Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Terex TW 110

1984 inlägg • Sida 3 av 133
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Roger Bälinge (trådstartaren)

#31 » 17:32:20, 20-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena Erland

Jag har inte någon "våldsskada" på mina axlar som du råkade ut för, så förhoppningsvis är läkningsprocessen bra mycket kortare...
Min naprapat var som sagt igång och jobbade bara efter någon vecka efter hans operation...
Jag har under nästan 1,5 år jobbat med veckopendlare och då körde vi 12-13 timmar måndag till onsdag och 5-6 timmar på torsdagarna och ledig fredag som bonus!......
Jag tror att det påverkade "hälsan" i axlarna...nu sedan några månader tillbaka jobbar jag "vanlig tid" måndag till fredag och nu har mina besvär minskat avsevärt!... Så fräsch som jag känner mig nu är inte axlarna direkt något problem!
...men jag "tar inte ut något" i förskott, men hoppas ändå att jag slipper hamna under kniven! :-)
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!



Roger Bälinge (trådstartaren)

#32 » 20:20:11, 24-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

På fredag skall jag upp och köra Terexen igen....jag skall provköra ordentligt denna gång...
..och så ska det diskuteras spakar och knappar!
Det fungerar inte riktigt bra för mig med mina tummar med rullar eller försänkta knappar i spakarna!
Numer har jag microbrytare som sticker upp någon halv centimeter ur spakarna, så jag behöver bara "lägga ner" tummarna på dom, så numer är det helt bekymmerfritt att "toktrycka" på knapparna!.. :-) så en liknande lösning vill jag ha...
Några saker på min lista över hur maskinen skall utrustas skall också förtydligas....lurar även på att "ta med" en boggiekärra, när "brallorna" ändå är nere! :-)

Har faktiskt ingen riktig aning om varför dessa rätt meningslösa rader skrevs....men det känns ändå rätt bra att ha fått det gjort! :-)

Återkommer när jag har något vettigt att komma med....istället för ovan nämnda dravel! :-)

FORZA BAJEN!
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Roger Bälinge (trådstartaren)

#33 » 20:36:26, 24-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

....för övrigt kan det tyckas att jag är en rätt klen typ, som gnäller om ömmande axlar och knepiga tummar! :-)
..och visst fan ömmar det ibland, men på det stora hela är jag faktiskt i rätt god vigör!

Hur många "klädsamt fylliga" grävmaskinister ställer upp i löpartävlingar?
Jag gör det trots mina extra kilon... Midnattsloppet i augusti är heliga saker för en "sjukt trogen" Hammarbyare, som jag är!
I år är blir det 9 raka året.....alla i någon av Bajens matchställ!
Eftersom jag har mina extra kilon, så stäcker sig ambitionsnivån till att ta mig runt den där milen med värdighet...vilket betyder ingen syrgas eller läkarvård efter målgång! :-)

Ännu ett rätt meningslöst inlägg.... men det är ju bra att ni vet lite mer om vad jag är för en jävel! :-)
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Roger Bälinge (trådstartaren)

#34 » 01:36:43, 28-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

Jaha ja...så är "rond två" i Uppsala avklarad!
Det gick lite lättare idag med maskinen och på sikt kommer maskinen och jag komma överens! :-)

En bra lösning har vi fått till med rullar och knappar....jag tänker prova med rullar i a f, då vi hittade ett par rullar som "rullade" klart lättare än originalet! Skulle det börja krångla med mina tummar, så flyttar vi rototilt-funktionerna till pekfingerrullarna istället och då slipper man "bygga om" spakarna m.m.!
Mjukare fjädrar i spakarna skall sättas dit, då original-fjädrarna är onödigt styva!
Sen pratades det en del om var elverket skall sitta....och det slutar nog med att det hamnar i ena verktygslådan..
Påfyllningen till central- smörjningens placering har vi också "lurat" på....får det plats, så hamnar det bakom luckan till bränsletanken...

Det blev "nästan" klart med ett större jobb på firman som jag kör åt (ifall någon överklagar tilldelningsbeslutet)....beställaren uttryckte önskemål att de som kör på etapp 1 även skall fortsätta på etapp 2, så det finns inte så mycket att fundera på...
Det skrivs troligtvis på en ny maskin, när allt är "helt klart" och att vi kan komma överens om priset! :-)

Trevlig helg och FORZA BAJEN!
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

micke holmberg

#35 » 19:47:14, 28-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja mjukare rullar har jag och dom är skönare att köra med. Skulle just föreslagna att flytta rotortilten till pekfingrar men det hade ni tänkt på.ska själv till Växjö imorgon då dom har visning där
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Roger Bälinge (trådstartaren)

#36 » 14:54:00, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

God middag!

