Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Någon som har faktisk erfarenhet av kinesmaskiner?

83 inlägg • Sida 3 av 6
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

MartinNr5 (trådstartaren)

#31 » 15:23:42, 30-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ännu inte jämfört specifikationer mellan olika maskiner men det låter ju helt klart som om det skulle vara värt besväret.

Andrahandsvärdet oroar jag mig inte för då jag ändå skall ha den till uthyrning vilket förmodligen kommer att innebära att den slits onormalt oavsett.
MartinNr5
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:46, 27-09-2010
Ort: Floda, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



hesche

#32 » 15:32:03, 30-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andrahandsvärdet är väl ändå en viktig parameter?
De flesta minigrävare har ju trots allt gått på nån form av uthyrning/många förare, så prisnivåerna ligger ju kan man nog lugnt säga efter att de fakto de flesta är uthyrda och därigenom rätt "använda" .
Kända märken håller tydligen rätt bra för den typen av behandling oxå..
Användarvisningsbild
hesche
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:21, 10-06-2004
Ort: umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Carman 475
kbk bs 55 1953 (baklastare)
Mitsubishi 2fd20 truck
VMV Stalon
Åkerman H7c 1989
Åkerman ew130c 1996
Case ck81 1989
Komatsu pc120
volvo bm lm 846
Kockum kl 820
Wille 445 1994
jcb 3 mk1 1964
volvo 868
international td-6
international drott d-100 bandlastare
Fiat 25c

grubbon

#33 » 16:24:15, 30-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag ingen faktisk erfarenhet av kinesmaskiner på grävsidan (förutom dom 5 min på mässor som inte efterfrågades förstås :smile: ).
Dock ganska stor erfarenhet av fyrhjulingar och mopeder från Kina och mitt intryck är väldigt delat liksom kvalitén på kinesgrejerna bevisligen är.

Alla kinesmaskiner är väl inte helt skit men när man kontrollerar dom närmare hittas oftast väldigt billiga lösningar som gör att helhetsintrycket blir dåligt. Hittills har jag inte sett några kinesmaskiner som jag ärligt kan säga är bra utan de känns som vad de är: Billiga kopior.

Att finishen känns 70- och 80-tal kan man kanske leva med men att det prutas på viktiga komponenter är väl inte så roligt.
Många gånger kan maskinerna vara ok ifall man har tur men alltsomoftast kommer exempel på ren och skär dumhet, t.ex. nån modell av mopeder hade för klent material till styrstången vilket gjorde att den kunde gå av med den följden att föraren sgs alltid slog hakan i styrinfästningen. Också fall av felaktiga svetsfogarna/för klent material i ramen var vanligt. Livsfarligt om det vill sig illa.

Det känns för mig som att de tillverkar enligt ritning typ en miljon maskiner, utan att riktigt ha testat dom, och sedan försöker dom så snabbt som möjligt prångla ut allt de tillverkat.
De fabriker som tillverkar de billiga maskinerna är ofta sådana fabriker som har varit underleverantörer till mera kända tillverkare och på så vis kommit över ritningar på t.ex. motorer (det kan röra sig om en äldre modell av motor som det kända märket ej längre använder). Då är de duktiga på att tillverka just motorn men resterande komponenter kan det vara lite si och så med.

ATV köp från Kina fungerade så att ifall man köpte 3 containers (minns ej hur många i var men tror 7 eller 9 i en container) så fick man en container reservdelar på köpet. :) Problem var dock att just de reservdelar som behövdes mest kanske inte fanns i tillräcklig mängd i containern och då tillkom plötsligt en leveranstid på 4 månader.

Service och underhåll är väldigt viktigt med maskiner och ett bra utvecklat servicenät för kinesgrävmaskiner finns väl inte än?

En sak som är väldigt bra med billiga kinesmaskiner är att andra tillverkare tvingas/kommer att utveckla sina produkter snabbare för att köparna ska få valuta för de ”extra pengarna” som läggs ut när man köper ett etablerat märke. Så skedde på atv-sidan när kinesmaskinerna blev vanligare bland vanligt folk, då kom en utveckling av tidigare oskådat slag för Polaris, Yamaha och de andra etablerade, t.ex. automatisk fyrhjulsdrift, EFI, turf-mode, styrservo, ADC ”nedförsbackebroms”.

