Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Volvo ec70 2003 ett mysteriefel. HJÄLP!

119 inlägg • Sida 7 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

magloman

#91 » 21:05:53, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

90 inlägg och inga bilder på hela maskinen ?

:hotar2: :desperado: :mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Turbodiesel

#92 » 21:25:06, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
När du mäter Delta P på en maskin, då mäter du medans funktionen går eller? Blir inte helt riktigt om man mäter mot det stängda centrumet eller?

//AN


Mäter du med allt i tomgång får du bara tank/returtrycket i LS-ledningen eftersom alla ventiler/slider dränerar sin signal i det läget. Mäter du med fullt spakutslag mot stopp (t,ex en cylinder körd i botten) får du fullt pumptryck i signalledningen, så det ska mätas i ett läge då sliden fungerar som strypning & pumpen levererar flöde.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

nixs

#93 » 14:00:53, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delta P sjunker om pumpens reglerar fullt ut, så man får mäta under rörelse så stabilt man kan och där man vet att pumpen ligger inom sitt reglerområde.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#94 » 17:02:52, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant tråd det här. Skulle vilja lägga ett gilla på hela tråden. :grin:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Påklaini

#95 » 17:12:06, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sant! Ja-bond77, högklassig tråd att fiska info från förutsatt att man hänger med i looparna.....
Påklaini
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:12, 26-09-2012
Ort: Malax, FIN
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Lokomo M 133
Poclain GCK 120
Poclain 220 CK
Valmet 828 x 2
Lokomo 925
Leyland 270
Zetor 9145

Och senast en Poclain 100

nixs

#96 » 19:30:04, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Mäter du med allt i tomgång får du bara tank/returtrycket i LS-ledningen eftersom alla ventiler/slider dränerar sin signal i det läget. Mäter du med fullt spakutslag mot stopp (t,ex en cylinder körd i botten) får du fullt pumptryck i signalledningen, så det ska mätas i ett läge då sliden fungerar som strypning & pumpen levererar flöde.


Det finns en variant med negativ LS också där pumpen har signalen för att vinkla av och ju mer delta P sjunker desto mer flödar den. Och enkla ls loopar där konstanttrycket blir lika med Delta P om man använder samma regulator till flödeskompenseringen och de interna förlusterna. Om denna kompensator styr avlastningstrycket och om man kan låta pumpen vinkla ner så långt i deplacement. Sedan kan man ha separata avlastningsventiler som är LS aktiverade som sänker pumpens standby lägre än Delta P, och tryckbegränsningsventiler som begränsar LS signalens tryck osv. Finns massa skumma och roliga finesser man kan göra med LS.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#97 » 19:34:59, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är svårt att hitta folk som tycker om att grotta ner sig i systemen och helheten, inte ens när man jobbar med dessa system dagligen och går utbildningar är det så.

Var intressant att diskutera med ingenjörerna på utvecklingsavdelningen och testa de kommande maskinerna innan produktions start.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

2 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#98 » 00:59:13, 03-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
Turbodiesel skrev:Mäter du med allt i tomgång får du bara tank/returtrycket i LS-ledningen eftersom alla ventiler/slider dränerar sin signal i det läget. Mäter du med fullt spakutslag mot stopp (t,ex en cylinder körd i botten) får du fullt pumptryck i signalledningen, så det ska mätas i ett läge då sliden fungerar som strypning & pumpen levererar flöde.


Det finns en variant med negativ LS också där pumpen har signalen för att vinkla av och ju mer delta P sjunker desto mer flödar den. Och enkla ls loopar där konstanttrycket blir lika med Delta P om man använder samma regulator till flödeskompenseringen och de interna förlusterna. Om denna kompensator styr avlastningstrycket och om man kan låta pumpen vinkla ner så långt i deplacement. Sedan kan man ha separata avlastningsventiler som är LS aktiverade som sänker pumpens standby lägre än Delta P, och tryckbegränsningsventiler som begränsar LS signalens tryck osv. Finns massa skumma och roliga finesser man kan göra med LS.


Exakt, men nu pratar vi positiv LS av 'standardkaraktär', tyvärr har jag inte lyckats få något riktigt grepp om negativ control än, men har inte lagt ner något större arbete på att söka information heller.

Blir nog rätt rörigt om vi ska blanda diagnosförfaranden på alla förekommande lastkännande system & varianter av dessa i en tråd som denna..

:bira:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel

#99 » 18:45:25, 03-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten nixis, negative control måste väl bygga på riktningsventiler med öppet centrum, och ha rundpumpningskanalen strypt/begränsad efter ventilerna.

När flöde inte önskas ser pumpkontrollen i stort sett pumptrycket via ls-ledningen och håller pumpen nedvinklad, och sedan när rundpumpningskanalen gradvis stängs dräneras trycket i ls-ledningen - pumpen vinklar upp.

Behövs väl heller inga skyttlar & mysko borrningar i sliderna till detta, utan ls tas ut på en plats, varken mer eller mindre.

Reglerkurvorna för Kawasakipumpen (K3V) jag hittade har samma utseende, bara spegelvänt (inte helt oväntat).

Har jag fattat något rätt verkar ju systemet bygga på färre komponenter (t,ex skyttlar) & kanaler än väntat..

Har volvo några maskiner med neg control ?


Ok, nu spårade det ur lite igen..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

nixs

#100 » 19:05:54, 03-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

A och B serien, delar av både C och D kör med det. C modellerna och uppåt går mer och mer över på open center fast med positiv kontroll.

Du kan köra LS med negativ kontroll.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#101 » 21:40:46, 03-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Positiv kontroll, att vinkla upp pumpen med signal från joystick parallellt med att man öppnar ventilerna eller nåt sånt? http://www.boschrexroth.com/business_un ... /index.jsp

Negativ kontroll är som du beskriver TD. Open center ventil med liten centrum kanal och avblödning på LS-linjen. Har aldrig sett ett datablad från nån leverantör.

Här är ett nörd papper där det står att japsen gillar negativ kontroll för det har mer dämpning och bättre kraftkontroll än vanlig LS: https://www.iei.liu.se/flumes/tmms10/fi ... amping.pdf

Hydrauliktråd någon?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#102 » 23:02:51, 03-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där nördiga pappret från iei beskrev betydligt mer om negativ control än jag lyckades hitta, och dessutom grunderna i övriga äldre LS-system :thumme:

Tack :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#103 » 23:09:25, 03-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väl bekomme :)
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

nikkenyfiken (trådstartaren)

#104 » 09:58:49, 04-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var ju visset av mig att inte visa vad det är vi pratar om. Vi pratar om en lite småskabbig maskin som om de professionella gudarna är villiga, kommer att bli ett skinande praktexemplar. Men som vi brukar säga: Man går inte på med vaxet innan svetsen rullats in:-)

Riktigt ordentligt hetvattentvättad blev den igår.


Bild

Här har vi henne bredvid storebror Ec140D som är i betydligt bättre kondition.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

mathiast

#105 » 11:28:07, 04-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knäckbom känns inte som jättevanligt på minigrävare :-) defintivt inte den maskin jag rotat i så det verkar vara ett vanligt fel med haveri på stickcylindern
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se