hesche skrev:tycker det låter helt lönlöst tänka att byta motor till en japs i en
ny grävare.....en ny motor brukar ju kosta ca 25+moms och upp....
Men det handlar ju inte om att byta puffra i en ny grävare. Det handlar ju om att beställa den med en annan puffra än kinespuffran. Givetvis blir det lie dyrare men knappast lika dyrt som att köpa en lös puffra.
Några kommentarer:
Har inte mer än fem minuter på en mässa men det sade mig att jag inte behöver mer förrän dom blivit bättre. Det var dock en bedömning utifrån att sitta och köra själv åtta timmar om dagen.
Som uthyrningsmaskin kan dom nog duga.
Men börja med en rejäl kontroll, jag har ex vis ett tilthuvud från en av dessa leverantörer. Det är inget vidare. Tilthuvudet är förvisso inte kinesiskt men det tillverkas ju av en leverantör som inte kan branschen och resultatet är därefter:
*Låskilen var för tjock så att fästet inte låste fast redskapen ordentligt. Detta resulterade i tappade redskap några gånger. Sen åkte vinkelkapen fram och gjorde det som tillverkaren borde ha gjort redan före leverans.
*Fästet stämmer inte fullt ut med standarden.
*Det gick av strax ovanför fästet. Inga större problem att svetsa ihop igen. Brottet berodde på att en plåt belastas i fel riktning när man gräver. Ett konstruktionsfel med andra ord. Löstes med en ny, tjockare plåt (15 mm istället för 12 mm), den är dessutom kortare och tål därmed belastningen bättre. Dessutom ett par stående kilar på var sida för att ta upp belastningen bättre. Varför satt inte dessa kilar på plats från början?
Hur kan detta ske när tilthuvudet sitter på en maskin som är typ hälften så stor (tung) som det är godkänt för? Så mycket sämre kan inte brytkraften vara ens på en kinesisk maskin.
*Fästet låser för långsamt när man har låst fast skopan. Detta beror på för mjuka returfjädrar. Resultatet är att man kan tappa redskapet om man inte väntar 5-10 sekunder innan man skopar ut.
Kort sagt så får man räkna med att bygga och greja lite innan man kan vara säker på att grejorna fungerar.