Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Är en 3tonnare någonting att ha?

31 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

robin.gustavsson (trådstartaren)

#1 » 15:37:38, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

sitter hemma och funderar på om man skulle ha inhandlat en mindre grävare till våren när det blir dags att bygga ut kåken. den grova planeringen är inga problem, det har jag tillgång till maskiner som fixar det men sen så ska det grävas ner avlopp och vv kulvetar lite överallt på tomten och sen återställas och snyggas till när allt är klart.
jo frågan då? är en grävmaskin i 3-4 tons klassen något att ha? funkar det att gräva rörgravar i lite besvärlig backe? kan man planera till en gräsmatta? hur är dom i styrka och räckvidd gentemot en 1,5t?
har nämligen dåligt med erfarenhet av grävare i den storleksklassen. kört en del 1,5 tons och sen från 10t och uppåt. och en 1,5:a är enligt mig inte så mycket att hänga i julgran. tycker man mest sitter och ruskar och tillslut lessnar och tar spettet för att få lös en bråkig sten eller liknande.
budgeten ligger väl på en cirka 100tusen så blir ju inte den senaste modellen direkt men typ en slutet 90 början 2000 talet.
några tips på någon maskin man ska hålla sig undan ifrån?
Helt enkelt går det att åstakomma något vettigt på vettig tid med en sådan maskin eller är den precis som en 1,5tonnare, en förvuxen ogräshacka?
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414



Åsa-Nisse

#2 » 18:26:17, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt är relativt. Du gör inte samma arbete med en 3 ton som en 30 ton. Det tar i vart fall lite längre tid.
Jag har en Airman (Hitachi) 3,5 som jag är väldigt nöjd med. Den är förvånansvärt kraftig för sin storlek.
Försök att hitta en med lång sticka så får du lite bättre arbetsområde direkt när du ska gräva för ledningar och bli av med fyllet.
Skippa Volvo maskinerna för de kostar bara en slant extra för namnet.
Abelco har lite svagheter och en genralagent som är osäker.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

mathiast

#3 » 18:40:23, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det är ett rätt skapligt steg styrkemässigt från en 1.5a och sedan brukar ju hydraliken vara betydligt bättre känsla i då det flesta 1.5or är ganska tråkiga
Det går att brottas ganska bra som synes menräckvidden är fortfarande lite av en begränsning och man tappar möjligheten att ta den lagligt påbilsläp

Bild
Originalets URL: http://i3.photobucket.com/albums/y78/Mathiast/Mobile%20Uploads/2014-08/IMG_20140826_181520_zpsdnbupqcx.jpg

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

stefansmark

#4 » 20:10:27, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Steget mellan 1,5 till 4 ton är jättestort om du frågar mig, det är helt olika maskiner.
1,5 tons maskiner är säkert jättebra där det inte går att komma åt med större maskiner eller där jobbet annars utförts med spade.
3,5-4,5 tons maskiner är i mitt tycke väldigt rejäla i förhållande till sin storlek, för att grejja på hemmavid måste det vara en bra storlek.
Risken är att du får väldigt många nya vänner med diverse projekt, då är det bra med en lite halvrisig maskin så du får något att skylla på när de vill ha gratisjobb eller gratishyra...Nej tyvärr, larven krånglar så fasligt så det går tyvärr inte...

1 person gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

robin.gustavsson (trådstartaren)

#5 » 20:34:43, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

tackar så mycket för svaren, men om fler har åsikter så gör eran röst hörd!
då tänker jag lite rätt iallafall, är inte ute efter en stor maskin, inte heller en ny spade. så då borde ju en 3-4 tonnare göra jobben som är tänkt.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

olle67

#6 » 20:45:03, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker du de lättare o plocka sten me en skyffel än med en 1,5 tonnare??????då e de kanske bättre du hyr ut tjänsten,, :mrgreen: gå från 1.5 till 3,5 e bara de ett stort steg,kolla Robban C som va me här förut,han gjorde allt me 3,5 tonnare.....men saken e ju att en kass maskinist fixar ju inget oavsett maskin eller storlek....säger inte att du e kass, :thumme: sitter just nu emellan 2 ton o min 14 tonnare,o me 2 ton e de skönt o inte tänka på arslet på maskin hela tiden,men istället når ja aldrig just den där stenen osv.....så egentligen skulle man ha 5-6 maskiner ståendes..... :grin:
olle67
 

