Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Ljuddämpare Yanmar Vio-75

13 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

LageB (trådstartaren)

#1 » 09:57:40, 14-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas få hjälp från någon med erfarenhat av Yanmar Vio-75
Jag försöker ta loss ljuddämpare på min Yanmar Vio-75. Men, det är ju OMÖJLIGT. Pinnbultarna och muttrarna som håller fast dämparen på grenröret sitter ju så %#&¤## trångt!
De bakre muttrarna (mot motorn) når jag inte ens med fingret, än mindre med något verktyg. Ska man behöva ta bort ventilkåpan? eller finns det något enkelt sätt att ta bort plåtar mot hytten?

Mvh
En förtvivlad amatör
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab



ac tc

#2 » 12:06:03, 14-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

kap röret och skarva???
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

LageB (trådstartaren)

#3 » 09:25:33, 15-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:kap röret och skarva???


Tack ac tc. Jag vet inte riktigt hur du menar, men vart fall jag vill gärna kunna montera ny dämpare på grenröret som det är tänkt. Det kan väl inte vara så tokigt att man måste montera bort halva motorn och hytt för att lossa muttrarna till grenröret?? Någon här med en Vio-75?
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab

nisse

#4 » 20:42:53, 15-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte montera bort stolen och en plåt så kommer du åt inifrån hytten? Jag tror minnas att det var så på en mindre vio som jag skruvade i.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

LageB (trådstartaren)

#5 » 21:49:50, 15-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack nisse,

Det är det jag börjar misstänka (och hoppas). Jag har Vio-75:an ute på en Mälarö och ska ut till ön på Lördag och ska se om detta går. Är det svårt att montera bort stolen? Borde väl sitta i typ 4 bultar -eller?

Mvh
Lage
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab

LageB (trådstartaren)

#6 » 09:45:13, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LageB skrev:Tack nisse,

Det är det jag börjar misstänka (och hoppas). Jag har Vio-75:an ute på en Mälarö och ska ut till ön på Lördag och ska se om detta går. Är det svårt att montera bort stolen? Borde väl sitta i typ 4 bultar -eller?

Mvh
Lage


Styrsticka är ju integrerad med stol, så jag antar att det borde finna någon typ av snabbkoppling för att koppla bort elektronikkablar - eller hur? Är det något annat man bör tänka på när stolen ska tas bort? Vad säger ni med erfarenhet... :smile:

Mvh
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab

nisse

#7 » 19:24:16, 19-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Me styrsticka menar du joysticken? Är ju hydraulslangar på den. Maskinen jag var på hade fyra bultar till stolen. Det underlätta att plocka bort lillrutan framför pedalen och spakarna till pedalen. Sedan kan man lyfta ur stolen framåt. Men det var ingen VIO75 jag jobbade med. Så kan inte hjälpa mer. Du kan kanske fota lite?
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

LageB (trådstartaren)

#8 » 10:16:54, 21-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:Me styrsticka menar du joysticken? Är ju hydraulslangar på den. Maskinen jag var på hade fyra bultar till stolen. Det underlätta att plocka bort lillrutan framför pedalen och spakarna till pedalen. Sedan kan man lyfta ur stolen framåt. Men det var ingen VIO75 jag jobbade med. Så kan inte hjälpa mer. Du kan kanske fota lite?


Tack Nisse,

Jo, joystick kanske det heter (hmmm.. styrsticka borde väl vara mer passande än glädjesticka?.. :smile: )
Det finns en plåt vid sidan om stolen som jag kunde ta bort utan att demontera stolen men jag vet inte vad den plåten hade för funktion överhuvudtaget :klia: eftersom bakom denna var det en "plåtvägg" som jag uppfattar är en del av hytten. Det verkar nästan som om jag måste demontera hytten för att byta ljuddämpare. Kan det verkligen vara så illa? Jag har frågat Yanmars generalagent i Sverige men dom kan heller inte svara hur man ska göra....
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab

nisse

#9 » 11:43:51, 21-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med många japanska grävare är att dem säljs utan hytt över stora delar av världen. När dem sedan sätter på hytten blir det alltid en kompromiss och man tullar på servicevänligheten. Kan du inte få in en kamera/mobil där bak och fota lite och sedan kolla på datorn hur det ser ut? Ibland blir man klokare då.


Edit: läste din fråga igen: Skruva bort ventilkåpan är väl inte hela världen om det räcker för att komma åt.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

LageB (trådstartaren)

#10 » 16:32:50, 21-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:
Edit: läste din fråga igen: Skruva bort ventilkåpan är väl inte hela världen om det räcker för att komma åt.

Nisse


Det är sant. Om jag visste att det löser problemet så så är det ju bara att sätta igång. Det är ändå lite bök tycker jag, måste lossa anslutningar till spridarna, troligtvis köpa ventilkåpspackning etc så det är inget jag vill göra om det sedan visar sig att jag inte kommer åt muttern iallafall..Klart bättre än att ta loss hytten dock :smile: ..

Det har inte framgått tidigare i denna tråd, men ljuddämparen är nu loss, dvs det visade sig att inga muttrar fanns kvar på de 4 pinnbultarna, varav två pinnbultar gått av. Det enda som höll dämparen på plats var i en infästing bredvid grenröret (som jag kunde komma åt)
Men problemet kvarstår, när jag ska skruva dit ljuddämparen igen kommer jag inte åt de bakre muttrarna som ska på (nya) pinnbultar.

En av pinnbultarna gått av flush mot grenröret (går inte skruva bort med polygrip) Ska nu köpa en s.k "grispitt" och försöka få loss den i helgen.
En nödlösning blir eventuellt att jag nöjer mig med att sedan få dit 3 (av 4) muttrar. Ljuddämparen borde sitta fast med tre muttrar...., -kanske blir lite läckage - kanske inte..

Ska se om jag kan ta lite bilder... :smile:
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab

nisse

#11 » 21:50:36, 21-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte direkt någon hjälp i det här fallet, men säkert uppskattad :-) Hittade servicehandboken till Vio 75 online:

http://www.ayr-extranet.com/admin/SAV/f ... 1-5%29.pdf
http://www.ayr-extranet.com/admin/SAV/f ... -11%29.pdf

I andra delen mot slutet beskriver dem hur man demontera hytten. Men jag tror du kommer inte bättre åt då.

edit: Reservdelshandboken fanns också http://fermer.ru/files/forum/attach/132 ... 713556.pdf


Nisse

1 person gillar det här inlägget.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Holger

#12 » 08:52:46, 22-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Nisse!

Reservdelslistan hade vi redan här:
Yanmar ViO75 (Europa) reservdelar

Servicehandboken har jag lagt ihop ich den ligger här nu:
Yanmar ViO75 servicehandbok
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

LageB (trådstartaren)

#13 » 11:43:47, 22-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Tack Nisse!

Reservdelslistan hade vi redan här:
Yanmar ViO75 (Europa) reservdelar

Servicehandboken har jag lagt ihop ich den ligger här nu:
Yanmar ViO75 servicehandbok


:buga: :buga: :buga:
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hedan123 och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se