Men varför inte direkt 2004 börja med att utv. maskiner och lansera de här som uppfyller de "nordiska kraven" i stället för att under 6 - 7 års tid importera maskiener med "Kina känsla" (om de nya då är så mycket bättre..)? Har ni märkt att det inte längre går att sälja fler maskiner som inte når upp till de kraven som maskinförarna / ägarna har här?Curious skrev:Har insyn i Abelcos produktprogram och utveckling av grävare upp till 13ton. Abelco startade samarbete med en av kinas största tillverkare av minigrävare 2004. Idag finns flera anställda på plats i Kina för att utveckla maskiner för nordiska krav.
Det är stor skillnad på tidiga maskiner och D-serien från 2010/11. Idag så har hyttmiljö, hydraulik etc förfinats så mycket, att de tål att jämföras med vad som helst. Jag kan rekommendera att provköra eller hyrköpa en maskin.
Är INGEN maskinist (kör mest lite för att det är kul samt i samband med rep. jobb på maskinerna). Provkörde under en timmes tid en 7 - 8 tons Abelco årsm -07:a, mera svårkörd och "orolig" maskin än den har jag aldrig provat.. Har själv en sliten (snart 6000 h) Pel-job 1.5 t och undrar om inte den är mera lättkörd!
Så att göra en förbättring på Abelcos grävare kan inte vara så svårt! -Frågan är bara om den är stor nog för att komma i kapp konkurenterna..?
Hur argenturen och reservdelshållningen fungerar har jag ingen personlig erfarenhet av (bara hört lite på ryktesväg...) så det kan jag inte uttala mig om. Men det är minst lika viktigt att det fungerar, för alla maskiner behöver reservdelar oavs hur bra de än är.
Såg att du citerat ett gammalt inlägg jag skrivit:
dimorep skrev:
Vill minnas att denna tråden började med vilket motormärke som var mest prisvärt i kinamaskinen, så jag fortsätter där...
Det mesta på en maskin (liten grävare) brukar gå att ersätta med andra saker när / om orginal inte längre går att införskaffa ev med en mindre omb, Men INTE motordelar.
Skadas en hyd.kolv så är det ganska lätt att tillv. en ny detalj eller bygga om fästena så att en std.kolv passar i stället. Till motorer så är man oftast tvingad till att använda exakt samma detalj som varit org.monterat och detta gör att det krävs en god tillg. på org.delar under HELA maskinens livslängd.
Problemet med "Kinamaskiner" är att de är så stora att de kan ha sin egen std. och helt egna motorer som det inte finns piratdelar till i Europa. Egna filter, packningar, insp.system...
Efter typ 3 år (när märket bytat å-f i landet) så är det nästan helt omöjligt att hitta motordelar om det är en "Kinamotor", men till de dyrare motoralternativen så går det alltid att få fram delar (ofta piratdelar också). -Så de 10.000:- som kinamotor alternativet var billigare kan bli väldigt dyrt i längden och med långa maskinstillestånd...
Varken Yanmar eller Kubota är direkt jätte smidiga att hitta delar till men de finns alltid, kan ta lite tid och delarna är inte helt gratis heller.
[/i]
I många Kinatillverkade maskiner sitter det välkända motorer typ Kubota, Cummins, Perkins, Yanmar etc. Till dessa finns det massor av delar. Men även i Europa helt okända kinesiska motorer ärofta riktigt bra. Man får inte glömma att man tillverkar jätteserier av motorer och de funkar faktiskt hellt OK. Det är ju inte heller så att alla fabrikat byter ÅF stup i ett...
Om du läser vad jag skrivit och framförallt svarat på i det inlägget så berör det vikten av att ha kända märken / tillv. på delar (tex. motorer) där "ersättningsprodukter" är svårt att montera eller ersätta befintliga med!
Precis som du själv skriver så finns det "Kina maskiner" med kända motorer (oftast med lite pristillägg) och de tycker jag är ett klart bättre alternativ.
Som jag skrev innan så kvittar det hur bra en produkt må vara (i detta fallet som DU påstår "-Kina motorer") om det sen inte finns reservdelar "på hyllan" eller i.vf lätt hemförskaffade hos importören / servicelämnaren.
-Sen får du väl hålla med om att det överlag är väldigt många modell / märkesbyte hos de som säljer produkter från den delen av världen, samt att företagen som sysslar med det också är ganska "ombytliga" av sig..?
Är inte rädd för en "ny produkt" bara det är ett större och framförallt väletablerat företag som är å-f för produkten! Jobbar dagligen med motorer och reservdelar och vet hur viktigt det är med support, lagerhållning och inte minst möjligheten till lite goodwill om något skulle bli fel. Allt för att få en nöjd och återkommande kund!