Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Någon som har faktisk erfarenhet av kinesmaskiner?

83 inlägg • Sida 1 av 6
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

MartinNr5 (trådstartaren)

#1 » 15:56:00, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Jag är på jakt efter en billig (150kkr + moms) minigrävare (1.8 t) som jag kommer att hyra ut och som så många andra står jag i valet och kvalet mellan en 10 år gammal "märkesmaskin" och en ny "kinesmaskin" (ex. vis. Nante).

Jag har läst vad jag kan hitta här om synpunkter och åsikter kring kinesmaskiner men det mesta är dels några år gammalt och dels just åsikter och sällan fakta. ;)

Är det någon här som faktiskt har kört en ny (2009-2010) kinesmaskin mer än 5 minuter på en mässa?

Jag är fullt medveten om att man ofta får vad man betalar för men samtidigt är det ju så att det inte bara är sämre kvalitet som gör att kinesmaskinerna är billigare (tyvärr är det också låga löner och andra hemskheter som bidrar :( ).

Visst är det så att Volvo, JCB, m.fl. har ett väl etablerat ÅF-nät, reservdelslager, m.m. - det bestrider jag inte alls - men samtidigt gör kineserna framsteg och en ny Bobcat etc. är dubbel så dyr.

För att sammanfatta; jag är inte på jakt efter varför jag skall köpa en beg. märkesmaskin isf en kines, det finns det redan massor med trådar om ;), utan konkret återkoppling från de som kört en ny kinesmaskin.

Tack på förhand! :thumme:
Senast redigerad av MartinNr5 15:56:34, 28-09-2010, redigerad totalt 1 gång.
MartinNr5
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:46, 27-09-2010
Ort: Floda, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Sandbeck

#2 » 17:16:23, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej där!

Jag har samma frågeställningar som dig men tänker att troligtvis har maskinen betalat åtminstone större delen av sig själv innan den mot förmodan börjar krångla..

Tror även vi kikar på samma maskin från samma ÅF ---> http://www.multiva.se/atv/nante/tiltskopa-2/

Då kommer en fråga till, det står att motorn är en Perkins kopia? Men att denne kan bytas ut om så önskas till en Kubota/Yanmar, är det två olika motorer eller kör dem med samma?
Och är Kubota/Yanmar kvalitet jämfört med Perkins? (Även om denna är kopia).
Sandbeck
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:11, 26-09-2010
Ort: Lilla Edet
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskintrailer

nixs

#3 » 19:55:58, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser en del kineser runt omkring här som till exempel Abelco. Jättebra pris MEN det går absolut inte dra jämnt med dem, hur man än gör så blir det tvättbräda. Vill man köra mer än 2 timmar om dagen? Efter 2 timmar i de maskinerna så är man helt slut i kroppen. Andrahandsvärde, service och reservdelar, manual? Det är ett skämt!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

MartinNr5 (trådstartaren)

#4 » 19:56:08, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yes, det är samma maskin.

I mitt fall (för tillfället) är det just krångelfaktorn som är avgörande. Att den är lite ojämn i hydraliken är inte superkritiskt så länge den inte är okörbar då jag skall hyra ut den.

Även om man inte skall tro på allt som står på Wikipedia säger de: "Yanmar ranks along with Kubota and Iseki & Co. as one of the top brands of agricultural machinery in Japan."

Kan m.a.o. inte se att Yanmar och Kubota är samma motor, plus att den verkar vara bättre än Perkins.

Skulle vara intressant att veta vad det blir för prisskillnad med en Yanmar eller Kubota motor i Multivas maskin.

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

nixs skrev:Jag ser en del kineser runt omkring här som till exempel Abelco. Jättebra pris MEN det går absolut inte dra jämnt med dem, hur man än gör så blir det tvättbräda. Vill man köra mer än 2 timmar om dagen? Efter 2 timmar i de maskinerna så är man helt slut i kroppen. Andrahandsvärde, service och reservdelar, manual? Det är ett skämt!

Hej nixs.