Jag passade på att titta på lite dumperkärror när jag var i Uppsala. Jag stör mig på hur de är konstruerade och hur man marknadsför dessa. Min åsikt är att alla i princip är byggda för traktorer, då man har boggien sitter långt bak på kärran och lägger hela lastvikten på draget.. Jag tycker inte att man kan "gå ut" med att dessa är lämpade för en grävmaskin...
Min uppfattning om kärror efter grävmaskiner är att dessa MÅSTE vara balanserade mycket bättre, så du slipper lägga lasten på draget. En grävmaskin är INTE gjord som en dragare och för att avlasta maskinen så mycket som möjligt bör boggien ligga i princip mitt under kärran!
Jag har bara sett några vettiga kärror och det är Waldung, Bigab T8 och NMS dumpervagn... Bästa intrycket har jag fått av Bigabs T8 som har flyttbar boggie, justerbart drag och är hyfsat lätt....och en 7-8 tons boggie-kärra är precis lagom bakom en 12 tons maskin om man använder den med vett och framförallt inte "toklastar"!


Är det någon som har en sådan och vill "dela med sig" av vad det är för grejer, så är jag tacksam om ni kan "knacka" ner några rader här på forumet!

För övrigt så har jag en kärra till Hydreman, men den är på enkel axel och är fullständigt odräglig att dra efter maskinen...skiten får numer stå hemma, då jag är så j*vla less på att ha den "hoppandes" efter maskinen...har provat allt för att få den att gå mjukare, men det är lönlöst! :-)
Ska man nu ha något efter maskinen och samtidigt inte bryta ihop, så är nog en boggiekärra enda alternativet :-)

När jag "reser lätt" med maskinen har jag låtit RF tillverka "ett stort helvete"* till planeringsskopa på 1200 liter, men valt att bygga den i mycket lättare och tunnare material, förutom slit-stålet... Den är perfekt att få med sig några skopor och inte minst att ösa snö, leca m.m. med....
* "Ett stort helvete" döpte mina jobbarpolare skopan till....så ordvalet är mer korrekt än man tror! :-)

Ursäkta alla svordomar, men när ordförrådet är begränsat, så måste jag "vattna i" med lite kraftord för att få lite "sting" i inläggen... :-)

Ser att mitt "j*vla" blev "tillsnyggat" automatiskt...En j*vla bra funktion om man inte gillar mina svordom...å andra sidan om man inte gillar det jag skriver, kan man ju skita i att läsa det! :-)
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

micke holmberg

#37 » 22:40:25, 30-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

en bild på ditt stora helvete skulle va roligt att se roger
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd

1 person gillar det här inlägget.
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Roger Bälinge (trådstartaren)

#38 » 23:15:46, 07-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

Micke!
Skall försöka ta någon bild på "monstret" vid tillfälle....kanske skulle passa på att visa den i samband med nya maskin :-)
*****
Har fått en offert på hela "rasket"....och då ingår även en Bigab T8 kärra med svartlackad ram och Terex-grått flak! :-)
Ännu är det inte helt klart med jobbet, då tiden för överklagan går ut idag.... men vi har satt upp info-skyltar med alla inblandade och firman jag kör åt finns med på skylten! ;-)

Hursomhelst så betalade man bra för inbytet och mellanskillnaden blev hanterbar .... så det bara att slå till när allt är 100%klart!

Återkommer!

FORZA BAJEN!
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Roger Bälinge (trådstartaren)

#39 » 22:25:18, 15-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll gott folk!

Så var det 100% klart med jobbet....Jag skall träffa försäljaren på fredag och gå igenom allt igen...och sedan göra en beställning...
Förhoppningsvis får jag den under semestern, så jag får "köra in mig" i lugn och ro :-)

...är åter när det finns något att förtälja!

FORZA BAJEN!
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Roger Bälinge (trådstartaren)

#40 » 22:01:42, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

Från det ena till det andra! :off_topic:

Är det någon som har något bra "trix" på hur man undviker att alla verktyg rostar ihop som man har i verktygslådan på undervagnen?
Polaren som kör lastbil har eluppvärmd verktygslåda och inga problem med rost, men att få ner el i undervagnen är inte helt okompliserat... det borde finnas "billigare" alternativ!
Lurar på att göra några hål med en dosfräs och sätta över rostfria ventilationsgaller....men det kanske finns någon som har en bättre idé?....

Just det....det är påskrivet och klart med maskinen och kärran... och så blev man satt i skuld igen! :-/

FORZA BAJEN!
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Roger Bälinge (trådstartaren)

#41 » 11:43:56, 07-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

God middag gott folk!

