Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Volvo ec70 2003 ett mysteriefel. HJÄLP!

119 inlägg • Sida 8 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

AN

#106 » 20:34:59, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

nikkenyfiken skrev:Som tur är så verkar det som den enda skruv som inte är skruvad på är just den vid klumpen:-)

Det skulle vara intressant att veta hur effektregleringsklumpen fungerar. Jag har tittat lite närmare på det och normalt så går det ju en signalslang från klumpen där den läser av vinkeln på pumpen till controllern. Jag misstänker att det även är en kanal ner i pumphuset som matar klumpen med olja. Då kan ju standardfunktionen vara att när skivan är rak så är det inget tryck i signalledningen till controllern. Eller tvärt om. Frågan är ju då hur den beter sig då det kommer ytterligare en signal från svängpumpen...

Kanske:
OM minskat tryck i svängpumpssignalen OCH hög pumpvinkel DÅ ökat tryck i klumpens signal till controllern för att räta på upp pumpvinkeln och därmed minska motorns motstånd och då borde det vid rak pumpvinkel inte vara något tryck alls från något håll(stängt) från klumpen, det vore ju rimligt kanske.

För det enda klumpen kan generera tillbaka till controllern är ju ett enda tryck i olika situationer så det borde inte vara omöjligt att greppa.

Är det någon som kan svara på hur jag skall belasta maskinen när jag skall mäta trycket i LS ledningen för ett bra mätvärde?

Niklas


Det blir väl cirka så här. Nixs och TD kan nog fylla på och korrigera.


Bild

När du uppnår ett visst tryck i systemet, ökar trycket vid x, vilket medför att också trycket nere vid "Power Valve" (klumpen på huset) ökar också. Då öppnar powervalve, och dränerer i huset. Detta medför en trycksänkning, vilket medför att trycket på höger sida av översta ventilen(fjädersidan) minskar, vilket gör att ventilen ökar trycket i regleringskolven(genom att gå åt höger och släppa in mer olja) och vaggan vinklar ner, för att hålla rätt effekt(tryck x flöde). När vaggan vinklar ner, spänner den upp fjädern viket gör att power valve åter stänger. Nytt jämnviktsläge är funnet. Ökar trycket ytterligare, upprepar sej senariot, och power valve förspänns ännu mer av vaggan.
Väldigt förenklat och kanske inte helt 100% förklaring, men jag gjorde ett försök iaf.
Anledningen till att du har 2 skruvar på Power valve, är att den innehåller 2 fjädrar. För att få till en parabolisk form på effektkurvan. Vaggan spänner först ena fjädern, sedan bägge två.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Turbodiesel

#107 » 21:46:10, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Powervalve i rexroth's principskiss dränerar LS trycket efter en strypning, helt OK.
Bild


Men på Nixs bild dränerar Powervalve pumptrycket efter en strypning, till vilken nytta?
Bild

Jag tror den yttre kompensatorn har mer med detta att göra än vad som framkommer av den mystiska skissen, men jag är trött & borde inte hålla på med detta just nu..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#108 » 22:45:10, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man drar en linje mellan den svarta punkten och den lilla ringen ovanför och tar bort linjen bort till den andra svarta punkten så blir det väl ganska lik funktion? Kanske är LS-sliden lite abrubt i sin karaktäristik medans sliden till effektregleringen öppnar mjukare?

Edit: Ändrade maxtryckssliden til LS-sliden
Senast redigerad av Jac 12:24:53, 07-10-2014, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#109 » 23:10:43, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte upphovsmannen skulle dyka upp,, men den varianten är jag inne på.

:grin:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN

#110 » 23:35:07, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Båda har väl strypning innan power valve, för det är väl begränsat vad mycket den kan ta emot?
JAC: Kan du förklara lite närmare för en som inte riktigt hängde med.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jac

#111 » 12:39:46, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Power valve'n används här för att pilotstyra en slid. Baksidan av sliden är trycksatt genom strypningen. När en power valve'n öppnar så klarar den att sänka trycket på baksidan av sliden eftersom flödet in begränsas av strypningen. Med sänkt tryck på baksidan så klarar pumptrycket att flytta sliden så att olja leds in i cylindern som vinklar ner pumpen. Detta visas på den övre bilden i TD's post.

På den nedre är power valve'n kopplad direkt på pumptrycket via en strypning. Teoretiskt skulle den då funka som tryckbegränsningsventil men då blir det fel att ha en strypning där + att den nog är alldeles för liten. I praktiken blir det inget förnuftigt av det. Men det ser onekligen ut som om det bara är en streckmiss på ritningen, den är säkert kopplad på samma sätt som på den övre bilden egentligen bara att den har fått en egen slid istället för att gå på LS-sliden.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

nixs

#112 » 16:47:55, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
Det blir väl cirka så här. Nixs och TD kan nog fylla på och korrigera.


