Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Volvo ec70 2003 ett mysteriefel. HJÄLP!

119 inlägg • Sida 6 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

TomKat

#76 » 22:12:45, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske skulle det kunna vara en standard ventil A10VSO … DFR med en effektbegränsnings ventil LA.
Men det är som sagt en Volvo specifik kombination.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
TomKat
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:02:43, 02-02-2014
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Case IH JX70
Fiat 25CF
CAT 301.8



nikkenyfiken (trådstartaren)

#77 » 22:14:44, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag såg det. Tyvärr är jag fortfarande så sopig att jag inte kan följa flödet riktigt. Det är när olika tryck möts. Som när ls ledningen tappar tryck och möter pumpens. Videorna jag kikar på har haft 200 visningar på tre år. Hydraulik är hett!!!;-)
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

AN

#78 » 23:04:44, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

TomKat skrev:Kanske skulle det kunna vara en standard ventil A10VSO … DFR med en effektbegränsnings ventil LA.
Men det är som sagt en Volvo specifik kombination.


DFR=DR+FR DR=Ren tryckavskäring FR=Load Sense
Så denna måste ju vara DR+FR+LA då det är 3 ventiler på den.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

TomKat

#79 » 23:25:20, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gissning också men jag är bara glad amatör här så jag kan ha fel. :huh:

I nyare datablad på A10V så finns inte DFSR :klia: bara DFLR och det verkar vara en pump med fabriksinställd max effekt bara på den pumpen. DFSR skall troligen även ta hänsyn till kugghjulspumpens effektbehov.

Det syns inte så bra på bilden #51 men jag gissar att man satt LA ventilen mellan pumpen och DFR kontrollen för att få önskad funktion.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av TomKat 23:59:47, 29-09-2014, redigerad totalt 1 gång.
TomKat
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:02:43, 02-02-2014
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Case IH JX70
Fiat 25CF
CAT 301.8

AN

#80 » 23:50:37, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

S står nog för att effektkontrollern kan läsa en extra pump, till skillnad från dflr som enbart läser sej själv.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

nikkenyfiken (trådstartaren)

#81 » 20:49:24, 30-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade en bra länk för den/oss som vill ha lite bättre koll på hur ett lastkännande system fungerar.
http://capitolbearing.com/e-catalog/HydraulicComponents/pdfs/03-206.pdf

Det jag just nu lurar lite på är hur ls-tryckställskruven kan skapa en skillnad i Deltatryck på ett visst inställt värde och att denna skilnad står sig över olika tryck. Det är ju coolt men inget jag begriper hur det funkar än. Har någon en enkel förklaring på detta kanske?

Ringde förövrigt en "riktig" tekniker idag. Återkommer i frågan om mysteriefelet. :-)

Förutom trycken och controllern så tycker jag det är konstigt att en av larverna vill "hänga" sig när man larvar. Vad skulle detta kunna tyda på tro?

Niklas
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

63an

#82 » 21:10:04, 30-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

PMa (Akkaman) han kan förmedla dej uppgifter! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

AN

#83 » 21:26:59, 30-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

nikkenyfiken skrev:
Det jag just nu lurar lite på är hur ls-tryckställskruven kan skapa en skillnad i Deltatryck på ett visst inställt värde och att denna skilnad står sig över olika tryck. Det är ju coolt men inget jag begriper hur det funkar än. Har någon en enkel förklaring på detta kanske?


Niklas



Se på sid 16 i PDFen ovan.
Bild
Övre regulatorn är load sense. På vänster sida av sliden har du tryck före strypning, på höger sida tryck efter strypning. I det läget som den är ritad har du full vinkling på pumpen.Fjädern och trycket efter strypning vill hålla den åt vänster. Trycket före strypning vill skuva den åt höger. Står sliden som på bilden, i vänster läge, har du full vinkling(reglercylindern är ventilerad mot tank). Står den åt höger, leds systemtryck in i reglerkolven och pimpen vinklar ner, mot mindre flöde. Fjädern motsvarar Delta P. Vi säger att fjädern motsvarar 14bar. Stänger du strypningen, får fjädern ingen hjälp av hydraultryck, och pumpen kommer att kompensera på 14 bar. Allt over 14bar övervinner fjäderkraften, släden går till höger, och pumpen kompenserar.

Säg att du ska köra en cylinder med pumpen.
Ökar belastningen på cylindern, sjunker delta p, (trycket i cylindern ökar). Trycket på fjädersidan i LS-kontrollen ökar och pumpen vinklar upp tills delta P är återställt.
Minskar belastningen på cylindern, ökar delta p, (trycket i cylindern minskar). Trycket på fjädersidan i LS-kontrollen minskar och pumpen vinklar ner tills delta P är återställt.


