Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Bobcat 323, inköp + Liv & Leverne

406 inlägg • Sida 20 av 28
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Eleganten_ifrån_vidderna (trådstartaren)

#286 » 10:21:14, 21-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eleganten_ifrån_vidderna skrev:Planterar om lite blommor.
Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/04/19/08dc19f40a2e0d881edf1fb5caa1fedf.jpg


Här har jag haft nytta av att vända skopan om. Bra med s-fästet att man kan göra det när man saknar rotor! Har kommit på att man kan kompensera avsaknad av rotor i alla fall delvis genom att jobba mycket med bomsvängen! Beroende av hur långt ut jag jobbar så tror jag nog att jag kan ändra vinkel uppemot 90 grader utan att ompositionera. Lite jobbigt att jag inte kan vrida bommen lika mycket åt vänster som åt höger. Vänster känns mer naturligt tycker jag,
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323



olle67

#287 » 10:25:45, 21-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Övning ger färdighet,ja tycker själv de kul o pilla till de där sista,men de finns många som skickar i skiten i hålet osen vidare,speciellt då vi gräver i folks trädgårdar..får väl göra dig lite avis nu,precis köpt en Take-job 5ton med rototilt o grip o en jädrans massa skopor... :mrgreen: ngt dyrare än din maskin,så där e ja avis,hehe

1 person gillar det här inlägget.
olle67
 

Eleganten_ifrån_vidderna (trådstartaren)

#288 » 11:18:46, 21-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut hade jag gärna haft din utrustning men är nöjd med min, värd de pengar jag lagt på den. Så om inget dyrt går sönder så vill jag påstå att den är mycket prisvärd. Och vad skönt att gräva upp en buske eller sten på några minuter när man fått slita en hel dag i vissa fall när man använt handverktyg, vill nog säga att den är betydligt mer än en rabattgrävare som någon tyckte tidigare...
Ja, de glapp som finns i den påverkar ju förstås lusten att finlira en del. Annars brukar jag faktiskt ta vara på gräs som jag grävt upp för att använda till de s*tans mullvadshögarna, eller andra ställen där reparation av det gröna är nödvändigt. övning står på schemat!
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

Hyrgubben

#289 » 20:30:02, 22-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eleganten_ifrån_vidderna skrev:
Hyrgubben skrev:Fin maskin, lite avis ☺
Du kan sätta en krok på bladet åxå så kan du lasta på släpet medans du flyttar mellan groparna :grin:


Jo, det ska bli en krok där med så småningom. Men skillnaden är att jag eftersom jag inte har tipp på släpet så måste jag koppla loss och använda skopan till att lyfta släpet alternativt skrapa av bakåt. Tror inte att räckvidden är tillräcklig för den senare metoden dock.
Med kroken på stickan kan jag lyfta släpet påkopplat för att tippa och det borde bli superlätt att baxa släpet dit jag vill eftersom jag inte behöver styra så mycket med larverna.
Det här ska testas imorgon när jag kommer dit. Ett problem kan bli att svängen är ganska svag på min maskin, men jag tror ändå att det blir enklare än att koppla på bladet. Kommer uppdatering på det försöket.

Så värst fin vet jag inte om den är, ganska mycket skavanker och inte glappfri heller. Men den går fint och läcker bara ytterst lite i bomcylindern. Sjunker gör den när man vänder ryggen till, fast inte så man märker något när man jobbar utan mer om man tar kaffe och kommer tillbaka så ser man att 'luften gått ur'. Fast visst är det kul att det är någon som är åtminstone lite avundsjuk!