ballder

#7 » 20:55:24, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skal den ikke flyttes rundt om i verden, men hovedsaklig brukes hjemme på gården så vil jeg si en 3,5 er en helt topp maskin.
Jeg har en 97 airman ax35 med lang stikke og hydr. pusseskuff. En kollega av meg har en 2007 ZX50U med rotortilt og vi har samme rekkevidde målt fra bomsving (kungbolt).
Har kjørt min kollegas ZX50U mycket og det er en flott og presis maskin og kjøre, men min gamle ax35 ligger ikke langt unna.
Største praktiske forskjellen mellom disse er styrken ved løft og følelsen av stabilitet ved kjøring i terreng.
Användarvisningsbild
ballder
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:16, 03-05-2008
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hara C. Twin 74 mod. B.Leyland
Tilv. Nr:898. SOLGT!

Michigan 75A 61 mod? SOLGT.

Jinma 254 med hytt lastare och V-fres. 2007 mod.

Nissan Cabstar personlift 15m (motorredskap) 1992 mod.

Airman AX35 97 mod.

robin.gustavsson (trådstartaren)

#8 » 22:31:01, 09-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

olle67 skrev:Tycker du de lättare o plocka sten me en skyffel än med en 1,5 tonnare??????då e de kanske bättre du hyr ut tjänsten,, :mrgreen: gå från 1.5 till 3,5 e bara de ett stort steg,kolla Robban C som va me här förut,han gjorde allt me 3,5 tonnare.....men saken e ju att en kass maskinist fixar ju inget oavsett maskin eller storlek....säger inte att du e kass, :thumme: sitter just nu emellan 2 ton o min 14 tonnare,o me 2 ton e de skönt o inte tänka på arslet på maskin hela tiden,men istället når ja aldrig just den där stenen osv.....så egentligen skulle man ha 5-6 maskiner ståendes..... :grin:


nädu leja in en firma för att gräva lär inte ske. tycker nog att jag har nog med erfarenhet själv för att göra entreprenadjobben, har ändå maskinförarbevis och ett antal timmar i grävmaskin både på jobbet och privat.

tanken är att skaffa en egen maskin så man kan hålla på när man vill och har tid, finns grävare på jobbet i olika storlekar jag får låna men då ska allt fixas på en helg och traila fram och tillbaka. har inte tid och ork för sådant.
men då verkar det som om en 3,5:a räcker gott till det den är tänkt för, fixa tomten och eventuellt dika lite skogsmark där det är surt?
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Ptr

#9 » 23:49:39, 09-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vårat skrälle är på 4 ton hjulmaskin, det var nog en bra storek för oss glada amatörer!

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

olle67

#10 » 15:05:39, 10-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

De va inget påhopp på dig som sagt, :grin: men som du skriver ha den på gården,då kommer du långt me 3,5t....... :thumme:
olle67
 

robin.gustavsson (trådstartaren)

#11 » 16:22:33, 11-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

olle67 skrev:De va inget påhopp på dig som sagt, :grin: men som du skriver ha den på gården,då kommer du långt me 3,5t....... :thumme:


det är lungt de, tolkade det inte som nått påhopp heller, vela bara förtydliga min tanke och åsikt.
förstod nämligen att det med leja in någon kunning skulle komma på tal.
vet av många fall där det hade blivit både bättre och billigare om den lejt in en riktigt entreprenör istället för att hålla på själv.

då är det bara att leta tag på "rätt" maskin nu då så man kan sätta igång att gräva framåt våren som känns rätt så avlägsen nu med 3 dm nysnö och ett antal dm tjäle i backen.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

olle67

#12 » 18:58:30, 11-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle ja söka grävare beg på 3,5 ton så hade ja köpt en Take-job direkt......mkt trevlig maskin som bara går o går,mkt trevlig i hydrauliken med.......ja köpte en från MASKINPOOLEN I Skillingaryd,denhade gått i Danmark o va nästan helt glappfri då dom ju bara har sand i Danmark.....så maskiner därifrån kan rekommenderas,
olle67
 

stefansmark

#13 » 19:35:11, 12-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takejob/takeuchi är en personlig favorit hos mig också, min gamla TB045 var väldigt driftsäker med få haverier.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

ph7

#14 » 19:39:06, 12-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Stefan & Olle
Min IHI kommer från Danmark men den är både rostig å glapp.
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

sakkis10

#15 » 18:55:36, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är Kubota 3,5 ton? bra eller skit?
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se