Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Är en 3tonnare någonting att ha?

31 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

olle67

#16 » 19:02:56, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom Kubota ja testat,helt nya då,har varit mkt fina o köra,räkna på en innan ja köpte min Kobelco...men Kobelcon vann,,Tyvärr....
olle67
 



MickeR

#17 » 23:13:51, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tillgång till en 3.5 ton hemma på gården och det funkar mycket bra!
De är väldigt starka för sin storlek.
Men visst några ton till hade väl inte skadat...
Har bara stenhård pinnmo här och det är inga problem att gräva drygt 2m djupt i pinnmon.
Det går kanske inte lyfta de allra största stenarna, men släpa fram dem går alltid.
Bara en enda stor nackdel... Kilopriset är väldigt högt på småmaskinerna!
Men se till att köpa en maskin som har planeringsskopa, det är guld värt (ett måste skulle jag säga)!

//Micke
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

EE

#18 » 23:22:31, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

sakkis10 skrev:Hur är Kubota 3,5 ton? bra eller skit?

Kubota är premiumgrejor i mitt tycke. Som vanligt vad gäller begagnat är det allmänskicket som styr om just det objekt du är sugen på är prisvärt eller inte! Alla märken går att missköta.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

EE

#19 » 23:47:24, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:sitter hemma och funderar på om man skulle ha inhandlat en mindre grävare till våren när det blir dags att bygga ut kåken. den grova planeringen är inga problem, det har jag tillgång till maskiner som fixar det men sen så ska det grävas ner avlopp och vv kulvetar lite överallt på tomten och sen återställas och snyggas till när allt är klart.
jo frågan då? är en grävmaskin i 3-4 tons klassen något att ha? funkar det att gräva rörgravar i lite besvärlig backe? kan man planera till en gräsmatta? hur är dom i styrka och räckvidd gentemot en 1,5t?
har nämligen dåligt med erfarenhet av grävare i den storleksklassen. kört en del 1,5 tons och sen från 10t och uppåt. och en 1,5:a är enligt mig inte så mycket att hänga i julgran. tycker man mest sitter och ruskar och tillslut lessnar och tar spettet för att få lös en bråkig sten eller liknande.
budgeten ligger väl på en cirka 100tusen så blir ju inte den senaste modellen direkt men typ en slutet 90 början 2000 talet.
några tips på någon maskin man ska hålla sig undan ifrån?
Helt enkelt går det att åstakomma något vettigt på vettig tid med en sådan maskin eller är den precis som en 1,5tonnare, en förvuxen ogräshacka?


Den maskinstorlek du pratar om är perfekt till det du vill göra. Däremot är jag tveksam till din budget. För de pengarna får du ett lik med renoveringsbehov hemma i Sverige enligt min uppfattning. Det låter också som du behöver två-tre skopor för att kunna jobba effektivt och då kan det bli än dyrare.

Det är kul med grävmaskin och man lever bara en gång, men det händer aldrig att man behöver mer tid än max ett fåtal effektiva dagar för att göra det du vill göra (har aldrig hört talas om mer omfattande jobb på en villatomt). Sedan då? Då står du med en privatägd grävmaskin som kan vara svår att hitta köpare till.

Ta detta inlägg på rätt sätt nu, jag försöker ge en nyanserad bild av att skaffa maskin för dylika uppdrag. Vill absolut inte avråda, bara få dig att tänka igenom det hela. Det är betydligt förmånligare om du bor på en jord- eller skogsbruksfastighet att göra samma investering.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

robin.gustavsson (trådstartaren)

#20 » 16:12:01, 20-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE skrev:
robin.gustavsson skrev:sitter hemma och funderar på om man skulle ha inhandlat en mindre grävare till våren när det blir dags att bygga ut kåken. den grova planeringen är inga problem, det har jag tillgång till maskiner som fixar det men sen så ska det grävas ner avlopp och vv kulvetar lite överallt på tomten och sen återställas och snyggas till när allt är klart.
jo frågan då? är en grävmaskin i 3-4 tons klassen något att ha? funkar det att gräva rörgravar i lite besvärlig backe? kan man planera till en gräsmatta? hur är dom i styrka och räckvidd gentemot en 1,5t?
har nämligen dåligt med erfarenhet av grävare i den storleksklassen. kört en del 1,5 tons och sen från 10t och uppåt. och en 1,5:a är enligt mig inte så mycket att hänga i julgran. tycker man mest sitter och ruskar och tillslut lessnar och tar spettet för att få lös en bråkig sten eller liknande.
budgeten ligger väl på en cirka 100tusen så blir ju inte den senaste modellen direkt men typ en slutet 90 början 2000 talet.
några tips på någon maskin man ska hålla sig undan ifrån?
Helt enkelt går det att åstakomma något vettigt på vettig tid med en sådan maskin eller är den precis som en 1,5tonnare, en förvuxen ogräshacka?


