Sida 1 av 1

kingpin/spindelbolt

InläggPostat: 13:15:33, 27-10-2014
av kato1
Hei. Jeg har en Volvo/åkerman EW 130C som det er slakk i kingbolt/spindelbult. Spesielt på den nedre bolten. Er det noen som har erfaringer med dette eventuelt byttet bussinger/lager der?? Trenger jeg kun bytte bussinger/lager eller trenger jeg bytte skims/bussing/bolt osv...?? Er fremakselsen på disse maskinene en standard aksel som benyttes i andre maskiner??

Takknemlig for alle svar.

T

Re: kingpin/spindelbolt

InläggPostat: 18:45:05, 31-10-2014
av jimols
Brukar vara ZF axlar på volvo. Hra renoverat några på ew160 och det va ZF. Mycke billigare att köpa av ZF direkt än genom swecon. Vad du behöver byta beror förstås på hur länge den gått med glapp och hur sönderlaget det blivit.
Men tar man det i tid brukar det räcka med bussningen. Annars blir det hela paketet med tapppar och lager.

Re: kingpin/spindelbolt

InläggPostat: 13:07:24, 03-11-2014
av kato1
Takk for respons og svar. Vet du hvilken type zf aksel??

Re: kingpin/spindelbolt

InläggPostat: 22:42:47, 03-11-2014
av jimols
Nej, har aldrig rivit en ew130, men det sitter garanterat en märkbricka eller går att utröna via gjutnumret på axeln. Som sagt zf brukar vara väldigt hjälpsamma med delar och identifikation.

Re: kingpin/spindelbolt

InläggPostat: 07:47:02, 06-11-2014
av kato1
Takker så mye for svar.

Re: kingpin/spindelbolt

InläggPostat: 10:02:34, 12-11-2014
av kato1
VOLVO EW 130C
Er det noen som vet hvilket fabrikat denne akselen er?? Er det mulig å få deler til denne fra akselleverandør??

Bild

Re: kingpin/spindelbolt

InläggPostat: 11:44:51, 13-11-2014
av goskjak

Re: kingpin/spindelbolt

InläggPostat: 10:48:04, 05-01-2015
av kato1
Litt erfaringer ifm kingpin volvo 130c. Det er riktig at akselen som er benyttet på denne maskinen er en aksel fra NAF i Tyskland. De produserte denne for Volvo og betegnelsen er AK 27-1. Det finnes tilsvarende akseler på bla Atlas, men det er noe forskjell på styresylinder og sluttdrev som jeg vet. Uansett så er det vanskelig å få tak i nye kingbolter. Volvo har ikke denne tilgjengelig, og heller ikke fabrikken som lagde akselene. Så alternativet for meg ble brukte bolter. Hvis noen har tips på å skaffe nye så hører jeg gjerne om det.