Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Bygga en "Vippen"

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Johan_m (trådstartaren)

#1 » 00:56:47, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går i lite bygga om tankar, snön har ju lagt sig så det är lugnare på maskin fronten nu :grin:

Skaffade en sån här gammal trailer:

Bild

Och tanken var att släpa runt den med en större jordbrukare, helst en JD 7710 (svag för JD :hurra: ) men sambon har sagt BESTÄMT nej! Inga fler traktorer :lmao:
Så efter inköpet av 5350´n så började tankarna snurra runt en vippen efter den. Betydligt mer å dra med än lille JD 3040´n som vi har idag :vissla:

Vad tror ni, skulle det vara möjligt att kapa ner trailern lagom så H7´an ryms och bygga en vippen liknande anordning av den? Sen göra ett typ kinpin fäste B20 samt motsvarande på dumperflaket.

Eller är det bättre att kursa iväg trailern och försöka skaffa en vippen?, Visst går trailern att släpa efter 5350´n men blir ett lååång snott ekipage inget man backar runt varsomhelst, iaf inte jag som inte är uppfödd i en långtradare :thummar: :ohnej:
Tittade in, där inne satt det en och tittade ut
Johan_m
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:41:27, 29-04-2012
Ort: Umeå
Maskin: John Deere 6910
John Deere 2130
Ford A66
Åkerman H7B
Volvo BM 5350B
Arctic cat M800 x2
+ massa annat :)



Martin.Eriksson

#2 » 01:51:47, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja hade en dolly till min h7a förut. Visserligen ingen vippen men lessna på att de var så många moment vid flytt så byggde min en trailer som ja klättrar på bakifrån men kan säga att ja väljer trailer framför dolly 7 dar i veckan. ..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Johan_m (trådstartaren)

#3 » 02:16:49, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Ja hade en dolly till min h7a förut. Visserligen ingen vippen men lessna på att de var så många moment vid flytt så byggde min en trailer som ja klättrar på bakifrån men kan säga att ja väljer trailer framför dolly 7 dar i veckan. ..


Såg ditt nuvarande ekipage, känns ändå 1000ggr smidigare än 5350'n å min trailer :thummar: Förstår att det är mer pyssel vid lastning mm, kommer dock inte hända så ofta. En vått dröm vore en JD 7710 å en 3axlig mac trailer. Dock inte aktuellt :)

Så om man bortser från arbetet vid lastning, är ombygget möjligt?

Med dagens förutsättningar dvs. Möjliga dragare JD 3040, eller 5350' n så känns den sist nämnda betydligt mkt säkrare pga storlek, bromsar, mm.
Tittade in, där inne satt det en och tittade ut
Johan_m
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:41:27, 29-04-2012
Ort: Umeå
Maskin: John Deere 6910
John Deere 2130
Ford A66
Åkerman H7B
Volvo BM 5350B
Arctic cat M800 x2
+ massa annat :)

Martin.Eriksson

#4 » 02:22:34, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt går väl bygga men känns ju dumt å kapa sönder en helt okej trailer. Jo farsan hade en 7810 förut o dom är ju fräna. Nu har han en 7830. Mycket trevligare traktor men mycket dyrare å.. har en 6610 oxå. Hade en 3140 förr och en 2450 så man har väl fått några timmar i en grön :-p
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Johan_m (trådstartaren)

#5 » 02:33:51, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår tanken, det som är betalt för trailern är försumbart, får knappt mtrl för den summan. Den kräver dock lite nya däck på dolly'n om man ska dra den. En hel del svetsning i dolly infästningen. Och framstam. Så det är inte helt odramatsikt att använda den som trailer heller. Broms ombygge beroende på dragare, luft lr hydraul.
Tittade in, där inne satt det en och tittade ut
Johan_m
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:41:27, 29-04-2012
Ort: Umeå
Maskin: John Deere 6910
John Deere 2130
Ford A66
Åkerman H7B
Volvo BM 5350B
Arctic cat M800 x2
+ massa annat :)

Martin.Eriksson

#6 » 02:43:01, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast är väl å ställa på grävarn o köra den å nära boggien som möjligt sen mäta o kapa trailern jäms med larven. Sen de "svåra" år göra något som låser fast trailern/dollyn i grävarn så den följer med när du sedan lyfter maskin. Och sen säkerhets kedjor från bommen å ner. Så lär ordna nå fästen där oxå. Sen ett fäste med en tapp på och ett hål i flaket som håller för å dra i. Dock minns ja jag hade problem å få grävarn å orka lyfta sig när den stod på dollyn men de kanske går lättare på den där..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Johan_m (trådstartaren)

#7 » 02:51:08, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var väl min ungefärliga tanke, kapa, bygga igen, fästen i dollyn/trailern, finns rejäla öglor svetsade i undervagnen och i bommen på h7'an. Så den kanske har varit fraktad liknande nån gång.

Tänkte mig en rejäl tapp tex diam 80, med förstärkningar svetsade i dumper flaket, och ett b20 fäste med motsvarande hål. Med låsning så det ej kan hoppa av.

Men det va ju det lilla, orkar den lyfta sig själv med dollyn under.... :ohnej:
Tittade in, där inne satt det en och tittade ut
Johan_m
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:41:27, 29-04-2012
Ort: Umeå
Maskin: John Deere 6910
John Deere 2130
Ford A66
Åkerman H7B
Volvo BM 5350B
Arctic cat M800 x2
+ massa annat :)

Martin.Eriksson

#8 » 12:37:02, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för typ av boggie på trailern?
Ja hade ju en hjulaxel med några balkar och vet inte om det blev tyngre o lyfta då elle inte..

Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se