Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Vad kontrollera när man köper grävmaskin

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 20:25:02, 22-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snart kommer forumgudarna och sabbar min internetuppkoppling eftersom jag ställer liknande fråga i två olika trådar. Tyvärr så var det tydligen inte så många som läste Hymac club, och som grävmaskinsrookie behöver jag hjälp.
Jag ska troligen iväg och titta på en grävmaskin i dagarna. Just detta ex är en Hymc 580D, men se det mer som en allmän tråd. Vad ska man kontrollera extra noggrant? Glapp i leder, läckage och allmänt skumt beteende vid provkörning förstår jag, men vad mer? Om larvkedjorna inte längre har samma delning som drivhjulen är de utslitna, men hur vet man när det bara är halvslitet?
Larvspännarna har jag fått för mig strular ibland, i alla fall på Hymac. Hur spända eller slappa ska larverna vara?
All hjälp och tips mottages tacksamt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Antevante

#2 » 23:04:31, 10-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Såg din tråd på hymac sidan men jag är ganska grön på hymac jag med. Jag tror att det är samma bandvagn som på min 580BT, jag har en verkstadshandbok till 580 C där beskrivs alla mått man behöver när man ska mäta bandens slitage..


Bild
Bild

Om dessa mått sedan är praktiskt användbara vet jag inte.. Står lite luddigt om hur mycket slack det ska vara, men har för mig ca 30 cm mellan bandplattor och underkant bandramen vid upplyft maskin.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Stridis2 (trådstartaren)

#3 » 23:14:19, 10-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar. Tyvärr så missade jag det exemplaret. Fick tipset av maskinfirman onsdag em (de vet jag letar maskin), jag ringde fredag morgon men då var den redan såld :sad:
Jag leta vidare. Fler allmänna tips på vad man bör kontrollera tas gärna emot. :grin:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jevlar

#4 » 20:19:48, 11-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta och lukta på alla oljor i maskin, luktar det bränt, ser kolsvart ut på andra ställen än motor, glittrar, är mjölkigt så tyder det på problem.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Åsa-Nisse

#5 » 13:57:05, 12-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Larva iväg en rak sträcka och kolla om maskinen går banan, alltså svänger själv. Då kostar det i drivmotorer eller pumpar.
Ta full skopa och sträck ut på rak arm. Orkar den inte så är pump slut. Ställ skopan på marken och lätta sedan lite mjukt samtidigt som du kolla om huset vippar mot underredet. Svängkrans glapp.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

mathiast

#6 » 18:15:03, 12-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så det finns olja i larvmotorernas slutväxlar och att det inte är öppenbart nyligen påfylld olja,samma sak i svängväxeln och det ska inte vara hejdlöst för mycket heller pga internläckande hydraulolja.
Skicket på larver och rullar mm är ganska vesäntligt också.
Glapp i grävaggregatet får man leva med

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mikfol och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se