Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Någon som har faktisk erfarenhet av kinesmaskiner?

83 inlägg • Sida 4 av 6
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

MartinNr5 (trådstartaren)

#46 » 14:19:31, 02-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Har du rätt affärsidé om du ser kunden som svenne banan? Då kanske du bara får just svenne banan som kunder.

Byt ut "Svenne Banan" mot "genomsnittssvensson". ;)

Självklart kommer jag förklara vad det är för maskin de hyr så att de själva kan avgöra om de vill ha den eller gå till någon annan. Jag må vara realist men jag är ingen lurendrejare.

I somras köpte/bytte jag en gummislägga på Jula för 39 kr (garanterat tillverkad i Kina) tre ggr innan jag gav upp allt hop om att få tag på en som höll. Jag vill dock tro att det är skillnad på en gummislägga och en grävmaskin när det gäller tillverkningsfilosofi.

Om det blir en kinesmaskin lovar jag att återkomma med en uttömmande och 100% ärlig recension av den. :)
MartinNr5
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:46, 27-09-2010
Ort: Floda, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



grubbon

#47 » 14:35:38, 02-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hoppas nästan du skulle köpa en kines eftersom det vore roligt att äntligen få höra en riktig utvärdering.
Som du skrev tidigt i tråden så har "billiga maskiner" varit på tapeten många ggr men förutom åsikter har inte mkt konkret kommit fram.


Undantag kanske då testet robban länkade till och mn066310090@telia.com som tycker den är lika bra som andra. :grin:
grubbon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:17, 20-12-2005
Maskintyp: Lastbil

MartinNr5 (trådstartaren)

#48 » 15:12:19, 02-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, då kanske jag gör det bara av den anledningen. ;)

Skämt åsido har jag aldrig varit rädd att prova på okända märken men 150 kkr + moms är ju en del pengar. :???:
MartinNr5
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:46, 27-09-2010
Ort: Floda, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#49 » 17:59:25, 02-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

MartinNr5 skrev:... I somras köpte/bytte jag en gummislägga på Jula för 39 kr (garanterat tillverkad i Kina) tre ggr innan jag gav upp allt hop om att få tag på en som höll. ...

Ha! Menar du en sån här?
http://www.jula.se/gummihammare-123983
Jag köpte två i våras. Den ena ramlade isär med en gång, den andra går fortfarande utmärkt bra. Jag var idag och skulle köpa en till eftersom vi inte kan vara två med en enda klubba när vi lägger skiffer. Tyvärr var dom slut. :sad:


Åter till ämnet.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

stegmaster

#50 » 22:04:03, 02-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

MartinNr5 skrev:Haha, då kanske jag gör det bara av den anledningen. ;)

Skämt åsido har jag aldrig varit rädd att prova på okända märken men 150 kkr + moms är ju en del pengar. :???:

Jovisst skulle det vore interessant att veta mer om kinamaskiner.
Men hur er prisläget??
Hur stor prisskillnad finns på kines och andra maskiner i denna storleken?
Vilka märken har du kollat pris på??
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

MartinNr5 (trådstartaren)

#51 » 08:46:28, 03-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Robban: Precis den var det.

@Stegmaster: Jag håller på och jämför just nu så låt mig återkomma med ett svar på din fråga. :)
MartinNr5
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:46, 27-09-2010
Ort: Floda, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mike59

#52 » 08:55:12, 03-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:Är det som du skriver i inlägg 38 så verkar ju inte de här vara så
dåliga maskiner, vi får väl hoppas att reservdelstillgången stämmer
med vad Göranssons säger också.


Loke


Är inte speciellt orolig för Sunward har ju tidigare sålts under namnet Goranson ganska så många år nu och jag har sjäv sett deras reservdelslager.
Mike59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:27, 09-07-2010
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sunward SWE70B, Liugong 915E, Scania R480, Volvo L50D,
MF4335, MF35, Hägglunds GS250, Stahlwerk CUT120. Bjm350

dimorep

#53 » 09:56:57, 03-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill minnas att denna tråden började med vilket motormärke som var mest prisvärt i kinamaskinen, så jag fortsätter där... :mrgreen:

Det mesta på en maskin (liten grävare) brukar gå att ersätta med andra saker när / om orginal inte längre går att införskaffa ev med en mindre omb, Men INTE motordelar.
Skadas en hyd.kolv så är det ganska lätt att tillv. en ny detalj eller bygga om fästena så att en std.kolv passar i stället. Till motorer så är man oftast tvingad till att använda exakt samma detalj som varit org.monterat och detta gör att det krävs en god tillg. på org.delar under HELA maskinens livslängd.
Problemet med "Kinamaskiner" är att de är så stora att de kan ha sin egen std. och helt egna motorer som det inte finns piratdelar till i Europa. Egna filter, packningar, insp.system...

