Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Någon som har faktisk erfarenhet av kinesmaskiner?

83 inlägg • Sida 6 av 6
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Perak

#76 » 19:22:50, 27-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fundering på kines eller inte. Är det inte som med mycket annat. Mopeder, fyrhjulingar etc. Många kända märken tillverkas i kina på egna specifikationer. Funkar kanon. Kineserna kopierar gärna, men använder sämre och klenare material. Bultar, muttrar etc är ofta rena blötjärnet. Kan tänka mig att det är så även i bommen och bussningar etc vilket gör att den slits fortare och får därmed kortare livslängd. Personligen skulle jag inte vilja hyra ut en kines. Vet ju inte hur svenne hanterar den när dom bryter sten och stubbar.
Perak
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:26:39, 26-01-2012
Ort: Stockholm/Uppsala
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar B18ex



brushlarn

#77 » 21:49:26, 15-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi tänkte som du och köpte en Nante 1,8ton, nu har den gått 130tim.
vi har inte pysslat med uthyrning.
Måste redan byta drivmotorerna på den... får inte ut ett skit på garantin eftersom den är över ett år!
Men som tur är kan jag köpa 'bättre' hydralmotorer om jag vill.
Vet inte vad de kostar än, eller hur lång tid det tar att få hem de.
Idag skulle jag nog lagt pengarna på något beprövat men begagnat.
känns som 150tusen var på tok för mycket för denhär.
brushlarn
1 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:55, 04-01-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman Ec200

olle67

#78 » 21:54:53, 15-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

olle67
 

Nickelauda

#79 » 22:52:39, 08-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som kör sunward 7-9 ton kortrumpa , som kan betygsätta ?
Nickelauda
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:09, 23-11-2013
Ort: Karlshamn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Neuson 6502 årsm-2000

dc_lindberg

#80 » 23:35:40, 08-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Fergusonmulle

#81 » 23:46:22, 27-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte också en Nante 18 NT med pristillägg för Yanmarmotor. Drabbades tämligen omedelbart av att bomsvängen inte fungerade. Efter lite knorr från återförsäljaren ("ingår inte i reservdelsgarantin") fixade de till det problemet som jag tror hade med infästningen i svirveln att göra. Noterade efter lagningen av bomsvängen att det läckte lite hydraulolja från maskinen men då jag inte kör så mkt tänkte jag att det kunde vara efter reparationen. Körde därefter kanske 40-50h och upptäcker en dag ett stort hydrauloljeläckage. Nu var garantiåret över så jag vände mig till närmsta grävmaskinsverkstad/hydraulexpert som hittade ett läckage vid anslutningen till en av hydraulpumparna. Tyvärr kunde jag bara köra några få timmar till innan jag kunde konstatera att olja fortfarande läckte ut. Nytt besök på verkstaden och då konstateras att en slang till svirveln nästan hoppat av. Var förmodligen så redan förra verkstadsbesöket gissar jag.

Inga stora saker kanske men efter denna reparation fortsätter oljeläckaget. Nytt verkstadsbesök varvid grävaren öppnas mer. Konstateras att hela svirveln är lös! Verkstadens bestämda uppfattning är att detta måste ha varit fel från fabrik vilket skulle förklara även det inledande problemet med bomsvängen. Nytt knorr från återförsäljaren, "garantitiden är ute" men i trevlig ton och med uppriktig nyfikenhet om problemet. Fixas på min bekostnad ordentligt på verkstaden "betydligt bättre nu än från fabrik".

Sammanlagda reparationer nu drygt 10'. I övrigt har det fungerat bra. Motorn går bra, stark, fungerar fint i hydrauliken, bra med bandbreddning, skopor (älskar den hydrauliska planerskopan) schaktblad, drivning, värme. I backspegeln så är jag inte säker på om det trots problemen vore bättre för mig att köpa en begagnad maskin av känt märke. Min maskin har nu gått drygt 130h och jag har kunnat göra fantastiskt mycket med den, dräneringar, infarter, diken, vägar, grusspridning, lyft osv. Hade gärna haft en grävare av mer känt och etablerat märke (har i regel bara märkesprodukter i bilar och övriga kapitalvaror) men även till de mer kända kinesiska märkena är det ju ca 100' upp jämfört med vad den här maskinen kostat, och kanske 200' upp för Volvo och de finaste Japanska märkena + moms! Hade jag istället köpt tjänsterna som jag nu gjort med den egna grävaren hade det garanterat kostat mer än vad jag lagt ut så här långt plus att jag nu lärt mig massor om grävaren och grävteknik.

4 personer gillar det här inlägget.
Fergusonmulle
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:35, 14-03-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165 1967
MF 135 1976
MF 565 1978

stegmaster

#82 » 02:37:14, 05-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg denna maskinen kom til salu för några dager sen.
En Sumo 23tonnare (2007mod) med endast 2700t på mätaren. Med Norskt S-70 fäste och "riktig" 1150l skopa.
Säljas från ÅF för endast 285tkr+mva. (altså ingen mysko privatperson el, dylikt)
Här måste någon tatt en rejäl smäll, för dom kostade drygt 1mille ny vil jag minnas. :uupps:
Bara skopan och s-70 fäste bordet vel kosta nästan 100tkr. :???:
Bordet vara et fynd om man tycker man kan lita på en kinesmaskin.

http://www.finn.no/finn/b2b/constructio ... e=56384394

Bild
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Ors-64

#83 » 22:27:19, 08-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har en Nante NT45 sedan fyra år tillbaka som gårdsgrävare. Har snart kört 500 timmar utan några större problem. Har fått byta en bandspännare, kanske beroende på att jag missade att göra ren bandvagnen. Hade i början lite problem med att man gick ur larven, men då fick jag nya framhjul med högre kant och nya överrullar med kant på av leverantören (Multiva) Har även fått nya främre underrullar med stödkanter. Sedan har det inte varit några problem med larven. Tycker annars att maskinen känns väldigt bra att köra. Har vanlig skopa, smal och hydr planeringsskopa till den. Dessutom timmergrip, vilken är till väldig nytta. Har väldigt bra kontakt med Multiva, har det varit något man undrat över, så har man fått bra uppbackning därifrån, precis som det ska vara. Maskinen har Nantes eget snabbfäste, fungerar bra. Det är rätt smart gjort, då man inte behöver bygga om skopan om man går från direktinfäst till snabbfäste, an monterar bara en axel i infästningshålet. Tyvärr är det inte kompatibelt med något S-fäste, men det får man leva med.

Med vänlig hälsning Rickard.
Ors-64
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:10:11, 30-12-2014
Ort: Sotenäs
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nante NT45
Volvo BM T430
Volvo FL6


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se