Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Volvo ec70 2003 ett mysteriefel. HJÄLP!

119 inlägg • Sida 2 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

nikkenyfiken (trådstartaren)

#16 » 19:59:52, 17-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skall göra ett litet försök med dem imorrn och se om de kanske har lite data att komma med i frågan om tryckinställningar.
Behöver ändå beställa lite andra saker så de kan få lite valuta för att hjälpa till:-)
Sedan är ju förståss frågan om detta löser grundproblemet vilket jag är lite tveksam till. Någon som har någon annan idé på vad som kan vara felet tro?

Niklas
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



nixs

#17 » 20:05:30, 17-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Standby 23 bar
Delta P 19 bar
DR ventil 250 bar dynamiskt
LR ventil 20 bar statiskt
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nikkenyfiken (trådstartaren)

#18 » 20:39:45, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm.
Tycker motorn svajar lite och beter sig lite ojämnt så tänkte skaffa en ny matarpump samt mäta trycket som dimorep sade tidigare. Nu är man ju lite het på gröten men jag har letat som en tok för att hitta vad trycket skall vara så jag kan mäta och skaffa en ny pump. Suttit i timmar...

Är det någon som har koll på vad trycket skall vara tro?
Bifogar bild på insprutningspumpen. NR 104680-3031 på plåten och nummer 104780-3031 på lappen iofs lite knepigt att det står två olika.

Kan man förresten med att köpa en matarpump på biltema?

Niklas



Bild
Senast redigerad av nikkenyfiken 20:53:38, 19-09-2014, redigerad totalt 1 gång.
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dimorep

#19 » 20:46:30, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var du köper matarpumpen har nog inte så stor betydelse mer än för pris och livslängd, det viktiga är att tryck och flöde blir rätt.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nikkenyfiken (trådstartaren)

#20 » 21:04:37, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det klart. Just det att Biltema har öppet imorrn:-)
Men jag måste ju ha reda på siffrorna först:-(
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

mathiast

#21 » 21:38:52, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är en japansk variant på bosch ve pumpen och dom behöver igentligen ingen matarpump.kolla om det finns en liten sil under inloppsbanjon som är tät.
Kolla även att utloppsbanjon bara har ett mycket litet hål så dom inte råkat förväxla inlopp och utloppsbanjobult.
Det ska komma en skaplig stråle med luftbubbelfri diesel ur returen när motorn går
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

cekstam

#22 » 22:04:04, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ryker motorn när det går "tungt"?

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

nikkenyfiken (trådstartaren)

#23 » 22:38:16, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstigt mitt svar försvann tydligen:-( Men jag provar igen.
Jag provade lite igen idag och pumpade lite på samtidigt på den manuella pumpen. Helt plötsligt så gick motorn extremt mycket bärttre så jag misstänker ju med att något är lurt här. Men nu blir jag lite virrig. Menar du att jag inte alls behöver någon matarpump? Varför sitter där då en eller är det för att motorn inte är samma som orginal kanske? Låter vettigt förståss.

Förövrigt så måste jag säga att det är riktigt kul att luska runt och lära sig ett nytt område:-)

Och nej jag tror inte motorn ryker mer än vanligt då den går tungt.



N
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Turbodiesel

#24 » 08:12:08, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den brukar som sagt klara sig utan matarpump, men den klarar inte att suga genom flera filter & därpå en icke fungerande matarpump.

Se till att du har bra flöde från tanken & köp gärna en original matarpump om den lagt av, byt gärna förfilter/bränslefilter samtidigt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mathiast

#25 » 09:24:46, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast är att ta en dunk ren diesel och koppla in den innan sista filtret innan pumpen och inte ha matarpumpen inblandad,provkör och se om det är nån skillnad men kolla verkligen så att det flödar bra från returen och att man inte förväxlat banjobultarna bmellan inlopp utlopp
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

nikkenyfiken (trådstartaren)

#26 » 09:40:57, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp skall testa att köra rätt i en bytta diesel och kolla banjobultarna.
Efterssom det är bytt motor så är det kanske så att den nya motorn inte passar ihop med den gamla matarpumpen.

Jag tror jag gör som så att jag rengör tanken noga, byter bränsleledningar och filter samt gör rent alla detaljer supernoga. Sedan så kopplar jag ihop allt men utan matarpump och ser om det fungerar. Annars kör jag utan avskiljaren och ser hur det går.

Jag måste dock säga att jag blir lite fundersam över det med matarpumpens vara eller inte vara.

N
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dimorep

#27 » 17:47:07, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så som bränslesystemet är konstruerat org. / lev. från fabrik fungerar det, så länge allt är i ok skick. Är bara att kolla med någon Volvo å-f vilka komponenter det består av och var i systemet de sitter.

Tyvärr har allt för många en förmåga att i stället för att bara leta upp och laga/ersätta en trasig komponent (felorsaken). Så byggs det hellre om en massa, oftast med (mer eller mindre) dåligt resultat som följd. :???:

Men har maskinen fungerat bra ett tag efter du köpt den så lär det inte vara något "felplacerat" utan istället något som gått sönder eller ställt om sig.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nikkenyfiken (trådstartaren)

#28 » 21:51:07, 22-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering om någon är intresserad:-)

Tanken, vattenavskiljare och filter plockades ur idag.

Lite bilder på skiten i vattenavskiljaren som var helt beggad i botten klumpen i tvätthon.
Lite komiskt är den svarta skiten som rinner ur slangen och ser ut som motorolja. Är väl rimligtvis någon form av smält gummi...



Bild

Bild
ren o fin
Bild
Ren o fin två
Bild

Just nu är teorin att det har varit ordentligt skitigt och att eftersom pumpen sitter före filtret så har den tagit stryk med tiden. Nu är det nya slangar införskaffade och jag väntar på att rätt matarpump skall komma.

1 person gillar det här inlägget.
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

mathiast

#29 » 17:08:45, 23-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt ordning bör vara tank/förfilter/matarpump/finfilter/insprutningspump och byt gummislangarna så dom inte börjat släppa inuti
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

nikkenyfiken (trådstartaren)

#30 » 21:13:25, 23-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu är det på plats och jag har satt dit ett förfilter med. Nya slangar överallt och tanken är rengjord. Jag funderar lite på det med rätt tryck och flöde i matarpumpen. Vad skulle hända om man sätter dit en med för högt tryck och flöde? Vad händer rent praktiskt i insprutningspumpen i så fall?
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se