Så står den då för montering av elverk, bättre stol och lite annat smått och gott!...Terexen! :-)
Var uppe i fredags och kollade. Det är inte helt lätt att få plats med luftstolen som jag vill ha, den hamnar alldeles för högt och är svår att "klämma" ner mellan gräv- konsolerna!! Det är ju tacksamt om man kan justera den, utan att behöva skruva loss halva hytten och framförallt inte slå "kolan" i taket!
Har valt en stol från Förarmiljö som har fläktar som suger ur fukt ur stolen och håller därmed ryggen och röven torr...vilket skall bli ytterst trivsamt! :-)
Det är för övrigt svagt av leverantörerna att inte ha bättre koll vad som passar och inte passar!....men jag tror att vi byter till en "lågbyggd" med samma funktioner från samma leverantör. Troligtvis en lite dyrare stol, men det kan vara detsamma, bara det lirar"!
Centralsmörjningsbehållaren kommer monteras bakom luckan till tanken...vill inte ha dessa grejor synliga, då det finns folk som INTE kan låta bli att sno grejor från maskinerna!...Har även valt vanliga rotellor av samma anledning istället för blixtljusramp...
Skärmarna är monterade.. jag tog hela bak och halvskärmar fram!
Spakarna är ombyggda med klart lättare rullar och sedan får man se hur det fungerar med mina tummar framöver...hoppas det går bra!
Elverket fick inte plats stående i ordinarie verktygslåda, så killarna på verkstaden har sänkt botten i den och nu får den plats... Jag är i a f nöjd med hur de gjort!

Nöjd ja!.... Är det tveksamheter ringer dom direkt och ber nästan om ursäkt för att dom ringer och stör. Jag tycker det är skitbra och störs inte av deras samtal. Det är ett jävligt bra sätt att jobba, då blir det rätt direkt!

Dom lovade att om det löste sig med stolen, så är den klar några veckor innan min semester.... Sedan återstår folieringen av maskinen... Jag har sagt att jag inte vill se maskinen på plats innan semestern, utan vill byta under semestern!
Jag vill inte se ut som någon j*vla nybörjare på jobbet, utan min tanke är att få semestern på mig att vänja mig vid grejorna!

Återkommer när det finns något vettigt att komma med!

FORZA BAJEN!
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

micke holmberg

#42 » 22:20:19, 07-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

stol från förarmiljö då är det en begestol 3000 modell du ska ha . har själv funderat på en sådan till terexen . har nämligen en sådan i lännen maskinen . om du får problem med den så har jag en kontakt direkt in på fabriken här i Oskarshamn. han sitter på utveklingsavdelningen och reklamationer
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Roger Bälinge (trådstartaren)

#43 » 21:53:30, 09-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena Micke!

Jodå..det är en 3000!

Fick ett samtal idag om stolen..
..för att färdigställa maskinen i övrigt så kommer dom sätta tillbaka original-stolen tills vidare!
Förarmiljö tycker det var pinsamt att stolen inte passade i maskinen som dom lovat....
En konstruktör på Förarmiljö vill se hur det ser ut i "kiosken" på maskinen och så tänker dom bygga om stolen så den passar!

Antar att dom kommer bygga ett nytt och kompaktare underrede till stolen.... Det som antagligen ställer till det är att stolen sitter uppe på värmepaketet och därmed hamnar stolen 10-15 cm högre och även föraren 10-15 cm närmare taket :-)... och så j*vla mycket "väder" finns det inte emellan skallen och taket även när original-stolen sitter där! ;-)
Konstigt att man inte har koll på sådana saker, då de inte är ovanligt att stolarna sitter uppe på värmepaket...den gör det i a f i Hydreman!

Tackar för erbjudandet, men jag avvaktar och ser vad som händer....men du kan ju kanske påtala detta för din kontakt om ni "hör av" varandra!

Återkommer när det hänt något nytt!

FORZA BAJEN!
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

micke holmberg

#44 » 05:30:04, 11-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja du kan få numret direkt till honom om du vill. men vad heter din verkstad så jag kan skicka dessa uppgifter vidare och ett namn så skulle det bli bra. och jag kan åka in med min maskin om dom skulle behöva se den i verkligheten och se hur trångt det är i hytten. har ca 1 kilometer dit.
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Roger Bälinge (trådstartaren)

#45 » 19:08:45, 16-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

Micke
Har haft fullt upp och inte sett att du skrivit... Tack för ditt fina erbjudande...

Traktor Nord i Uppsala heter verkstaden och han som kontaktat Förarmiljö heter Erik Pettersson...
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se