Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

köpa en gammal Poclain??!!??

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Edlund (trådstartaren)

#1 » 12:55:35, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
jag har varit och tittat på en Poclain TX 1975, hjulare. 3 cylinders motor. Inget snabb fäste. Hydraulisk släntskopa och tandskopa. Lättstartad. Mycket lite glapp. Ganska torr, inga läckande kolvar, lite blött under halva ventilpaketet. Ingen värme i hytten - den var rätt miserabel. Sväng verkade funka som det skulle. Den stod i plan terräng så bromsar gick inte att belasta. Ett gnissel hördes ibland när man körde. Jag hörde det inte när jag gick bredvid. Hjullager? Broms? jag ska en vända till och titta. Grävmaskin är nåt nytt för mig! Vad ger jag mig in på? Man kanske ska bli orolig? Den är tänkt som gårdsmaskin.
Vad ska jag kolla efter?
En annan fundering finns det reservdelar till en så gammal maskin?
Hur mycket ska jag försöka få ner priset som var tänkt 55 000:- ?
Edlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:12:01, 22-10-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 640
Ford 5600
IH 414B m halvband o Simsonkran
BM 35



Edlund (trådstartaren)

#2 » 16:33:43, 02-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja då STÅR man här med en grävmaskin. Jag har 300 meter från vägen upp på gårn. Och att rulla ner den från trailern och hjula hem skulle väl gå bra!?! Men ack vad jag bedrog mig. 50 meter kvar och det börjar skramla lite och så tvärstopp. Så tvärt att motorn bara dör. Startar snällt men då jag släpper upp kopplingen stopp. Lägger ur växel och med grävarmen rullar ut den på åkern. Så nu står den där till allmän beskådan. Eftersom det gick att rulla med friläge i så måste väl kardanaxlarna funka. Fördelningslådan borde också fungera eller?? Så är det växellådan ??
Depressionen mycket nära!!!!! Köpa nåt o skruva så småningom är jag inställd på men inte ens komma hem! Just nu jämmer o elände.!!

Nån som skruvat i en sån här maskin? alla tips mottages tacksamt.
Edlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:12:01, 22-10-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 640
Ford 5600
IH 414B m halvband o Simsonkran
BM 35

Andreas Mattsson

#3 » 16:38:45, 02-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ajdå,den rullar med friläge i så då borde axlar och hela vägen in till bottenstocken i lådan snurra,stannar när du lägger i växel och släpper koppling,,gnisslet du hörde kan ju vara nåt av detta som var på g.

kommer du åt locket över lådan?
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Smuggler28 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se