Jo det är nog lättare o baxa på plats men det kan vara ett alternativ om det blir nån längre transport. Var försiktig och lämna inte skopan i luften Om du lämnar maskinen, jag var med om en grej för länge sedan när jag skulle tanka en Komatsu pc 45, slog av motorn och "glömde" skopan i luften och maskin lutade lite och svängen släppte så jag höll på att klämma mig mellan motvikten och lastbilen, :sad: bara ett litet tips :grin:
Användarvisningsbild
Hyrgubben
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:08:11, 19-04-2013
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L60F -10
Volvo BM 6300 EHC -91
Volvo BM 640 -66

stegmaster

#290 » 02:33:52, 23-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eleganten_ifrån_vidderna skrev:Lite jobbigt att jag inte kan vrida bommen lika mycket åt vänster som åt höger. Vänster känns mer naturligt tycker jag,

Ja, såg just en video på YT om detta, då jag trodde jag hadde missuppfattat. :sad:
Dom större maskiner jag varit borti har alltid mest sväng at vänster.
Min förra 4tonnare hadde 90grader åt vänster och 45 åt höger, min nuvarandet Hanix 5,5t klarer 80grader vänster och 50höger.
Precis som du säger så er det ju åt vänster man vil ha svängen.
Kommer inte ihåg nån gång jag haft bommen åt höger. (ser ju nästan inget åt det hållet då det er nästan 1m med huv över hydrauliken på den sidan, men antar att sikten er bättre på en så liten maskin som din, som vel inte har nån huv på höger sida av hytten).
Har senast idag sysslat med lite förbedredning innför asfaltering, och trångt som tusen er det, så idag har jag kört med bommen helt åt vänster nästan hela dagen.
Bommen blir kortare att jobba med, och man kommer bättre til inntil murar och likn.
Synest til skopan blir ju ut av hyttdörren, så man får vrida huvudet lite snett, men det er riktig smidig då det er trångt.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Eleganten_ifrån_vidderna (trådstartaren)

#291 » 09:59:01, 23-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, jag har ingen huv som skymmer men sikten är ju som du sa bättre genom dörren ändå. Fast det är något med känslan som är bättre åt vänster, kan inte riktigt förklara varför.
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

Eleganten_ifrån_vidderna (trådstartaren)

#292 » 10:13:33, 23-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hyrgubben skrev:
Eleganten_ifrån_vidderna skrev:
Hyrgubben skrev:Fin maskin, lite avis ☺
Du kan sätta en krok på bladet åxå så kan du lasta på släpet medans du flyttar mellan groparna :grin:


Jo, det ska bli en krok där med så småningom. Men skillnaden är att jag eftersom jag inte har tipp på släpet så måste jag koppla loss och använda skopan till att lyfta släpet alternativt skrapa av bakåt. Tror inte att räckvidden är tillräcklig för den senare metoden dock.
Med kroken på stickan kan jag lyfta släpet påkopplat för att tippa och det borde bli superlätt att baxa släpet dit jag vill eftersom jag inte behöver styra så mycket med larverna.
Det här ska testas imorgon när jag kommer dit. Ett problem kan bli att svängen är ganska svag på min maskin, men jag tror ändå att det blir enklare än att koppla på bladet. Kommer uppdatering på det försöket.

Så värst fin vet jag inte om den är, ganska mycket skavanker och inte glappfri heller. Men den går fint och läcker bara ytterst lite i bomcylindern. Sjunker gör den när man vänder ryggen till, fast inte så man märker något när man jobbar utan mer om man tar kaffe och kommer tillbaka så ser man att 'luften gått ur'. Fast visst är det kul att det är någon som är åtminstone lite avundsjuk!


