Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Volvo ec70 2003 ett mysteriefel. HJÄLP!

119 inlägg • Sida 1 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

nikkenyfiken (trådstartaren)

#1 » 21:33:27, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har kommit över en ec70 2003 med helt ny motor, nya larver och lite annat nytt. Till ett ok pris.

En kolv hade gått sönder och bitar skadat en ventil i paketet som också är bytt(just den ventilen är bytt).

Allt fungerar klanderfritt när man kör långsamt- mycket långsamt. MEN... När man kör två funktioner samtidigt, larvar eller helt enkelt vill ha ut mer flöde så går motorn allt tyngre tills den söver sig och stannar om man inte släpper spakarna och låter den återhämta sig. Maskinen går därmed inte alls att gräva med. .

Det känns som när standardpumpen kör så går allt perfekt men när man behöver mer flöde så skiter det sig.

Jag vore väldigt tacksam på förslag på var man kan börja felsöka...

Snälla...

Niklas
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



mathiast

#2 » 21:48:15, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stickcylinder som rasat?
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#3 » 21:48:54, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle kolla bränsleproblem före hydralik
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

nikkenyfiken (trådstartaren)

#4 » 21:53:02, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp. Stickcylindern.
Nu är ju insprutningspumpen i princip ny. Är det rimligt att den i princip dör när flödet ökar om den inte får bränsle menar du?

Vad är det som sitter mellan handpumpen och insprutningspumpen. En metallcylinder ca 7cm i diameter och kanske 8 hög?

Niklas
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

mathiast

#5 » 22:02:56, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Resten av systemet är ju inte nytt så det kan vara stopp i eller felkopplat.
Rolig parentes är att jag repat en ec70 som stickcylindern spridit skrot till ventilen och förstört denna.
På den byttes kompletta kolven men inte ventilsektionen då den inte gick att köpa enl swecon,resultatet var att stickan sjönk sakta pga läck i ventilsliden.
Funderade på om det var samma maskin eller vanligt fel bara :-)
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#6 » 22:04:42, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Metallcylindern skulle kunna vara en hållare till insattsfilter
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

nikkenyfiken (trådstartaren)

#7 » 22:15:10, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo får kolla lite närmare på den.
Är det inte lite konstigt att den söver sig även då man sänker bommen och alltså behöver flöde men marginellt med tryck?
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dimorep

#8 » 22:19:14, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla matartrycket, räcker att någon råkat blanda ihopa banjobultarna (om det sitter strypning i en av de) så kan det bli tokfel.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nikkenyfiken (trådstartaren)

#9 » 22:26:35, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är superintresserad men inte superkunnig. Jag har dock duktiga människor runt mig:-) men vi behöver lite guidning.

Nu skall det tilläggas att den gick bra i ett par veckor( enl förra ägaren) efter motorbytet. Problemet skall ha uppkommit efter kolv och ventilhaveriet.

Den skall dock ha varit lite klen.
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Exs

#10 » 23:31:26, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man som glad amatör får komma med ett långskott så har jag en idé som Dimorep eller annan kunnig veteran gärna får säga bu eller bä om;

Om det skulle hamnat skrot någonstans i oljereturen, antingen i ventilblocket eller i ledningen, så det ligger och stryper, skulle det då kunna vara en orsak till symptomet? Dvs att motorn successivt bygger tryck i returen för att flödet är för dåligt, och sen hinner oljan rinna undan medan motorn återhämtar sig för att man släppt spakarna? För jag förutsätter att det är LS-system och inte rundpumpande i dessa maskiner?
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

nikkenyfiken (trådstartaren)

#11 » 08:54:33, 17-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Vi hade samma tanke angående returtryck som byggs upp. Men det vi kom fram till var att när maskinen söver sig så borde då bägge slangarna till den aktuella kolven bli hårda(trycksatta) vilket de inte blir. Då borde vi kunna autesluta att den inte blir av med oljan, eller vad tror ni?

Jag tänkte jag skall tömma och göra ren hela tanken och bränslesystemet fram till insprutningspumpen samt såklart byta filter. Jag kanske skall försöka få tag på någon mätare att mäta matartrycket som dimorep sade här tidigare i tråden. Jag antar att man sätter mätklockan precis innan insprutningspumpen när man mäter(rätta mig gärna). Frågan är vad det skall vara för tryck?
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

nikkenyfiken (trådstartaren)

#12 » 16:55:25, 17-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
En uppdatering.
Nu har jag testat matartrycket och det skjuver på riktigt bra precis innan insprutningspumpen så jag tror inte det är något problem med bränslet. Åtminstone fram till pumpen.

Nästa sak jag tänkte testa är att mäta hur högt tryck det är vid mätställena vid hydraulpumpen. Det är tre mätställen. Ett uppe på den stora pumpen ett vid slangen till konstantpumpen och en vid slangen som går till ventilpaketet.

Jag har läst i en gammal instruktionsbok jag hittade här på maskinisten till eb68 där det står lite om hydraultryck. 35 i pilotsystemet och 250 i arbetstryck. Vad tror ni, låter detta rimligt. Är man ute och cyklar om man misstänker att det är skruvat lite väl friskt på skruvarna vid pumpen och att det är värt att engagera sig i. Någon som vet hur detta skall stå tro. Vägledning hade varit vääldigt bra:-).

Efter detta funderar jag på att plocka ner hela ventilpaketet och kontrollera alla ventiler. Är det något att tänka på när man gör detta? Jag tänker på vad som kan tagit stryk när kolven rasade.

Niklas
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dimorep

#13 » 18:13:06, 17-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att börja ändra på tryckinställningarna utan att ha referens till exakt hur det ska vara på den modellen (eller har mycket goda kunskaper i området) leder oftast till det sämre, samt riskerar att ödelägga en eller flera komponenter!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nikkenyfiken (trådstartaren)

#14 » 19:19:42, 17-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag förstår det men nu har jag som tur är en ybergrym hydraulikkille som kan hjälpa mig. Problemet är att det har skruvats väääldigt mycket på dessa vilket syns på slitaget på täcklocken. Mätpunkterna har däremot aldrig varit loss vad det verkar.

Så frågan är om det finns någon här som kan ge en närmare beskrivning av hur det skall vara. Även om min expert på området är väldigt duktig så är detta en lite speciell grej misstänker jag.

Jag var på lantmännen idag och de saknade totalt kunskap om ec70 och hade ingen dokumentation över huvud taget vilket innebär att där fanns det inte mycket råd att hämta. Svaret var "visst löser vi det men det kommer att ta tid".

Man kan väl säga att en verkstadshandbok hade suttit fint. Men vem vet kanske någon här kan säga hur det skall göras?

Niklas
nikkenyfiken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:16, 16-09-2014
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

nixs

#15 » 19:50:33, 17-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kyrkvreten tror jag har delar till ventilpaketet, vill minnas att det var Parker detaljer i den.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron