Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Bobcat 323, inköp + Liv & Leverne

406 inlägg • Sida 19 av 28
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Eleganten_ifrån_vidderna (trådstartaren)

#271 » 00:12:36, 01-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:
Mattias Petterson skrev:Gafflar från en gammal truck som hängs över schktbladet?, skulle det funka, dra in stenen med skopan upp på på gafflarna och iväg...

Köpa nya gaffelställ!?! :screwy: När det finns en uppsjö av dem på varenda truckverkstad! Nä, följ Mattias råd.
Kolla runt lite, sedan kan Du göra anpassade krokar till bladet. Kolla också in V8druids tråd om rototilt/gafflar. Där kan Du se en lösning.
/Peter R

Den killen har lyckats bra med de där gafflarna, precis så skulle passa mig. Men mina gafflar skulle jag isåfall behöva ha vända bakåt för att kunna lyfta något öht. Köpte några rundsling idag som jag ska testa lyfta lite med till helgen och se vad han orkar med. Kan vara bra att lära känna honom lite bättre innan jag planerar för mycket.
Tänkte också höra med min lokala smed om han kan göra en löstagbar läpp på 10-20cm att sätta på skopan som skulle göra de lättare att få vinklat upp stenen. Hur den skulle kunna sitta fast har jag inte räknat ut än men det ska nog gå.

Är det inte helg snart! Vill leka! :driver:
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323



Patrik_L

#272 » 01:01:33, 01-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett alternativ som kanske kan fungera är att göra en "släde" av en plåt som du rullar upp stenarna på med skopan. Fäst släden med en kätting i maskinen och dra stenarna dit dom ska och putta av dom igen med skopan. Kanske behövs en liten kant runt plåten/släden så stenarna inte rullar av, men annars borde det fungera med nästan vad som helst (lite beroende på önskad hållbarhet och mängden sten). En gammal motorhuv, en takplåt med träram eller en riktig stålplåt med böj upp så den glider lätt och en svetsad ram.
Patrik_L
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:41:33, 14-07-2010
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 307
Scania LB 80

Eleganten_ifrån_vidderna (trådstartaren)

#273 » 07:00:12, 01-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Ett sätt skulle vara med en tumme på skopan(eller tiltfästet). Ett annat sätt skulle vara en liten "sopskyffel" på schaktbladet... Eller så bara ännu ett redskap, en grip! :grin:

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=80&t=6086&hilit=sopskyffel

userpix/929_construction_powergrip_1.jpg
userpix/929_greifer1_115_1.jpg


Du menar som sopskyffel-tipset jag fick av ja-bond alltså. Enda problemet är om jag behöver lyfta högt (lite maskin ju) för att komma upp på muren där jag samlar alla sten jag hittar, men bra tips på en enklare variant!
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

Kaxe

#274 » 07:13:48, 01-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eleganten_ifrån_vidderna skrev:
PeterR skrev:
Mattias Petterson skrev:Gafflar från en gammal truck som hängs över schktbladet?, skulle det funka, dra in stenen med skopan upp på på gafflarna och iväg...

Köpa nya gaffelställ!?! :screwy: När det finns en uppsjö av dem på varenda truckverkstad! Nä, följ Mattias råd.
Kolla runt lite, sedan kan Du göra anpassade krokar till bladet. Kolla också in V8druids tråd om rototilt/gafflar. Där kan Du se en lösning.
/Peter R

Den killen har lyckats bra med de där gafflarna, precis så skulle passa mig. Men mina gafflar skulle jag isåfall behöva ha vända bakåt för att kunna lyfta något öht. Köpte några rundsling idag som jag ska testa lyfta lite med till helgen och se vad han orkar med. Kan vara bra att lära känna honom lite bättre innan jag planerar för mycket.
Tänkte också höra med min lokala smed om han kan göra en löstagbar läpp på 10-20cm att sätta på skopan som skulle göra de lättare att få vinklat upp stenen. Hur den skulle kunna sitta fast har jag inte räknat ut än men det ska nog gå.

Är det inte helg snart! Vill leka! :driver:


Kätting är bättre än rundsling om du ska lyfta sten. Den låser fast bättre och glider inte lika lätt som rundsling. Dessutom håller den bättre och nöts inte av och fransar sig osv ...
Bild
Användarvisningsbild
Kaxe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:37, 19-03-2010
Ort: Vid havet utanför Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Liebherr L507 -07
Kubota U25-3 -06
Husqvarna Rider 175 -09
CanAm Outlander 500XT -12
Yamaha XTZ660 Ténéré -12

Jimmy Nilsson

#275 » 08:31:22, 01-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där dök ju upp en enkel smidig grip i en annan tråd. Så enkel och effektiv. Måste erkänna att där dök upp ett starkt vill ha.

http://www.bucketwarehouse.com/bucket-w ... e-38-p.asp
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

63an

#276 » 08:46:54, 01-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grip är ju bra men med sån liten maskin lyftkraft i stenmurshöjd så blir det mindre stenar å de underlättar, Kätting typ korslagda länkar ger bra grepp men har en förmåga att bli under stenen när man lägger ned å då krävs 1 man med järnspett för att föraren ska kunna slacka å lossa undan kättingen så hur man vänder på steken så finns alltid en hake! Egen regi är alltid kul men klämda händer eller krossade händer är inte trevligt! :ohnej:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Eleganten_ifrån_vidderna (trådstartaren)

#277 » 12:31:22, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej jag har inte trillat ner i en grop jag grävt och dött, var bara inte överrens med tekniken dvs Ipaden ett tag. Att få bilder från min fina android-telefon till plattan är allt för omständigt :aaargh: och allt har samlats på hög, men nu ska jag försöka komma ifatt igen. Fast i telefonen då!
Överger för tillfället funderingarna på hur man bäst lyfter en sten, går bra att släpa eller rulla istället.

Denna var för tung att lyfta helt men kunde släpa den en bit innan slingorna gled av, som kaxe förutspådde. Den kom enkelt på plats med rullningsmetoden istället.
Bild

Nästa sten var enkel att lyfta upp ovanpå även om en större skopa som stenen fått plats i eller en grip hade varit smidigare. Den där mekaniska som Jimmy letat upp blir man ju klart sugen på men som sagt så håller jag mig till det jag har för tillfället.

Bild

Färdigt(?) resultat. Finns alltid utrymme för förbättringar!
Bild



En stor sten till som bara var ivägen, lätt att få upp.
Bild

Pricken över i! En saftblandare måste man ju ha :cool: :cool: Bild

Köpte ett gammalt släp att lasta jord på när det ska flyttas omkring på tomten, lite sämre skick än jag trodde. Ny botten hade jag räknat med, men missade att ramen var helt genomrutten i ena hörnet. Får bli lite förstärkning där och en kula på grävaren så kan jag börja på allvar. :grin: :grin:


Bild

Praktiskt att använda slingen till att dra upp stängselstolpar.Bild

Nu blir det jobb fram till nästa helg, längtar redan tillbaka. :sad:
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

olle67

#278 » 19:11:28, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en större maskin med rototilt,du e ju STENRIK............... :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
olle67
 

Eleganten_ifrån_vidderna (trådstartaren)

#279 » 21:40:27, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, stenrik var ordet! :lmao:
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

Eleganten_ifrån_vidderna (trådstartaren)

#280 » 14:54:06, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Planterar om lite blommor.
Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/04/19/08dc19f40a2e0d881edf1fb5caa1fedf.jpg
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

Eleganten_ifrån_vidderna (trådstartaren)

#281 » 21:44:21, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första gången jag försökt gräva en kabelränna fast för att sätta nån växt i som stod ivägen. Sådär rakt blev det ju inte men det var kul att prova kabelskopan, lite annorlunda känsla..