Hur länge körde du maskinen? Vad var det för årsmodell på den? Märke?
MartinNr5
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:46, 27-09-2010
Ort: Floda, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#5 » 20:01:22, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

MartinNr5 skrev:"Yanmar ranks along with Kubota and Iseki & Co. as one of the top brands of agricultural machinery in Japan."

:!:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

MartinNr5 (trådstartaren)

#6 » 20:17:37, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
MartinNr5 skrev:"Yanmar ranks along with Kubota and Iseki & Co. as one of the top brands of agricultural machinery in Japan."

:!:
Som sagt, man skall inte ta allt som står på Wikipedia som sanning. ;)

Plus att om det är en asiat som skrivit det finns det risk att de använder ordet "agricultural" slarvigt.
MartinNr5
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:46, 27-09-2010
Ort: Floda, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#7 » 20:20:24, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skruvar, jag kör inte. Men jag ser de som kör och ser maskinerna i drift och hör dem som kör och äger dem!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

MartinNr5 (trådstartaren)

#8 » 20:24:41, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Jag skruvar, jag kör inte. Men jag ser de som kör och ser maskinerna i drift och hör dem som kör och äger dem!

Ok, det är ju minst lika intressant att få höra en mekanikers syn på dem.

Vill du påstå att du får in "kineser" oftare än "märkesmaskiner" eller handlar det mer om att de "tar slut" fortare?

När du säger att det är "ett skämt" med reservdelar hur menar du då? Är det svårt att få tag på dem?
MartinNr5
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:46, 27-09-2010
Ort: Floda, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#9 » 20:28:19, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte att nixs får in kinesmaskiner ... kanske någon Korean lite då och då ... :mrgreen:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

hesche

#10 » 20:34:17, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

skiljer ju inte såå mycke prismässigt mot en japansk maskin
http://www.beckmaskin.se/Hanix+H15B-2+- ... wljK2l.ips

just denna var kanske väl luftig men men...

vet att din frågeställning var just om någon kört en kinesmaskin och det borde ju gå ringa dom som är till salu på blocket t ex och presentera dig och säga att du funderar på att köpa en sån ny och om dom rekommenderar dom....
kanske kanske dom är så pass ärliga att dom säger sanningen :P
Användarvisningsbild
hesche
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:21, 10-06-2004
Ort: umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Carman 475
kbk bs 55 1953 (baklastare)
Mitsubishi 2fd20 truck
VMV Stalon
Åkerman H7c 1989
Åkerman ew130c 1996
Case ck81 1989
Komatsu pc120
volvo bm lm 846
Kockum kl 820
Wille 445 1994
jcb 3 mk1 1964
volvo 868
international td-6
international drott d-100 bandlastare
Fiat 25c

Bonken

#11 » 20:37:18, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört en Abelco 300 timmar kanske. Svårt att få till det bra vid planering, lätt ryckig och fick spasmer i början innan den blev bättre inställd. Blev snabbt glapp i tiltskopan som är av samma fabrikat. Sitter väl en Perkins-licens i den och tycker det hörs op den att den inte är av samma kaliber som i Kubotan i Hanixen och vad det nu sitter i vår lilla Take-Job. Helt annat ljud i de två.

Sen är det väl detaljer som man märker skillnad på. Som mellan billiga och dyrare bilar. Spakarna är väl ingen höjdare tex. Dålig känsla i dem.

Men! De duger att ha som hjälpmedel och att lära upp sig på!
Användarvisningsbild
Bonken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:19, 01-06-2009
Ort: Kungsbacka
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H55DR, EC05B, Svab

MartinNr5 (trådstartaren)

#12 » 20:41:44, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

hesche skrev:skiljer ju inte såå mycke prismässigt mot en japansk maskin
http://www.beckmaskin.se/Hanix+H15B-2+- ... wljK2l.ips

just denna var kanske väl luftig men men...

vet att din frågeställning var just om någon kört en kinesmaskin och det borde ju gå ringa dom som är till salu på blocket t ex och presentera dig och säga att du funderar på att köpa en sån ny och om dom rekommenderar dom....
kanske kanske dom är så pass ärliga att dom säger sanningen :P

Hanix'en du länkade till var inte helt dum - även om den Nante jag tittade på tidigare hade med släp samt breddbara larver i priset (kanske att Hanix'en har det också - lite skralt med info). En riktig hytt är såklart att föredra men kanske inte ett krav.

