Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Puma

46 inlägg • Sida 1 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

OH (trådstartaren)

#1 » 18:41:43, 04-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla maskinister.Har äntligen fått min nya puma till ec 35 an maskinen funkar igen men puman är ej programerad med timmar el s.nr.händer ingenting när man trycker på mode knappen.ska det vara så???
OH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:36:05, 25-09-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo ew 160b
Hitachi zx 70
volvo ec 35



Robban_C

#2 » 22:05:45, 04-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o välkommen hit!

Hur bar du dej åt för att få en? Hur länge har du väntat?7

Original ska ju Puman ha serienummer och både det och driftstimmarna ska ju föras över till nya Puman.
På min förfrågan sa dom att sådant inte behöver programmeras in numer. Jag anser ju att korrekt serienummer bidrar till maskinens stöldskydd, dvs om Puman har ett annat serienummer än maskinens så är det ju nåt skumt.

Jag har skrivit ett inlägg om det här på Maskinsnack men det togs bort. Censur! :slag:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

OH (trådstartaren)

#3 » 08:04:26, 05-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack.har väntat sen början av juni på nya puman har ringt ett antal gånger till swecon,fick samma svar att den inte behöver programmeras.Lite skumt tycker jag.
OH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:36:05, 25-09-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo ew 160b
Hitachi zx 70
volvo ec 35

dimorep

#4 » 09:04:52, 05-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag ingen Volvo ent.m mek och vet inte exakt hur det fungerar på deras maskiner och hur känsliga de är för box byte.
Men på det motormärket som jag jobbar med så ska vi ALLTID föra över all info från den g:a styrenheten vid byte till annan (ny eller beg)!

Rent praktiskt för användaren så är det främst timmantalet och i vissa fall serienr. som det berör, men det finns även annan info för maskinen / motorn som är viktigt att det överförs till den nya styrenheten.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#5 » 09:07:56, 05-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är det enbart timmar och serienummer såvitt jag vet. Datorn gör ju liksom ingen annan nytta så att säga, ingen effektreglering, ingen motorstyrning eller nåt sånt alls.
Men det är lika illa i alla fall. Kostar jag på en ny dator så vill jag att det ska vara korrekta siffror i den i alla fall!

Jag har mejlat Swecon om det här eländet inklusive en länk till den här tråden.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Jevlar

#6 » 10:20:29, 05-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det pajar på dom när de går under?
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Robban_C

#7 » 10:35:33, 05-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt.
Här är några exempel på vad som går via datorn:
Startmotor.
Stoppsolenoid.
Matarpump.
Redskapslås (om man har Volvos originalkoppling).
Arbetsbelysning (även detta beroende på om man har kopplat in extra eller bara original).
Värmefläkt.
Vindrutetorkare.
Säkerhetsbrytare (vänster armstöd upp/nerfällt).
Laddningslampa.


Och ytterligare en massa annat som egentligen inte heller behöver gå via en dator.

Det enda som är bra är att datorn övervakar om nåt händer i maskinen och då varnar. Tyvärr inte i klartext. "Check FC 2.01" (eller vad det nu stod) kom upp häromdagen på 35:an. Det hade varit bättre om det hade stått i klartext att den inte laddar eftersom det är ju det första som händer om fläktremmen går av.
Men alla varningar för laddning, temp, oljetryck med mer går ju också att göra med "analoga" lösningar. Det har ju funnits på bilar ända sedan Hedenhös la ifrån sig stenklubban för sista gången!
Det hade varit bättre om det hade varit sådana lösningar istället!

Det här är enda smolket i bägaren, det är otroligt bra maskiner i övrigt. Starka (för starka för sitt eget bästa kan man tycka), snabba, driftsäkra (i övrigt), mjuka och följsamma, bra hytter (för sin tidsperiod), helt enkelt kanonbra maskiner men detta är så eländigt att jag överväger att byta fabrikat när det är dags för byte. :slag:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Jevlar

#8 » 12:23:24, 05-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kikat vad det är som gör att de pajar?
Något kretskort med dåliga lödning, kass strömförsörning?

Öppnat o kollat i nån?
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Robban_C

#9 » 12:31:40, 05-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev:... Något kretskort med dåliga lödning ...

Antagligen är det nåt sånt fel men dom är alldeles hopgjutna. Hopplösa att rå på.

Bild Tillägg efter 5 minut(er):

Det finns ju rapporterade fel i form av jordproblem, glapp i kontakter etc men i mitt fall så hoppar datorn igång när man slår med ett 16 mm schackel på datorn, nere till vänster. :grin:
Dessutom dör displayen delvis, dock inte hela displayen. I samtliga fall här på forumet med dessa symtom så har det varit datorn som sådan.

Jag har dessutom demonterat datorn och kollat kontaktstycket under. Ingen oxid eller andra tecken på problem och det hjälper inte att rucka på kontakten heller.

Och det måste givetvis vara ett schackel också! :mrgreen:
Möjligen kan ett 12 eller 20 mm fungera men ett 16 mm ger lagom smack i plasten. :lmao:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

OH (trådstartaren)

#10 » 16:04:54, 05-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde bli svårare att sälja eller köpa en maskin med ny puma .Nu vet man ju inte alls hur mycket den egentligen gått.Har även en ec 45 pro som trasslat en hel del.Synd bra maskiner annars.
OH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:36:05, 25-09-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo ew 160b
Hitachi zx 70
volvo ec 35

chippen

#11 » 15:35:54, 23-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Hej o välkommen hit!

Hur bar du dej åt för att få en? Hur länge har du väntat?7

Original ska ju Puman ha serienummer och både det och driftstimmarna ska ju föras över till nya Puman.
På min förfrågan sa dom att sådant inte behöver programmeras in numer. Jag anser ju att korrekt serienummer bidrar till maskinens stöldskydd, dvs om Puman har ett annat serienummer än maskinens så är det ju nåt skumt.

Jag har skrivit ett inlägg om det här på Maskinsnack men det togs bort. Censur! :slag:



Bump!

Hjälper polaren att fixa hans maskin.
Fick samma svar ifrån swecon angående ny PUMA. De sa att det behövs inte numer PUMAN läser själv in detta.......MEN...sitter inte all sådan data i den defekta puman som skall bytas...?

Någon som kan fill-inn...?
chippen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:04:23, 29-09-2007

nixs

#12 » 17:41:49, 23-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns inga uppgifter om detta i den nya puman. Så det behöver inte programmeras några upgifter.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

chippen

#13 » 17:51:55, 23-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Det finns inga uppgifter om detta i den nya puman. Så det behöver inte programmeras några upgifter.


Så då börjar man om på då... 0 timmar och nada serienr...?
Som jag fattade killen på Swecon så "fanns" detta redan i maskinen och lästes in...jaha men vardå ifrån om hjärnan redan är puman och den måste bytas mot en ny.....typ..
chippen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:04:23, 29-09-2007

nixs

#14 » 17:57:33, 23-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kopplar bara in den nya "dumma" Puman och kör på. Finns inget annat att göra.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

chippen

#15 » 18:20:27, 23-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Man kopplar bara in den nya "dumma" Puman och kör på. Finns inget annat att göra.


Ok då e det bara att pynta de 11 pappen o va glad ! :)
chippen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:04:23, 29-09-2007


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: JPEG, lill_roswall, smen@bahnhof.se och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se