Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Terex TW 110

1987 inlägg • Sida 2 av 133
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

micke holmberg

#16 » 00:44:56, 19-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur gick det med provkörningen roger
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110



Roger Bälinge (trådstartaren)

#17 » 23:10:10, 20-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessvärre drar det ut på tiden med att färdigställa demomaskinen, så jag har inte provat än.... Tänker ringa och kolla hur det går under veckan...
Så fort jag provat så kommer jag "rapportera" det här på sidan... :grin:
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

clabbe

#18 » 22:19:21, 26-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå! Jag har en TW 110 -14. Jag är inte helt nöjd med den huydraliska kylfläkten. För de första låter den mycket och för det andra så går den upp på full fart så fort jag startar maskinen ( utom vid kallstart) och håller på så ca 5-10sek. Men jag har ingen erfarenhet av andra märken med sådan fläkt så jag kan inte jämföra. Men 42 an jag hade innan lät inte alls lika mycket, men där är fläkten remdriven och mindre.
clabbe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:42, 15-04-2009
Ort: Jämjö
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110

micke holmberg

#19 » 22:53:57, 26-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej Clabbe har också en 110a ring så kan vi prata kylfläkt lättare att göra det än att skriva Med vänlig hälsning micke 070-2499300
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

ndahlsmaskin@gmail.com

#20 » 18:28:43, 31-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en Terex 110 i somras på demo då många tyckte att de va en fin maskin.
Tyckte inte den va något att ha alls om jag ska va ärlig. Jag hoppas att de bara va denna demo maskinen som inte
var inställd för tyckte inte den va trevlig eller följsam alls. Och trång över allt på maskinen.

Lämna den maskinen efter en vecka och fick där efter en Liebherr 910 compakt. Man kan nog säga att allt på den maskinen va bättre än
på Terexen. Fin och följsam hydraulik. Gått om plats och genomtänkt maskin plus att nästan all extrautrustning monteras på fabrik direkt.

Enda fördelen terexen hade var transporthastigheten men de var då allt. Terex 36km/h Liebherrn 33km/h

Och sen till priset. Båda maskinerna var utrustade enligt samma lista Twin c-smörjning lampor m.m och då blev Liebherrn 100,000 billigare jämfört med terexen.

Så mitt råd är att innan du köper terex så testa Liebherr


Bild
Användarvisningsbild
ndahlsmaskin@gmail.com
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:18:20, 26-08-2013
Ort: Eslöv Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Lännen 8600E
Cat M313C med Randexvagn

micke holmberg

#21 » 12:02:01, 01-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och hur var det med räckvidd vikt lyftkraft på dessa maskiner så man kan jämföra
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

ndahlsmaskin@gmail.com

#22 » 17:26:36, 01-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker man kan jämföra dessa maskinerna. Samma vik, ungefär samma räckvidd 10cm+- ,
Liebherrn är något starkare och stabilare i längsled.

6meter ut från centrum körbar maskin
Terex längs med 1,18ton tvärs 1,12ton
Liebherrn längs med 1,9ton tvärs 1,10

6Meter ut blad nere, lyft över blade

terex 2,57ton
Liebherr 2,9ton

mvh
Användarvisningsbild
ndahlsmaskin@gmail.com
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:18:20, 26-08-2013
Ort: Eslöv Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Lännen 8600E
Cat M313C med Randexvagn

micke holmberg

#23 » 10:18:32, 10-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

är det någon som kör tw 110 med vätska i däcken. blir det mycket bättre med det. blir maskinen mycket stadigare då
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Roger Bälinge (trådstartaren)

#24 » 00:00:14, 11-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå igen!

Det har dragit ut på tiden med att komma med ett inlägg...men bättre sent än aldrig! :-)

Var hos Traktor Nord för en tid sedan och testade lite grann.... inte särskilt länge skall medges
Jag gjorde i a f inte "vågen" av förtjusning! Tycker det var vansinnigt mycket knappar till allting, men man lär sig väl det med tiden, men måste det verkligen vara på det viset?
Vi gamla rävar eftersträvar enkelheten, men den tiden är tydligen förbi! :-)

Maskinen i övrigt var stabil, den gick tyst och fint och var följsam i hydrauliken.... Jag tänker ta en vända till dit upp och köra lite mer framöver!
Jag har problem med mina tummar och "rullarna" passade inte för mig överhuvudtaget, så där måste det till andra lösningar med Micro- brytare istället.... Det verkade inte vara några problem att lösa den saken!

Han som skruvar med Terexen är en "kändis" sedan tidigare. Han skruvade med vår skotare på den tiden då jag var anställd hos farsan... För övrigt en ruggigt skicklig mekaniker, som vi blev god vän med då skotaren strulade en del i början!
Jag försökte klämma honom på lite "inside", men han tyckte inte att det fanns så mycket att tillägga och att de maskiner som sålts gick riktigt fint (12-13 st. i Uppsala)...Det kan vara några småjusteringar, som med allting nytt, annars jobbade han mest med service på dom!
Frågade bland annat om strulet med pumparna.....det var en serie maskiner som hade det problemet, men det är numer löst!

Har stämt av med firman jag jobbar åt och dom är klart intresserade av att ha mig kvar!....
Jag berättade om att det var dags att byta maskin om jag skall fortsätta...
Och innan jag hann prata klart fick jag detta till svar.... -Om du inte ville investera, så köper vi en ny maskin till dig och anställer dig direkt! :-)

Får säkert anledning att återkomma i ärendet!

Lev väl gott folk!
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Roger Bälinge (trådstartaren)

#25 » 00:13:37, 11-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

....å så några ord om Liebherr..

Jag var i Kungsängen för att prata lite om deras två maskiner i 11-12 tonsklassen!...
"Nasarn" var inte där, så jag och "mecken" skrev en stor lapp och lade på hans skrivbord om att jag ville bli uppringd..
Jag lade även med mitt visitkort!
...detta var för typ ett år sedan....ingen har ännu ringt!

Är man inte mer intresserad, så skall man inte sälja maskiner!

Funderade på att mejla "stora Liebherr" om hur nonchalanta deras säljare är, men ids inte lägga tid på det!
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

micke holmberg

#26 » 18:57:07, 11-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roger Älta skrev:
Det har dragit ut på tiden med att komma med ett inlägg...men bättre sent än aldrig! :-)

Var hos Traktor Nord för en tid sedan och testade lite grann.... inte särskilt länge skall medges
Jag gjorde i a f inte "vågen" av förtjusning! Tycker det var vansinnigt mycket knappar till allting, men man lär sig väl det med tiden, men måste det verkligen vara på det viset?
Vi gamla rävar eftersträvar enkelheten, men den tiden är tydligen förbi! :-)

Maskinen i övrigt var stabil, den gick tyst och fint och var följsam i hydrauliken.... Jag tänker ta en vända till dit upp och köra lite mer framöver!
Jag har problem med mina tummar och "rullarna" passade inte för mig överhuvudtaget, så där måste det till andra lösningar med Micro- brytare istället.... Det verkade inte vara några problem att lösa den saken!

Han som skruvar med Terexen är en "kändis" sedan tidigare. Han skruvade med vår skotare på den tiden då jag var anställd hos farsan... För övrigt en ruggigt skicklig mekaniker, som vi blev god vän med då skotaren strulade en del i början!
Jag försökte klämma honom på lite "inside", men han tyckte inte att det fanns så mycket att tillägga och att de maskiner som sålts gick riktigt fint (12-13 st. i Uppsala)...Det kan vara några småjusteringar, som med allting nytt, annars jobbade han mest med service på dom!
Frågade bland annat om strulet med pumparna.....det var en serie maskiner som hade det problemet, men det är numer löst!

Har stämt av med firman jag jobbar åt och dom är klart intresserade av att ha mig kvar!....
Jag berättade om att det var dags att byta maskin om jag skall fortsätta...
Och innan jag hann prata klart fick jag detta till svar.... -Om du inte ville investera, så köper vi en ny maskin till dig och anställer dig direkt! :-)

Får säkert anledning att återkomma i ärendet!

Lev väl gott folk!
men då har du gjort bra ifrån dej. bara att tack och ta emot. det är så när man kan sitt yrke. då vill dom inte byta ut en. för dom vet inte vad dom får istället
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Roger Bälinge (trådstartaren)

#27 » 22:29:38, 16-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

Jag hittade ett alternativ till i 12tons klassen.. Komatsu PW118MR-8

Är det någon som har koll på denna eller har någon info?
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

micke holmberg

#28 » 22:40:21, 16-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det man får titta på är hur långt man har till serviceverkstaden med
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Roger Bälinge (trådstartaren)

#29 » 23:02:55, 19-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

Så har de varit från Traktor Nord och tittat på Hydreman och tagit bilder....Det tar väl några dagar för dom att få fram en offert!... Jag har rätt många grejer som skall in i maskinen.. typ en Airvent-stol, hydrauliskt-elverk på 6,5 kilowatt...
Annan lack (som den på bilden som jag länkat till)....dock kommer maskinen folieras istället, då det blir minst lika bra och enklare vid ett maskinbyte och så kortas leveranstiden ner då de slipper annan lack.

Vi har bestämt att jag ånyo skall ta en tripp till Uppsala nästa fredag för lite mer provkörning... Kan tillägga att Traktor Nord har visning på sitt hela program imorgon fredag och lördag...för den som är intresserad!
Jag vill inte ockupera maskinen i någon timme på en visning, därför valde jag att åka dit när jag får sitta ifred!

Vad det gäller Komatsu, så hade jag ett samtal med en god vän på en stor firma här i stan som bara haft Komatsu i säkert 15 år... Jag tror att dom har åtminstone 10 maskiner därifrån!
De tycker Komatsu är en väldigt bra maskin, men servicen är under all kritik och trots möten m.m., så blir det inte bättre!
Dom kommer därför inte köpa fler maskiner från Komatsu... Det avgör saken för egen del!

I'll be back!
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Erland Karlsson

#30 » 13:37:41, 20-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående det där med axeloperationer. Jag skadade högeraxeln i en vurpa (sprang och såg inte stängseltråden, så det blev en dykning...) för några år sen. Gick länge och tränade och undersöktes i omgångar samt fick kortisonsprutor. Till slut remitterades jag till operation, de tog bort den svullna slemsäcken (det växer ut en ny), fräste bort lite under "taket" samt filade bort lite artrosliknande på nyckelbenet. Alltså en standardoperation.
Blev sjukskriven drygt 4 mån, och tränade sjukgymnastik under tiden och nåt år till. Tog nog ett par år innan jag tycktes ha någotsånär full rörlighet igen, men jag hade nog en annan typ av skada än du.
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se