Bild

När du uppnår ett visst tryck i systemet, ökar trycket vid x, vilket medför att också trycket nere vid "Power Valve" (klumpen på huset) ökar också. Då öppnar powervalve, och dränerer i huset. Detta medför en trycksänkning, vilket medför att trycket på höger sida av översta ventilen(fjädersidan) minskar, vilket gör att ventilen ökar trycket i regleringskolven(genom att gå åt höger och släppa in mer olja) och vaggan vinklar ner, för att hålla rätt effekt(tryck x flöde). När vaggan vinklar ner, spänner den upp fjädern viket gör att power valve åter stänger. Nytt jämnviktsläge är funnet. Ökar trycket ytterligare, upprepar sej senariot, och power valve förspänns ännu mer av vaggan.
Väldigt förenklat och kanske inte helt 100% förklaring, men jag gjorde ett försök iaf.
Anledningen till att du har 2 skruvar på Power valve, är att den innehåller 2 fjädrar. För att få till en parabolisk form på effektkurvan. Vaggan spänner först ena fjädern, sedan bägge två.


Stämmer rätt bra det där, men det är inte rätt regulator mot pumpen på denna maskin så det är inte helt lika.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#113 » 16:52:55, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:På den nedre är power valve'n kopplad direkt på pumptrycket via en strypning. Teoretiskt skulle den då funka som tryckbegränsningsventil men då blir det fel att ha en strypning där + att den nog är alldeles för liten. I praktiken blir det inget förnuftigt av det. Men det ser onekligen ut som om det bara är en streckmiss på ritningen, den är säkert kopplad på samma sätt som på den övre bilden egentligen bara att den har fått en egen slid istället för att gå på LS-sliden.


Jac, Det är inte samma regulator! Det skall vara ritat precis som det är i min bild, det har ett syfte och en mening.
Och det är ingen tryckavskärning, det sköter den nedre regulatorn på 250 bar, den mittre reglerar på 16 bar och den övre på 20 bar. När kommer den övre att överhuvudtaget att reagera om mittenregulatorn är ställd lägre?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#114 » 20:22:32, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se där, kollade lite mer nu. Det saknas lite streck i den där skissen, laddar upp en bättre!
Bild
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

2 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#115 » 20:27:58, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Se där, kollade lite mer nu. Det saknas lite streck i den där skissen, laddar upp en bättre!
Bild


Sitter med ett häfte här nu med Test och Justering av lastkännande system för Pel-Job a la 1994, Inte helt lätt att få tag i.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

AN

#116 » 20:29:03, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu liknar den väl "rexroth-skissen" ganska bra, förutom att "power-valven" är matad från 2 pumpar. 50/50, är det att trycket från båda pumparna har lika mycket att säga till om? Såg i broschyren att det fanns 30/70 också. Finns säkert mer varianter också.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

nixs

#117 » 20:39:50, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Nu liknar den väl "rexroth-skissen" ganska bra, förutom att "power-valven" är matad från 2 pumpar. 50/50, är det att trycket från båda pumparna har lika mycket att säga till om? Såg i broschyren att det fanns 30/70 också. Finns säkert mer varianter också.



Likheter finns, det är ju Rexroth detta. Men er skiss har dräneringen på LS-signalen, det har inte denna.

Fy för att justera effektregleringen och de individuella rörelserna, flödesmäta varje enskild funktion. Bättre när det finns aktiva kompensatorer som i SX12 blocken som kom efter de har bastarderna.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nikkenyfiken (trådstartaren)

#118 » 09:27:28, 21-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Long time no seen...
Man kan ju tro att jag övergivit tråden och skrotat maskinen. Men icke :grin:

Den har nu fått sig en rejäl ansiktslyftning men jag återkommer med det senare.Nu tänkte jag bara informera lite om hydraulproblemets följetong.
Hydrauloljetanken är nu urtagen och rengjord och bilder bifogas här:
Bild
Bild

Man kan säga att det var mycket slem. Ca en centimeter i botten av tanken. Ihop med en och annan stålflis och rester efter någon gummigrej:-)

Nu skall den bara sättas ihop igen med nytt filter och köras en stund. Efter detta tänkte jag byta olja igen när systemet körts runt. Vad tror ni om detta? Hur länge skall jag köra och tycker ni att filtret skall bytas igen? Eller kanske någon annan synpunkt om detta?

På återseende.
Niklas
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

nikkenyfiken (trådstartaren)

#119 » 21:09:40, 21-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sugslangen till pumpen har nu också blivit bytt då den hade ett ganska kraftigt veck som jag misstänker skulle kunna bromsa oljan till pumpen.
Bild

Tbcon..

2 personer gillar det här inlägget.
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se