Efter typ 3 år (när märket bytat å-f i landet) så är det nästan helt omöjligt att hitta motordelar om det är en "Kinamotor", men till de dyrare motoralternativen så går det alltid att få fram delar (ofta piratdelar också). -Så de 10.000:- som kinamotor alternativet var billigare kan bli väldigt dyrt i längden och med långa maskinstillestånd... :???:
Varken Yanmar eller Kubota är direkt jätte smidiga att hitta delar till men de finns alltid, kan ta lite tid och delarna är inte helt gratis heller.
Senast redigerad av dimorep 10:01:52, 03-10-2010, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Curious

#54 » 00:11:33, 11-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har insyn i Abelcos produktprogram och utveckling av grävare upp till 13ton. Abelco startade samarbete med en av kinas största tillverkare av minigrävare 2004. Idag finns flera anställda på plats i Kina för att utveckla maskiner för nordiska krav. Det är stor skillnad på tidiga maskiner och D-serien från 2010/11. Idag så har hyttmiljö, hydraulik etc förfinats så mycket, att de tål att jämföras med vad som helst. Jag kan rekommendera att provköra eller hyrköpa en maskin. :driver:
Curious
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:44:03, 10-02-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Abelco XC16
Volvo EC45

Curious

#55 » 00:21:14, 11-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Vill minnas att denna tråden började med vilket motormärke som var mest prisvärt i kinamaskinen, så jag fortsätter där... :mrgreen:

Det mesta på en maskin (liten grävare) brukar gå att ersätta med andra saker när / om orginal inte längre går att införskaffa ev med en mindre omb, Men INTE motordelar.
Skadas en hyd.kolv så är det ganska lätt att tillv. en ny detalj eller bygga om fästena så att en std.kolv passar i stället. Till motorer så är man oftast tvingad till att använda exakt samma detalj som varit org.monterat och detta gör att det krävs en god tillg. på org.delar under HELA maskinens livslängd.
Problemet med "Kinamaskiner" är att de är så stora att de kan ha sin egen std. och helt egna motorer som det inte finns piratdelar till i Europa. Egna filter, packningar, insp.system...

Efter typ 3 år (när märket bytat å-f i landet) så är det nästan helt omöjligt att hitta motordelar om det är en "Kinamotor", men till de dyrare motoralternativen så går det alltid att få fram delar (ofta piratdelar också). -Så de 10.000:- som kinamotor alternativet var billigare kan bli väldigt dyrt i längden och med långa maskinstillestånd... :???:
Varken Yanmar eller Kubota är direkt jätte smidiga att hitta delar till men de finns alltid, kan ta lite tid och delarna är inte helt gratis heller.
[/i]

I många Kinatillverkade maskiner sitter det välkända motorer typ Kubota, Cummins, Perkins, Yanmar etc. Till dessa finns det massor av delar. Men även i Europa helt okända kinesiska motorer ärofta riktigt bra. Man får inte glömma att man tillverkar jätteserier av motorer och de funkar faktiskt hellt OK. Det är ju inte heller så att alla fabrikat byter ÅF stup i ett... :grin:

Curious
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:44:03, 10-02-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Abelco XC16
Volvo EC45

Robban_C

#56 » 00:34:58, 11-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbar du på Abelco? En till Fia Liten?
Eller hur mycket provision har du?

Vad gäller kinesmaskiner i allmänhet anser jag så här:
Det spelar ingen roll att dom petar i en känd puffra och ett känt ventilpaket för att få sola sig lite i glansen av välkända namn. Sätter dom inte ihop och justerar rätt så blir det inte bra i alla fall. Rätt grejor innebär inte rätt maskin.

Vad gäller Abeloc:
Så länge dom inte har en fungerande eftermarknad så spelar det ingen roll om dom har rätt komponenter och till och med lyckas få ihop väl fungerande maskiner. Utan fungerande eftermarknad så är maskinerna inget att ha.

Gällande kinesmaskinernas framtid:
När dom börjar bygga maskiner som fungerar som förarna förväntar sig OCH har en fungerande eftermarknad så blir dom farliga för dom etablerade fabrikaten.
Synd bara att framgångarna från början har finansierats genom kopiering av dyrt utvecklade maskiner av andra, mer etablerade fabrikat.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Beirut

#57 » 00:39:03, 11-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nämn en kina puff som har en cummins som orginal motor.
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Curious

#58 » 01:06:01, 11-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beirut skrev:Nämn en kina puff som har en cummins som orginal motor.


Abelco har flera modeller med Cumminsspis.

http://abelco.se/Grävmaskiner/tabid/54/Default.aspx
Curious
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:44:03, 10-02-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Abelco XC16
Volvo EC45

stegmaster

#59 » 01:07:40, 11-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beirut skrev:Nämn en kina puff som har en cummins som orginal motor.

Här finns åtminstone en som påstår sig ha cummins.
Alla liugong från 8 t och uppåt ska ha detta, enligt återforsäljare.
http://www.hakomaskin.no/content/pages/ ... c=5&pid=18
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Curious

#60 » 01:14:07, 11-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Jobbar du på Abelco? En till Fia Liten?
Eller hur mycket provision har du?

Vad gäller kinesmaskiner i allmänhet anser jag så här:
Det spelar ingen roll att dom petar i en känd puffra och ett känt ventilpaket för att få sola sig lite i glansen av välkända namn. Sätter dom inte ihop och justerar rätt så blir det inte bra i alla fall. Rätt grejor innebär inte rätt maskin.

Vad gäller Abeloc:
Så länge dom inte har en fungerande eftermarknad så spelar det ingen roll om dom har rätt komponenter och till och med lyckas få ihop väl fungerande maskiner. Utan fungerande eftermarknad så är maskinerna inget att ha.

Gällande kinesmaskinernas framtid:
När dom börjar bygga maskiner som fungerar som förarna förväntar sig OCH har en fungerande eftermarknad så blir dom farliga för dom etablerade fabrikaten.
Synd bara att framgångarna från början har finansierats genom kopiering av dyrt utvecklade maskiner av andra, mer etablerade fabrikat.


Håller med i sak Robban. Eftermarknad är skitviktigt. :D
Curious
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:44:03, 10-02-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Abelco XC16
Volvo EC45


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hedan123, Nissegav, tgp och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se