Den maskinstorlek du pratar om är perfekt till det du vill göra. Däremot är jag tveksam till din budget. För de pengarna får du ett lik med renoveringsbehov hemma i Sverige enligt min uppfattning. Det låter också som du behöver två-tre skopor för att kunna jobba effektivt och då kan det bli än dyrare.

Det är kul med grävmaskin och man lever bara en gång, men det händer aldrig att man behöver mer tid än max ett fåtal effektiva dagar för att göra det du vill göra (har aldrig hört talas om mer omfattande jobb på en villatomt). Sedan då? Då står du med en privatägd grävmaskin som kan vara svår att hitta köpare till.

Ta detta inlägg på rätt sätt nu, jag försöker ge en nyanserad bild av att skaffa maskin för dylika uppdrag. Vill absolut inte avråda, bara få dig att tänka igenom det hela. Det är betydligt förmånligare om du bor på en jord- eller skogsbruksfastighet att göra samma investering.


naturligtvis så har du helt rätt i det du säger. och självklart så är budgeten en nackdel(som vanligt) men hittar jag inte rätt maskin för rätt peng så då skiter jag i det, så enkelt är det. då får man ta till plan b.
jag kan väl tillägga det att det är en villatomt på 5000kvm som i första hand ska fixas(bygga ut hus, bygga nytt pannrum, ny uppfart och sen snygga till allt) sen så är det bara en fråga om hur mycket mer man vill göra.
men så OM man nu köper en maskin så kommer det duga bra med en 3,5 tonnare så tolkar jag dom flesta svaren jag fått iallafall. tackar och bockar.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

kimmen

#21 » 18:07:45, 20-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en nagano 2.5t ett ton till skulle inte vara fel. Men när man flyttar den på gräsmattan är man glad att den inte väger mera, skulle önska att det fanns platta band,
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

ph7

#22 » 18:42:19, 20-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lite tjockare plywoodskivor till min 1.8 när det är kletigt, perfekt på gräset
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

MickeR

#23 » 07:31:39, 21-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått för mig att marktrycket är ungefär detsamma oavsett storlek på maskin i och med att bandstorleken ökar i takt med storleken...??
Men visst när man svänger och är oförsiktig så blir säkert skadorna större ju tyngre maskinen är.
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

robin.gustavsson (trådstartaren)

#24 » 22:02:21, 04-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan meddela att jag tillslut hittade en yanmar b37 från början av 90 talet som det vart affär på. Bara lekt lite idag med den och fixat extra hydrauliken som kärvar ihop. Så ska inte uttala mig än om den duger eller inte. Halvrassligt skick men funkar och det var rätt pris på den. Lär bara fixa snabbfäste och hydraulisk planerskopa och lite glapp.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Stridis2

#25 » 22:05:34, 04-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till köpet. Alltid kul med nya leksaker. Själv håller jag på att lära mig min nyinköpta grävare. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Erland Karlsson

#26 » 22:17:20, 04-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om det spelar så stor roll på en trehalva, men på min lilla tvåtonnare anser jag att det är en jättefördel att Terexen i min ägo har bomcylindern på översidan. Behöver inte vara rädd att stuka den med skopan eller stenar, utan kan tvärtom klämma fast en stubbe eller sten mot bommen och larva iväg en bit om det är så. Körde en volvo ec20 med tiltmellanstycke ett par gånger, men där var det väldigt lätt hänt att komma åt bomcylindern med en skoptand om man inte tänkte sig för...
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

bmrobban

#27 » 02:55:39, 05-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara lite nyfiken, lyfter din maskin stenarna på bilden?
Den största är nog gränsfall för min 3,5 ton kubota.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

robin.gustavsson (trådstartaren)

#28 » 20:04:43, 05-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmrobban skrev:Bara lite nyfiken, lyfter din maskin stenarna på bilden?
Den största är nog gränsfall för min 3,5 ton kubota.

Haha nä man kan säga att den här bilden är arrangerad. Tror inte du rår på någon av dessa stenar med en trehalva, stog nämligen på nosen med h14:en när jag försökte lyfta den största.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

bmrobban

#29 » 20:28:52, 05-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, hade nog tatt någon whiskey när jag skrev inlägget..
Men att H14 knappt rår på dom trodde jag inte.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

patricjonsson

#30 » 20:34:24, 05-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara o borra o i med 75 g krut
patricjonsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:28:30, 06-11-2011
Ort: Halland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10 o Messersi CH2


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se