Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Volvo EW 140c/EW 160c erfaringer

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Christian Topaas (trådstartaren)

#1 » 18:51:01, 25-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei!

Lurer på å handle hjulgraver, jeg kjører utelukkende VOLVO, den er heller ikke tenkt som primær maskin, så har sett litt på EW maskiner fra 2007-2009 modeller, med timetall fra ca 3000-10000, alt er jo et kostnads spørsmål, jeg har god erfaring med størrelses forskjellen på beltegravere, hatt flere modeller ec140, ecr 145, ec 160, men spørsmålet er, hvilke fordeler/bakdeler har en EW 140c mot en EW160c?
Hvordan er påliteligheten på de forskjellige, er det noen som har erfaring med hva som er vanlig at skjer med disse maskinene?

Som en start er det jo en ganske vesentlig prisforskjell på de to maskinene, og jeg har jo selvfølgelig mest lyst på stor motor, som jeg jo er vant med ifra maskinen jeg sitter mest i til daglig, 08-EC160c
Men ikke for enhver pris;)

Har prøvd å søke litt her på forumet, men har ikke funnet stort om 140?

Mange spørsmål, men håper å få igang en saklig debatt fra noen med erfaring!

Mvh.
Christian Topaas
Christian Topaas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:52:00, 18-08-2013
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: New Holland e70bsr
Volvo Ecr145Cl
Volvo Ec 160Cl
Volvo L 70F



nixs

#2 » 19:59:34, 25-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

140 är enklare att få ut bästa känslan i hydrauliken ur. 160 kräver att du hittar en tekniker som är engagerad.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Christian Topaas (trådstartaren)

#3 » 20:15:57, 26-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Säkring PWM fel
Kolla vid nästa stopp.
Felkod: FU 18-04
Källa V-ECU

Vet ikke om disse bildene ble synlige, da det er første gang jeg legger ut bilder.

Nixs har kanskje kunnskap om hva denne feilkoden kan være?

Feilkoden kommer ifra en 07 EW 140c med nesten 10 000 timer, maskinen virker veldig tight og fin, gått på serviceavtale fra den var ny, hvordan er driftsikkerheten på den lille motoren? den har gått litt med henger, er det stor forskjell på 140 og 160 med drivverket?


Jeg gikk inn på service menyen i datorn,

Tror det var under hydraulik, der var det en tekst, som stod cdc aktiverat, også et symbol til høyre som indikerer 1. Betyr dette at det finnes hydraulisk hjulstyrning i spak? Og hvordan aktiveres denne normalt på spakene? Vanlige rexroth spaker med prop ruller oppe, engcon tilt.

Takker for svar, da jeg ikke er så kjent med hjulgravere!

Mvh. Christian
Christian Topaas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:52:00, 18-08-2013
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: New Holland e70bsr
Volvo Ecr145Cl
Volvo Ec 160Cl
Volvo L 70F

nixs

#4 » 19:41:11, 27-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ingen hjulstyrning i rulle. Felkoden kommer troligen pga att battterispänningen var låg under uppstart med dålig kräm i batteriet om maskinen stått längre tid. Alternativt är säkring FU18 trasig, motorn är det ingen fara med den har varit klippsäker.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Christian Topaas (trådstartaren)

#5 » 20:19:14, 27-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takk for svar, som sagt, maskinen jeg ser på, har snart gått 10 000 timer, maskinen hadde stått en stund når jeg var å prøvde den, så sikkert derfor felkoden dukket opp! Maskinen var tydelig ikke vært i bruk på en stund.
Men var overrasket over hvor lungt motorn gikk, med 1 gløding og -5 grader, skikkelig is på rutene! penere gange enn den 2012 ECR 145 jeg har, får vondt i magen av å starte den kald om vinteren:( selv med god gløding og dieselvarmare....

I servicemenyen stod det også en rubrikk med elektrisk grävbroms, hvordan funker dette?

Leverer ikke VOLVO hjulstyrning i spak? går det ann å ettermontere?
Christian Topaas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:52:00, 18-08-2013
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: New Holland e70bsr
Volvo Ecr145Cl
Volvo Ec 160Cl
Volvo L 70F

nixs

#6 » 08:06:10, 28-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo levererar inte hjulstyrning i spak. Går att eftermontera men då måste spakar bytas, hjulstyrningsventil monteras och styrsystem till detta.
Det står en massa saker i menyerna som kan finnas som extrautrustning. Automatisk grävbroms bromsar och släpper bromsen automatiskt när man kör iväg eller stannar.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se