Genom att trycket över strypningen(ventilpaketet) hålls konstant, hålls flödet konstant.

Bild

Så uppfattar jag LS-Systemen, väldigt förenklat. Blev kanske rörig förklaring
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

nikkenyfiken (trådstartaren)

#84 » 21:47:28, 30-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar.
Såklart!! Det hade jag inte klurat ut på länge men nu klarnade det kraftigt...
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

nixs

#85 » 23:28:39, 30-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du stängt centrum så lastar pumpen av på 14 Bar som AN beskriver ovan. Att den kompenserar låter underligt, när pumpen uppfyller delta p konstanten så levererar den det flöde man begär. Delta p är enklast uttryckt ett mätvärde som pumpen och regulatorn använder för att mäta hur mycket flöde man begär och som pumpen använder ställa flödet ifrån, det har inget med lasten att göra. Stiger tryckbehovet på funktionen så ökar trycket automatiskt upp till systemtrycksbegränsning, man reglerar farten med spakarna. Inte kraften som man gör med ett rundpumpande system.

http://www.insanehydraulics.com/letstal ... nsing.html

http://www.insanehydraulics.com/backeng ... ntrol.html
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

3 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#86 » 23:40:34, 30-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild


Lite basfakta på denna maskin.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

4 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#87 » 23:42:48, 30-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Här ser man lite bättre hur systemet hänger ihop.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

2 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

AN

#88 » 08:19:17, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Att den kompenserar låter underligt, när pumpen uppfyller delta p konstanten så levererar den det flöde man begär.

Kanske fel ord. Men kan man inte kalla det kompensera, när den inte ligger på full vinkling? Den ligger ju på den vinkling som behövs för att uppnå 14 bar.

nixs skrev: Delta p är enklast uttryckt ett mätvärde som pumpen och regulatorn använder för att mäta hur mycket flöde man begär och som pumpen använder ställa flödet ifrån, det har inget med lasten att göra.

Delta P är ju fast justerad, så jag menade inte att det har med lasten att göra. Men ökar lasten, måste ju Delta P sjunka i någon millisekund, då reglerar ju pumpen för att upprätthålla lasten. Den vill ju hålla Delta P konstant.


Kul att du kom med lite info :grin:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

nixs

#89 » 08:57:14, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skilj på lasten! Det har inte med Delta p att göra, om lasten ökar så ökar trycket. Delta P uppfyller pumpen när den levererar tillräckligt med olja för att uppfylla detta över strypningen i sliden.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

AN

#90 » 20:54:40, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Skilj på lasten! Det har inte med Delta p att göra, om lasten ökar så ökar trycket. Delta P uppfyller pumpen när den levererar tillräckligt med olja för att uppfylla detta över strypningen i sliden.

Finenessen är väl att Delta P är konstant oavsett last? Ökad last, ökat tryck, konstant delta P. Pumpens vinkel anpassar sej hela tiden. Kompenserar bla för ökat läckage, vid ökat tryck.

Är med på vad du menar, och min förklaring var kanske bristfällig. Har googlat lie under eftermiddagen och de förklarar ganska likt på denna sida:
http://www.machinerylubrication.com/Rea ... ng-control
To understand how the load-sensing pump and directional control valve operate together, consider a winch being driven through a manually actuated valve. The operator summons the winch by moving the spool in the directional valve 20 percent of its stroke. The winch drum turns at five rpm. For clarity, imagine that the directional valve is now a fixed orifice. Flow across an orifice decreases as the pressure drop decreases. As load on the winch increases, the load-induced pressure downstream of the orifice (directional valve) increases. This decreases the pressure drop across the orifice, which means flow across the orifice decreases and the winch slows down.

Constant Pressure Drop Equals Constant Flow
In a load-sensing circuit, the load-induced pressure downstream of the orifice (directional valve) is fed back to the pump control via the load-signal gallery in the directional control valve. The load-sensing controller responds to the increase in load pressure by slightly increasing pump displacement (flow) so that pressure upstream of the orifice increases by a corresponding amount. This keeps the pressure drop across the orifice (directional valve) constant, which keeps flow constant and in this case, winch speed constant.


Men som sagt vi lär oss hela tiden :grin:


När du mäter Delta P på en maskin, då mäter du medans funktionen går eller? Blir inte helt riktigt om man mäter mot det stängda centrumet eller?

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se