nikkenyfiken skrev:Som tur är så verkar det som den enda skruv som inte är skruvad på är just den vid klumpen:-)
Det skulle vara intressant att veta hur effektregleringsklumpen fungerar. Jag har tittat lite närmare på det och normalt så går det ju en signalslang från klumpen där den läser av vinkeln på pumpen till controllern. Jag misstänker att det även är en kanal ner i pumphuset som matar klumpen med olja. Då kan ju standardfunktionen vara att när skivan är rak så är det inget tryck i signalledningen till controllern. Eller tvärt om. Frågan är ju då hur den beter sig då det kommer ytterligare en signal från svängpumpen...
Kanske:
OM minskat tryck i svängpumpssignalen OCH hög pumpvinkel DÅ ökat tryck i klumpens signal till controllern för att räta på upp pumpvinkeln och därmed minska motorns motstånd och då borde det vid rak pumpvinkel inte vara något tryck alls från något håll(stängt) från klumpen, det vore ju rimligt kanske.
För det enda klumpen kan generera tillbaka till controllern är ju ett enda tryck i olika situationer så det borde inte vara omöjligt att greppa.
Är det någon som kan svara på hur jag skall belasta maskinen när jag skall mäta trycket i LS ledningen för ett bra mätvärde?
Niklas
Det blir väl cirka så här. Nixs och TD kan nog fylla på och korrigera.
När du uppnår ett visst tryck i systemet, ökar trycket vid x, vilket medför att också trycket nere vid "Power Valve" (klumpen på huset) ökar också. Då öppnar powervalve, och dränerer i huset. Detta medför en trycksänkning, vilket medför att trycket på höger sida av översta ventilen(fjädersidan) minskar, vilket gör att ventilen ökar trycket i regleringskolven(genom att gå åt höger och släppa in mer olja) och vaggan vinklar ner, för att hålla rätt effekt(tryck x flöde). När vaggan vinklar ner, spänner den upp fjädern viket gör att power valve åter stänger. Nytt jämnviktsläge är funnet. Ökar trycket ytterligare, upprepar sej senariot, och power valve förspänns ännu mer av vaggan.
Väldigt förenklat och kanske inte helt 100% förklaring, men jag gjorde ett försök iaf.
Anledningen till att du har 2 skruvar på Power valve, är att den innehåller 2 fjädrar. För att få till en parabolisk form på effektkurvan. Vaggan spänner först ena fjädern, sedan bägge två.