Följande finns att läsa på
www.dieselclubsweden.se ang. avgasernas färg och beskaffenhet...
Svart rök
Orsakas av för mycket
bränsle eller för lite
luft. Sothalten i avgaserna blir då markant.
•För stor insprutningsmängd
•Fel insprutningstidpunkt (för tidig)
•Smutsigt
luftfilter, för lite luft tillförs.
•Slitna insprutningsventiler
•Fel bränsle
•Stort motryck i avgassystemet (igensatt)
Blå rök
Orsakas av ofullständig förbränning. Består av kondenserade bränslepartiklar. Kan även orsakas av
olja (hög oljeförbrukning).
•För sen insprutningstidpunkt
•Defekta insprutningsventiler
•Hög oljeförbrukning
•Fel bränsle
•Oljeläckage från turboaggregatet
Vit rök
Uppstår främst vid
kallstart. Består av kondenserade bränslepartiklar. Bränslet har längre tid på sig att kondensera än vad som är fallet vid blå rök. Kan även orsakas av vattenläckage in i avgassystemet eller cylinderhuvud.
•Förvärmningssystemet (glödstift) ur funktion
•Lågt kompressionstryck
•Låg driftstemperatur
•Defekta insprutningsventiler
•För sen insprutningstidpunkt
•Vattenläckage
•Kallstartanordningen ur funktion.
•
Läckage av
tätning i turbo på avgassidan. Oljan som läcker förbi förbränns inte utan förgasas. Kollas genom att lukta på den vita röken
mvh
Petson