Jo det är nog lättare o baxa på plats men det kan vara ett alternativ om det blir nån längre transport. Var försiktig och lämna inte skopan i luften Om du lämnar maskinen, jag var med om en grej för länge sedan när jag skulle tanka en Komatsu pc 45, slog av motorn och "glömde" skopan i luften och maskin lutade lite och svängen släppte så jag höll på att klämma mig mellan motvikten och lastbilen, :sad: bara ett litet tips :grin:


Du menar så här ska man inte göra :vissla:


Bild
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

Hyrgubben

#293 » 11:00:41, 23-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

He he jodå det är ju världens bästa lyftredskap :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hyrgubben
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:08:11, 19-04-2013
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L60F -10
Volvo BM 6300 EHC -91
Volvo BM 640 -66

Eleganten_ifrån_vidderna (trådstartaren)

#294 » 13:21:51, 23-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har världens problem att ladda upp just nu, nåt som strular med grannens nätverk som jag lånar.
Men här är en liten snutt med släpet kopplat på grävarn så länge.
https://youtu.be/a44XAvtKGRQ
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

Eleganten_ifrån_vidderna (trådstartaren)

#295 » 21:01:39, 07-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär, fått tummarna loss o skriva lite.

Provmonterat draget för att göra lite testkörning. Fungerar bra men jag behöver vinkla draget uppåt en del för att få bra vinkel.
Som jag misstänkte så är svängen lite svag för att finlira med släpet om det är lastat. Minsta motlut eller ojämnhet betyder att jag får trixa med bomsvängen men om jag planerar placeringen av släpet rätt kan det problemet minimeras.

Bild

Lite nära tiltcylinder blir det här.
Bild
Bild

Att dra släpet efter maskinen gick perfekt, bara att köra på.
Bild

Ingen bra idé att göra en "lyftsväng" utan skopa. Hädanefter blir det nog bara släpkörning med skopa på!
Bild

Tippa släpet var lite omständigt, upp till den vinkeln som på bilden var helt okej men ska jag högre får jag hjälpa till och trycka på med larverna. Kan också tillägga att jag inte är direkt rädd om släpet om ni undrar eftersom ljusrampen blev helt intryckt vid denna manöver. Ska ändå bara ha släpet på tomten, och det är i för dåligt skick för en besiktning så det kvittar.
Ett par stödben eller liknande baktill skulle dock ge mig lite bättre tipphöjd så det töms lättare.
Bild


Summan av detta experiment är: För lite längre förflyttningar av massor typ från ena sidan av tomten till den andra så blir detta perfekt. Om jorden ska bara några meter så är det något omständigt men fortfarande det minst jobbiga sättet jag kan komma på att göra det på.
Jag har funderat på att använda bilen att dra släpet men det är lite för trångt för att kunna få släpet på rätt plats utan att backa/ köra fram hundra gånger, sen är det ju svårt att lasta av med hjälp av bilen ;). Skottkärra eller gräsklipparen med vagn kan ju funka men det blir många vändor, får väl inte plats mer än en skopa eller så .
Nu är det bara att fundera på hur jag ska fästa draget på bästa sätt, svetsa eller tillverka ett kraftigare fäste det är frågan. Är inte sådär supergrym på svetsning så det blir väl en kraftigare variant av testfästet.
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

63an

#296 » 21:14:00, 07-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med den ideen skulle jag offra släpet å flytta hjulen bakåt istället så får du bättre tippvinkel :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Eleganten_ifrån_vidderna (trådstartaren)

#297 » 21:30:41, 07-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tanke, men viktfördelningen blir lite taskig. Tror inte stödhjulet håller länge.
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

bmrobban

#298 » 21:36:03, 07-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte sätta kulan på bladet och lasta på/av med skopan?
Kanske kräver att du höjer framstammen.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Eleganten_ifrån_vidderna (trådstartaren)

#299 » 22:08:20, 07-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken är att jag ska kunna lirka runt släpet utan att behöva larva för mycket, men ska testa det. Skulle vilja ha en större verktygslåda bara, har lite för dåligt med grejer att arbeta med tjockare stål. Till schaktbladet hade varit smidigt att ha ett U-liknande fäste att trä på uppochner så det är lätt att ta bort, men jag börjar med det enklaste dvs kroken på armen.
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

Mattias Petterson

#300 » 23:00:03, 07-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte lättare att sätta en öggla på släpet istället för kulhandske?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hootenanny, kjetil.kulterud och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se