varierar ju med trycket på svängpumpen. Stora klumpen på sidan av pumpen där signalledningen går in har en del komponenter som bland annat mäter vinkelskivans läge och tar hänsyn till leveranstrycken i båda pumparna. Dessa är fabriksinställda och skall INTE micklas med! De andra regulatorerna styr flödeskompensatorn och tryckkompensatorn, den tredje kommer jag inte ihåg på rak arm utan måste kika i en bok om jag skall kunna ge korrekta uppgifter. Det fanns en EW70 och den hade högre tryck på hjulning har jag för mig och då hade man nog den tredje kompensatorn inkopplad.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet



AN

#62 » 13:25:23, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
Den slangen som går mellan kugghjulspumpen är en signalledning för att tala om för summeringen av effektregleringen på den stora pumpen hur mycket den måste avlasta för att inte kväva motorn, detta varierar ju med trycket på svängpumpen. Stora klumpen på sidan av pumpen där signalledningen går in har en del komponenter som bland annat mäter vinkelskivans läge och tar hänsyn till leveranstrycken i båda pumparna. Dessa är fabriksinställda och skall INTE micklas med! De andra regulatorerna styr flödeskompensatorn och tryckkompensatorn, den tredje kommer jag inte ihåg på rak arm utan måste kika i en bok om jag skall kunna ge korrekta uppgifter. Det fanns en EW70 och den hade högre tryck på hjulning har jag för mig och då hade man nog den tredje kompensatorn inkopplad.


Den tredje är väl till effektregleringen då? Röret går ju mellan vinkelavläsaren kompensatorn.
Du som håller på med grävmaskiner, kan du inte berätta lite hur du skulle gjort, om du blivit utskickad att justera in hydrauliken på denna grävaren?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

nixs

#63 » 16:32:41, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
nixs skrev:
Den tredje är väl till effektregleringen då? Röret går ju mellan vinkelavläsaren kompensatorn.
Du som håller på med grävmaskiner, kan du inte berätta lite hur du skulle gjort, om du blivit utskickad att justera in hydrauliken på denna grävaren?


Effektregleringen ligger delvis i de vanliga regulatorerna och sedan i blocket utanför stora pumpen som använder vinkelskivan, trycket från huvudpumpen och från svängpumpen för att summera ett totalt tryck till regulatorerna.

Edit,

Jag skulle kontrollera alla uppgifter jag kunde hitta om en sådan maskin så att de stämmer mot verkligheten.
Mer än så tänker jag inte förtälja, jobbar ju med sådana ibland.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

AN

#64 » 17:06:11, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
Effektregleringen ligger delvis i de vanliga regulatorerna och sedan i blocket utanför stora pumpen som använder vinkelskivan, trycket från huvudpumpen och från svängpumpen för att summera ett totalt tryck till regulatorerna.

Edit,

Jag skulle kontrollera alla uppgifter jag kunde hitta om en sådan maskin så att de stämmer mot verkligheten.
Mer än så tänker jag inte förtälja, jobbar ju med sådana ibland.


Ok. Jo jag har full förståelse för att du inte vill berätta, när de är ditt levebröd.
Jag är ganska med på hur dessa regulatorer fungerar i teorin, men det är det praktiska ute på maskinen som jag saknar.
:back_to:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

nixs

#65 » 17:57:51, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
Ok. Jo jag har full förståelse för att du inte vill berätta, när de är ditt levebröd.
Jag är ganska med på hur dessa regulatorer fungerar i teorin, men det är det praktiska ute på maskinen som jag saknar.
:back_to:


Jo, det är väl inte raketforskning men förvånansvärt många tekniker tappar tråden när man går in på LS system och dess reglering tycker jag.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#66 » 18:36:12, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nixs, det beror på att schimpanstämjarna inte gick igenom de detaljerna med oss (och gjorde de det så var det inte tillr. många gånger för att vi skulle fatta)... :cool:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nikkenyfiken (trådstartaren)

#67 » 08:21:43, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som tur är så verkar det som den enda skruv som inte är skruvad på är just den vid klumpen:-)

Det skulle vara intressant att veta hur effektregleringsklumpen fungerar. Jag har tittat lite närmare på det och normalt så går det ju en signalslang från klumpen där den läser av vinkeln på pumpen till controllern. Jag misstänker att det även är en kanal ner i pumphuset som matar klumpen med olja. Då kan ju standardfunktionen vara att när skivan är rak så är det inget tryck i signalledningen till controllern. Eller tvärt om. Frågan är ju då hur den beter sig då det kommer ytterligare en signal från svängpumpen...