Jag har lärt mig den hårda vägen att inte lita på någon vid en försäljning, det blir enklast så. ;)

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

Bonken skrev:Har kört en Abelco 300 timmar kanske. Svårt att få till det bra vid planering, lätt ryckig och fick spasmer i början innan den blev bättre inställd. Blev snabbt glapp i tiltskopan som är av samma fabrikat. Sitter väl en Perkins-licens i den och tycker det hörs op den att den inte är av samma kaliber som i Kubotan i Hanixen och vad det nu sitter i vår lilla Take-Job. Helt annat ljud i de två.

Sen är det väl detaljer som man märker skillnad på. Som mellan billiga och dyrare bilar. Spakarna är väl ingen höjdare tex. Dålig känsla i dem.

Men! De duger att ha som hjälpmedel och att lära upp sig på!

Tack för återkopplingen, värt mycket. :thumme:

Efter att den blev intrimmad, hur bra blev den jämfört med en märkesmaskin?

Om man ser till att få en riktig motor (ex. vis Kubota) i en kinesmaskin, skulle din uppfattning om maskinen förändras?
MartinNr5
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:46, 27-09-2010
Ort: Floda, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

hesche

#13 » 20:53:57, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

tycker det låter helt lönlöst tänka att byta motor till en japs i en
ny grävare.....en ny motor brukar ju kosta ca 25+moms och upp....

Hanix h15b+ har breddbar undervagn
Användarvisningsbild
hesche
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:21, 10-06-2004
Ort: umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Carman 475
kbk bs 55 1953 (baklastare)
Mitsubishi 2fd20 truck
VMV Stalon
Åkerman H7c 1989
Åkerman ew130c 1996
Case ck81 1989
Komatsu pc120
volvo bm lm 846
Kockum kl 820
Wille 445 1994
jcb 3 mk1 1964
volvo 868
international td-6
international drott d-100 bandlastare
Fiat 25c

MartinNr5 (trådstartaren)

#14 » 21:02:58, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

hesche skrev:tycker det låter helt lönlöst tänka att byta motor till en japs i en
ny grävare.....en ny motor brukar ju kosta ca 25+moms och upp....

Hanix h15b+ har breddbar undervagn

I detta fall handlar det om att ÅF har Nante med dels en Perkins kopia - en sådan Bonken tror det satt i den Abelco han körde - eller med en Yanmar/Kubota.

Alltså tror jag inte att de skall ha 25 kkr extra för en annan motor. Med betoning på "tror". ;)

Tack för info om Hanix'en, skall kanske ringa och prata med Beck...
MartinNr5
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:46, 27-09-2010
Ort: Floda, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

hesche

#15 » 21:20:38, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

MartinNr5 skrev:
hesche skrev:tycker det låter helt lönlöst tänka att byta motor till en japs i en
ny grävare.....en ny motor brukar ju kosta ca 25+moms och upp....

Hanix h15b+ har breddbar undervagn

I detta fall handlar det om att ÅF har Nante med dels en Perkins kopia - en sådan Bonken tror det satt i den Abelco han körde - eller med en Yanmar/Kubota.

Alltså tror jag inte att de skall ha 25 kkr extra för en annan motor. Med betoning på "tror". ;)

Tack för info om Hanix'en, skall kanske ringa och prata med Beck...


Då förstår jag :grin:
tips och hjälp är alltid roligt få..tycker då jag :P
Användarvisningsbild
hesche
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:21, 10-06-2004
Ort: umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Carman 475
kbk bs 55 1953 (baklastare)
Mitsubishi 2fd20 truck
VMV Stalon
Åkerman H7c 1989
Åkerman ew130c 1996
Case ck81 1989
Komatsu pc120
volvo bm lm 846
Kockum kl 820
Wille 445 1994
jcb 3 mk1 1964
volvo 868
international td-6
international drott d-100 bandlastare
Fiat 25c


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se