Sida 1 av 3

ECR88 Plus

InläggPostat: 19:48:39, 30-10-2014
av diablo99
Hej Alla.

Jag har en hel del frågor som ganska nybliven maskinägare.


Vad för hydrauliskt snabbfäste ska man ha?
Vet att det diskuterats tidigare här men lite nya varianter har dykt upp, hur är tex steelwrist nya med plunshar istället för en hel kil? Bör man ha framaxellås?

Vad är att rekommendera om framrutan har gått sönder, köpa på swecon eller glasmästare?

I väntan på rototilt tänkte jag köpa en hydraulisk planerskopa.
Finns det några rekommendationer? Andersson attachment eller thorens i kil verkar ha ok priser i alla fall.

Om man ska titta på rototilt, vad finns för erfarenheter av sådan på ECR88 med långa stickan men även med den extra motvikten på?

Är det värt att byta till stålband?

Massor med frågor som sagt.
Hoppas på massa bra synpunkter med :grin:

Re: ECR88 Plus

InläggPostat: 14:21:29, 31-10-2014
av Realtime
Angående band hur gamla är de du har, och vart har du tänkt köra?

Re: ECR88 Plus

InläggPostat: 14:36:37, 31-10-2014
av diablo99
Banden är olika slitna idag, ett är kanske 75% och det andra typ 50%.

Underlaget är nog lite blandat, både jord och även kanske lite sten.
En fundering var att ha sådana gummiplattor som man kan skruva fast på stålbanden om man behöver köra på ömtåligt underlag.
Men det kanske är lite överkurs och bättre att lägga pengarna på annat

Re: ECR88 Plus

InläggPostat: 18:41:45, 31-10-2014
av ph7
Hej
jag skulle nog välja kil i fästet

Du har ju en + och då har du redan extra motvikt
Blir lite ostadigt utan med RT
/per

Re: ECR88 Plus

InläggPostat: 21:03:08, 31-10-2014
av diablo99
Ja en kil letade jag efter.
Men det verkar som att dom med framaxellås inte har kil tyvärr.

Men hellre ett fäste med kil än framaxellås?

Re: ECR88 Plus

InläggPostat: 21:47:15, 31-10-2014
av ja-bond77
Äpplen o päron... Framaxellås gör man väl inget med innan dagen man släpper en skopa på nån. Bred kil ger glappfri skopa hela fästets livslängd, typ. Å andra sidan kilar väl alla hydrauliska grindfästen mer eller mindre. Åtminstone går de att justera så att de kilar (antingen med svets o slip eller kanske med nyckel om det finns schimsplattor). Men då förstås enbart på plunchbredden. Så... lite mer slitage kanske.

Re: ECR88 Plus

InläggPostat: 11:37:31, 01-11-2014
av diablo99
Nej så är det ju, man saknar inte extra säkerhet innan man hade behövt den.

Men det är väl kärnfrågan. Är den extra säkerheten värd att göra avkall på det med en hel kil för minskat slitage?

Re: ECR88 Plus

InläggPostat: 11:24:00, 04-11-2014
av diablo99
Vad har ni för tips på rutan som gått sönder?
Brukar man ta det på försäkring, köper man hos glasmästare eller brukar man gå till Swecon?

Re: ECR88 Plus

InläggPostat: 12:00:48, 04-11-2014
av 63an
Jag lämnade min dörr till glasmästarn å blev förvånad senare när jag tvättade av den, de stod märkt Volvo på rutan så de hade bara lagt i den! Planruta då :vissla:

Re: ECR88 Plus

InläggPostat: 23:37:10, 04-11-2014
av prosten
Har en 88:a och på den har jag inte bytt ruta, men hade sönder en på en annan maskin jag lånat och då var det MYCKET billigare (och snabbare/enklare) att ta det via glasmästaren.
Ang. snabbfäste så kolla gärna på min tråd och särskillt (från) inlägg: prosten @ [Grävmaskiner] Min ECR88 Plus och dess liv och leverne

...där jag summerar lite av utbudet efter en grundlig genomgång.

Tror det finns en tråd där jag diskuterade mina funderingar kring snabbfäste....för min del slutade det med ett hydr. S45 fäste från SB. Jag kan väl bara säga att jag är mycket nöjd, allt fungerar "som det ska" utan glapp. Med tanke på att jag inte kan komma på något som skulle kunna fungera bättre så känns det inte meningsfullt att lägga nästan det dubbla (vilket en del andra kostade)...

Då jag nu har RT har jag f.ö. en nästan ny planerskopa som jag tänkte göra mig av med...dock behöver nya cylindrar monteras (finns). ;)

Re: ECR88 Plus

InläggPostat: 13:47:53, 05-11-2014
av diablo99
Hej.

Ja din tråd har jag läst mkt i, speciellt innan köpet.

Jag saknade inputen om framaxellås bara i tråden om snabbfästen så det var det jag försökte ta upp här.

Ja jag får kolla med glasmästaren med, tror att swecon ville ha ca 3400 +moms för en ruta.
Eller om det är värt att byta till någon typ av säkerhetsglas?

Re: ECR88 Plus

InläggPostat: 20:01:03, 05-11-2014
av micke holmberg
rutor hos glasmästaren då blir det laminatruta blir stora bitar när den går sönder kan vara dumt i en del lägen........ original ruta är härdad blir många små bitar att ta reda på kan vara bättre

Re: ECR88 Plus

InläggPostat: 13:46:38, 10-11-2014
av diablo99
Tack, det var en mycket bra sak att tänka på. :thummar:

Tyvärr har jag inte hunnit ta tag i det ännu bara

Re: ECR88 Plus

InläggPostat: 17:43:30, 10-11-2014
av mathiast
Laminatruta är ju två glas med seg plast imellan vilket gör att den håller ihop när den spricker,ganska vanligt fram på grävare då dom tål stenskott bättre

Re: ECR88 Plus

InläggPostat: 20:17:05, 10-11-2014
av nixs
mathiast skrev:Laminatruta är ju två glas med seg plast imellan vilket gör att den håller ihop när den spricker,ganska vanligt fram på grävare då dom tål stenskott bättre


Det där är vansinne! Har ett antal kunder som skurit till sådana rutor hos glasmästaren men när man skall byta en sådan och den spruckit så blir det långa "blixtar" av glaset. Livsfarliga att hantera, säger som regel till att 1 gång är ingen gång men 2 gånger så kommer inte jag att byta den rutan nästa gång. Finns en anledning att alla bilar har härdade rutor.