Kanske:
OM minskat tryck i svängpumpssignalen OCH hög pumpvinkel DÅ ökat tryck i klumpens signal till controllern för att räta på upp pumpvinkeln och därmed minska motorns motstånd och då borde det vid rak pumpvinkel inte vara något tryck alls från något håll(stängt) från klumpen, det vore ju rimligt kanske.

För det enda klumpen kan generera tillbaka till controllern är ju ett enda tryck i olika situationer så det borde inte vara omöjligt att greppa.

Är det någon som kan svara på hur jag skall belasta maskinen när jag skall mäta trycket i LS ledningen för ett bra mätvärde?

Niklas
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

mathiast

#68 » 17:15:12, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om du inte mäter delta p trycket smidigast vid jämn ej full belastning,att larva med maskinen kanske?
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Turbodiesel

#69 » 18:22:49, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

delta p är enklare att kolla på ex,v bomlyft, under tiden bommen höjer sig långsamt kollas bägge trycken. Svårt att läsa av bägge mätarna samtidigt med någon större exakthet, så det gäller att vara fin på handen..


(jo, det finns fina differenstrycksmätare, men jag har ingen än..)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

nikkenyfiken (trådstartaren)

#70 » 18:40:53, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen
Då var systemtrycket satt och åtskruvat. I allafall någonting:-)

Men nu till en liten intressant grej... Och till er som inte tycker amatörer skall pilla med saker så skall jag bara säga att ett varsamt pillande kan vara väldigt bra av tre anledningar. 1. Man lär sig vad det handlar om och kan således prata mer samma språk som det proffs man anlitar senare. 2: Man kan beskriva problemet extremt mycket bättre än om man bara lämnar bort direkt. 3: Allt som oftast så kan man dessutom lösa problemet själv ibland.

Jag kollade ls trycket idag men jag har lite väl dåliga mätare tyvärr så jag lämnar nog detta till ett proffs, eller återkommer till det senare igen. MEN...Jag var väldigt nyfiken på om mina teorier med effektregleringen stämde så jag provade extremt försiktigt att vrida lite på controllern för detta. Jag vred 10min på ett varv och vad händer? - Jo ifrån att motorn söver sig så ställde denna yttepytans justering in pumpen så att den inte pumpade alls(neutral)! Väldigt intressant skulle jag säga. Skulle tippa på att den yttepyttansvridningen kanske gjorde 0,05mm i höjd invärtes i controllern så varför då denna extrema förändring? En teori jag fick var att det sitter en trasig fjäder i vilket innebär att just den controllern har två lägen Av eller På vilka bägge sätts med ställskruven då fjädern är kass. Normalt skulle ju vara att det krävdes ett visst tryck för att orka skjuva upp fjädern och vinkla pumpskivan till rakt läge.

Blir nog kanske ett lite samtal till Mölndal imorrn...
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

63an

#71 » 18:58:23, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bravo du KAN ha rätt eller FEL :thumme: men funderar du på manometrar så snåla inte då klassade prylar bör du ha om de ska bli någotsånär med trycken! Finns regler för sådant oxå, ska du mäta 250bar så använd en 500 bars mano. Man ser på nålen längst ut ju bättre klass ju finare nål...Några tusenlappar gör en otrolig skillnad på säker tryckinställning! :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

nikkenyfiken (trådstartaren)

#72 » 20:24:03, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkert FEL:-) Men man vill ju inte gå genom livet utan att provat lite av varje. Jag menar vem tar inte chansen att lära sig lite om hydraulik om man får den? Jag skulle väldigt gärna få en mer riktig bild av hur Ls systemet fungerar, jag känner att jag har liiite grundkoll men riktigt roligt skulle det vara när man kan skruva lite kanske... Men samtidigt så vill man ju inte sabba något så det för bli i andra änden med lättare saker.

Sedan blir det ju inte lättare av att man saknar proffsiga verktyg. Men helt klart är att det roligaste är att filosofera kring vari problemet kan ligga och då behövs ju inga verktyg...

2 personer gillar det här inlägget.
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

mathiast

#73 » 20:45:35, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge det är ens egna grejor och man inte skadar sig själv eller andra och är beredd att ta konsekvenserna om/när det blir galet så tycker jag personligen att det är ok att prova lite olika ideer :-)

2 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

AN

#74 » 20:55:14, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har en beskrivning på DFR controllern i dokumentet i inlägg 60.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

TomKat

#75 » 22:07:36, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

DFSR (Pressure, flow and summation HP control) finns beskrivet på sida 31 i det bifogade dokumentet.
Dock inte vilken justerskruv som justerar vad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
TomKat
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:02:43, 02-02-2014
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Case IH JX70
Fiat 25CF
CAT 301.8


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se