Jaha, kanske en slutsats efter allt raljerande. De kinesmaskiner jag testat (obs 5 min.) har endera varit ryckiga, oerhört klena eller har läckt olja som nya. Enligt mig är en 5-10 år gammal Volvo (eller annat känt märke) ett bättre och säkrare köp än en ny kinesmaskin, även som uthyrningsmaskin.
grubbon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:17, 20-12-2005
Maskintyp: Lastbil

stegmaster

#34 » 20:00:52, 30-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

MartinNr5 skrev:Andrahandsvärdet oroar jag mig inte för då jag ändå skall ha den till uthyrning vilket förmodligen kommer att innebära att den slits onormalt oavsett.

En sliten märkesmaskin går nog at få en vettig pris för oavsett, men vilken försäljare eller annan kjöpare , vil kjöpa(ta inbyte) i en sliten kinesmaskin??
Nå er ju inte priset så högt på en 1,5t, men på en lite större maskin, så skulla jag säga att andrahåndvärdet er viktig, själv på en hyresmaskin.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

MartinNr5 (trådstartaren)

#35 » 21:52:00, 30-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att jag inte oroar mig för andrahandsvärdet beror på att jag hoppas på att räkna hem maskinen på 3-4 år varpå jag kan ha den tills jag slänger den och istället köpa en ny. Obs! Nu är det små maskiner jag pratar om.

@grubbon: Tack för feedback, även om du bara har 5-minuterserfarenhet var det intressant läsning. ;)
MartinNr5
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:46, 27-09-2010
Ort: Floda, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#36 » 22:00:55, 30-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

grubbon skrev:... De kinesmaskiner jag testat (obs 5 min.) har endera varit ryckiga, oerhört klena eller har läckt olja som nya. Enligt mig är en 5-10 år gammal Volvo (eller annat känt märke) ett bättre och säkrare köp än en ny kinesmaskin, även som uthyrningsmaskin.

Ha!
Jag har en Volvo som är fyra år och en som är nio år. Dom är inte ryckiga, dom är inte klena och dom läcker inte olja.
Var bara tvungen att påpeka det. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

MartinNr5 (trådstartaren)

#37 » 20:07:55, 01-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Ha!
Jag har en Volvo som är fyra år och en som är nio år. Dom är inte ryckiga, dom är inte klena och dom läcker inte olja.
Var bara tvungen att påpeka det. :mrgreen:

Det tror jag ingen inbillar sig heller. ;)
MartinNr5
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:46, 27-09-2010
Ort: Floda, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mike59

#38 » 20:43:23, 01-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det har jag väl. Har nyss köpt en Sunward SWE60B samma som blev testad i ME. Verkar inte vara nån större skillnad mot mer kända märken som Volvo, Doosan, Nagano. Fin och mjuk i hydrauliken och verkar vara riktigt välbyggd. Motor från Yanmar(ingen kopia) pumpar från KYB. Ventiler och Joystick's från Bosch Rexroth. Har förstås bara hunnit köra den i 50 timmar men än är allt positivt. Alla reservdelar i Sverige och om det skulle ta slut, leverans på 2 dar enligt Göranssons som är generalagent.
Kollade med referenser innan jag handlade och dom jag pratede med hade inget ont att säga om Sunward.
Mike59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:27, 09-07-2010
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sunward SWE70B, Liugong 915E, Scania R480, Volvo L50D,
MF4335, MF35, Hägglunds GS250, Stahlwerk CUT120. Bjm350

LeifAndersson

#39 » 21:08:18, 01-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om inte det är ett tankefel att det "duger" med en maskin av lägre kvalitét när det är frågan om en maskin för uthyrning. Min åsikt är att det är tvärt om ! En uthyrnings maskin måste hålla och göra ett skapligt jobb med en totalt oerfaren förare. Hos en maskinägare som kör sin egen maskin och behandlar den vettigt tror jag det är större möjligheter att det ska funka. Och har man EN maskin att hyra ut blir man mycket beroende av service och tillgång på res.delar.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Loke

#40 » 22:23:33, 01-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Undrar om inte det är ett tankefel att det "duger" med en maskin av lägre kvalitét när det är frågan om en maskin för uthyrning. Min åsikt är att det är tvärt om ! En uthyrnings maskin måste hålla och göra ett skapligt jobb med en totalt oerfaren förare. Hos en maskinägare som kör sin egen maskin och behandlar den vettigt tror jag det är större möjligheter att det ska funka. Och har man EN maskin att hyra ut blir man mycket beroende av service och tillgång på res.delar.