Bild



Också ett litet träd som var ivägen även det. snabbt o lätt gick det så får jag ta hand om riset nån annan gång när jag tröttnat på att gräva! Här ska det bli parkering och under byggets tid infart för leveranser. Kanske nån gång en liten carport
Bild

Bild

Glömde ta bild men gjorde provmontering och snabbt test av dragkrok. Satte den ovanför skopan på yttersta leden så jag ska kunna koppla släpet när jag viker in skopan. Funkade ungefär som planerat, fast tiltcylindern är lite ivägen vid stora utslag åt ena hållet. Jag ska testa lite mer till veckan.
Ny botten till släpet ska det bli av trallbrädor 28*120 för 300 spänn. Inte det ultimata men duger till mitt ändamål.
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

Hyrgubben

#282 » 11:01:08, 20-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fin maskin, lite avis ☺
Du kan sätta en krok på bladet åxå så kan du lasta på släpet medans du flyttar mellan groparna :grin:
Användarvisningsbild
Hyrgubben
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:08:11, 19-04-2013
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L60F -10
Volvo BM 6300 EHC -91
Volvo BM 640 -66

olle67

#283 » 19:55:22, 20-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att de svårare o gräva med kabelskopa än vanlig grävskopa,schakten rasar mkt fortare ihop med kabelskopan då den e mkt smalare,så de bra övning med kabelskopan...o försök o lägg allt du gräver upp på ena sidan schakten,då ser du lättare nivån på andra sidan då du återfyller...när du sen e proffs så gräver du av grässvålen o lägger på ena sidan o jorden på andra,sen fyller du med jorden o sen på med svålen o ingen ser att du varit där...ringde en kund o undra när ja skulle gräva ner en kabelskydd slang....sa att de har ja redan gjort,,,,de såg hon när hon titta noga....sånt e kul..

8 personer gillar det här inlägget.
olle67
 

Eleganten_ifrån_vidderna (trådstartaren)

#284 » 10:01:19, 21-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hyrgubben skrev:Fin maskin, lite avis ☺
Du kan sätta en krok på bladet åxå så kan du lasta på släpet medans du flyttar mellan groparna :grin:


Jo, det ska bli en krok där med så småningom. Men skillnaden är att jag eftersom jag inte har tipp på släpet så måste jag koppla loss och använda skopan till att lyfta släpet alternativt skrapa av bakåt. Tror inte att räckvidden är tillräcklig för den senare metoden dock.
Med kroken på stickan kan jag lyfta släpet påkopplat för att tippa och det borde bli superlätt att baxa släpet dit jag vill eftersom jag inte behöver styra så mycket med larverna.
Det här ska testas imorgon när jag kommer dit. Ett problem kan bli att svängen är ganska svag på min maskin, men jag tror ändå att det blir enklare än att koppla på bladet. Kommer uppdatering på det försöket.

Så värst fin vet jag inte om den är, ganska mycket skavanker och inte glappfri heller. Men den går fint och läcker bara ytterst lite i bomcylindern. Sjunker gör den när man vänder ryggen till, fast inte så man märker något när man jobbar utan mer om man tar kaffe och kommer tillbaka så ser man att 'luften gått ur'. Fast visst är det kul att det är någon som är åtminstone lite avundsjuk!
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

Eleganten_ifrån_vidderna (trådstartaren)

#285 » 10:11:46, 21-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

olle67 skrev:Tänk på att de svårare o gräva med kabelskopa än vanlig grävskopa,schakten rasar mkt fortare ihop med kabelskopan då den e mkt smalare,så de bra övning med kabelskopan...o försök o lägg allt du gräver upp på ena sidan schakten,då ser du lättare nivån på andra sidan då du återfyller...när du sen e proffs så gräver du av grässvålen o lägger på ena sidan o jorden på andra,sen fyller du med jorden o sen på med svålen o ingen ser att du varit där...ringde en kund o undra när ja skulle gräva ner en kabelskydd slang....sa att de har ja redan gjort,,,,de såg hon när hon titta noga....sånt e kul..


Kan jag lära mig att göra det så snyggt som du beskriver så är det dags att skaffa f-skatt och ge mig ut på vägarna :mrgreen:
Nog provar jag det med den vanliga skopan, fast när jag ska fylla igen hålen efteråt så så har jag oftast antingen lagt jord på gräset så jag inte ser det, eller så orkar jag inte med det där finliret.
Nu är det inte så noga där jag gräver just nu förstås, men det är något jag vet att jag måste lära mig om jag ska bli riktig maskinist någon gång. :vissla:
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se