Det är därför jag inte köpte mig en Kinamaskin när jag jagade
minigrävare, då jag resonerar exakt i de här banorna.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

grubbon

#41 » 23:02:38, 01-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

mn066310090@telia.com skrev:Har nyss köpt en Sunward SWE60B samma som blev testad i ME.

Kul! Varifrån köpte du och vill du berätta vad du priset var?


Edit: Ändrade citatet så det blev rätt :)
Senast redigerad av grubbon 09:05:54, 02-10-2010, redigerad totalt 1 gång.
grubbon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:17, 20-12-2005
Maskintyp: Lastbil

Mike59

#42 » 11:10:26, 02-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

grubbon skrev:
mn066310090@telia.com skrev:Har nyss köpt en Sunward SWE60B samma som blev testad i ME.

Kul! Varifrån köpte du och vill du berätta vad du priset var?


Edit: Ändrade citatet så det blev rätt :)


Köpte den av NKM, priset är ju alltid förhandlingsbart så det är en sak mellan mig och handlaren. Är du intresserad så kan du ju slå dom en signal och få ett pris. :thumme:
Mike59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:27, 09-07-2010
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sunward SWE70B, Liugong 915E, Scania R480, Volvo L50D,
MF4335, MF35, Hägglunds GS250, Stahlwerk CUT120. Bjm350

Loke

#43 » 12:03:54, 02-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det som du skriver i inlägg 38 så verkar ju inte de här vara så
dåliga maskiner, vi får väl hoppas att reservdelstillgången stämmer
med vad Göranssons säger också.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

MartinNr5 (trådstartaren)

#44 » 12:15:34, 02-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Undrar om inte det är ett tankefel att det "duger" med en maskin av lägre kvalitét när det är frågan om en maskin för uthyrning. Min åsikt är att det är tvärt om ! En uthyrnings maskin måste hålla och göra ett skapligt jobb med en totalt oerfaren förare. Hos en maskinägare som kör sin egen maskin och behandlar den vettigt tror jag det är större möjligheter att det ska funka. Och har man EN maskin att hyra ut blir man mycket beroende av service och tillgång på res.delar.

Jag förstår hur du menar men jag resonerar rent krasst (baserat på egen erfarenhet) att om Svenne Banan hyr en grävare för att gräva ut en damm eller göra en parkeringsplats har han förmodligen inte särskilt mycket erfarenhet från att köra grävare och just därför spelar precisionen i maskinen inte lika stor roll. Det blir inte så mycket bättre ändå.

Anledningen till att så många här på forumet verkar har dålig erfarenhet av kinesmaskiner tror jag beror på att de har 1000+ timmar bakom spakarna på en grävare och därför med en gång märker att något inte "stämmer".

När det gäller kvaliteten tror jag nog att det är realistiskt att anta att en kinesmaskin är av sämre kvalitet. Det är däremot orealistiskt att anta att den trillar isär så snart du använder den vilket jag får känslan att många tror/tycker.

Även om jag gärna ser att maskinen är uthyrd 1300 tim per år isf att vara på service har jag ett annat yrke som betalar räkningarna, detta är ett sidoprojekt.

Vi får se, inget är hugget i sten ännu. :)
MartinNr5
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:46, 27-09-2010
Ort: Floda, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#45 » 13:59:01, 02-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du rätt affärsidé om du ser kunden som svenne banan? Då kanske du bara får just svenne banan som kunder.
Det finns många hantverkare, murare, snickare etc, som får uppdrag privat eller i egen firma som bara behöver hyra maskin ibland. Om de hyr din dåliga maskin och får problem att göra ett bra jobb kommer de att ge dåligt rykte åt din maskin. Då mister du dem som kunder. Sedan får svenne banan höra ryktet och så mister honom med.

Ang kinesmaskiner, jag köpte en kinatillverkad slägga för en femma runt 1980, den dög inte ens till att slå med, inte ens som "slarvslägga".
Nu kan de göra hylsnyckelsatser och annat som är användbart, visserligen en bit kvar till snap-on, facom och bahco. Med alla investeringar, joint-ventures och annat, som de stora västliga tillverkarna gör i Kina kommer de att lära sig snabbt.
Det är lätt att göra tankefelet att Kina är synonymt med kommunistkina och att de inte kunde något innan dess. Kinesisk kultur är kanske 1000 år äldre än europeisk. De var duktiga på affärer medan vi fortfarande var enbart jägare och självhushållare. Som duktiga affärsmän kommer de självklart att lära sig producera det kunderna vill ha.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Jörgen.k och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se