Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Komatsu PC 120-6, (inköp, liv & leverne)

253 inlägg • Sida 2 av 17
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

LeifAndersson

#16 » 17:52:38, 12-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det ser ut som det är bandtraktorplattor på den där. Och det där med körväxlarna? kan aldrig vändas till fördel på något vis, tycker det verkar som att den underhållits med minsta möjliga budget men det kan vara nödvändigt på den där när det är både svårt med reservdelar och det som finns kostar fantasibelopp. :sad: Tycker det helt enkelt är fel maskin för pengarna, även om du fick den där gratis kan det bli mycket dyra körtimmar med den! :sad: Det finns nog ett skäl till att undervagnen inte underhållits utan det har fått rassla på så länge det har gått när det inte varit någon ide att underhålla den, och nu har den tydligen nått vägs ände och säljs i befintligt skick till någon som vill försöka ett tag till.
Hitta något annat, för den slanten kan du hitta en körklar maskin till hobbybruk! För jag misstänker att du letar maskin för att gräva med och inget att lägga tid och pengar på enbart! En undervagn består inte bara av drivhjul och kedjor, rullar och lagringar brukar kosta lika mycket vid renovering av en slutkörd undervagn. Har själv köpt en Åkerman H5 i dagarna och jag budgeterar 50k till undervagnen och andra slitdelar på den och då är det bara i delar! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Mattias Petterson

#17 » 18:04:10, 12-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va larvmotorn ny eller är det från någon skrot? Den kanske gått 20000 timmar i en annan maskin innan. ..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2 (trådstartaren)

#18 » 18:38:59, 12-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säljaren har kört maskinen på heltid i sex år, först som anställd och sedan ägt den de senaste fyra åren fram till i höstas. Enligt säljaren så plöjde man ner slang med maskinen genom att köra den med larverna. All belastning hamnade alltså då på larvmotorerna istället för på grävaggregatet (som jag hade gissat att man gjorde, backa en bit och lås larverna, dra in aggregatet, backa igen och släpp efter osv). Pga detta havererade ena larvmotorn. Då byttes till bandschaktarmotorer pga dessa är mycket mer stryktåliga. Enligt säljaren är just larvmotorerna Komatsuns akilleshäl. Man har fortsatt plöja slang efter detta utan några problem. Bandschaktarna har tydligen ingen tredje växel, så maskinen larvar lite långsammare än standard.
Entrack gav ett pris på knappt 20 kkr för nya kedjor, drivkransar och bult till plattorna. För rullar och spännhjul också blev det knappt 40 kkr.
Jag blev förvånad över hur lite glapp det fanns i maskinen (i mina amatörögon). Bominfästningen i maskinen rörde sig en aning när man lyfte maskinen. Kolvarna i bommen var det kanske 2 mm glapp. Sedan var det i princip helt glappfritt fram till tiltbulten, men det var inte speciellt farligt där heller. Jag såg inget som helst glapp mellan maskin och undervagn.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

PO

#19 » 18:42:49, 12-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte med ämnet att göra men Grattis Stridis!
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

olle67

#20 » 19:13:34, 12-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha,han fyller år,trodde de va grattis till maskinköp,haha
olle67
 

olle67

#21 » 19:14:06, 12-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst fasen.....Grattis......
olle67
 

Jimmy Nilsson

#22 » 20:32:55, 12-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla komatsu bandschaktare jag har sett (Tittade på en hel del när jag va sugen på en) hade bara en klack per platta. Denna har tre som en vanlig grävare. Sen att man sätter starkare larvmotorer är ju ren logik när man plöjer slang på det viset. En schaktare har motorer gjorda för att jobba. En grävare har dom till att förflytta sig. Priset för delarna var ju överkomligt. Om du väljer att backa Stridis så hojta. För den där är jag sugen på.

Glömde Grattis :bira:
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Stridis2 (trådstartaren)

#23 » 18:33:39, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att citera Florence (Helene Sjöholm) ifrån musikalen "Chess på svenska": Vad har jag nu gett min in i? Trots några personers tveksamhet till denna maskin, och lika många som tyckte den verkade bra, så står den nu på min gård.
Efter en del prutande kom vi överens och jag fick den alltså levererad idag. Har tyvärr inte ens hunnit starta maskinen själv ännu, och ska jobba i tre dagar till. :sad: Lång väntan att få pröva en ny leksak. Men den som väntar på någon som redan gått, han väntar för länge, eller hur det nu var... :mrgreen:

Jag kommer säkert med tusen frågor snart, men här kommer några. Jag fick med en användarmanual i pappersformat, men är det någon som har en elektronisk som kan dela med sig? I vissa lägen vill jag kunna ha med den i dator och mobil. Jag har hittat servicemanual i PDF-format som nog kommer till nytta, :vissla:

Var skaffar man filter av anständig kvalité till bra pris?
Ursäkta den erbarmliga bildkvalitén, men min mobil är tyvärr inte bättre än så.

Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Krister Andersson

#24 » 18:42:08, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får säga grattis då och hoppas du blir nöjd med den. Alla kan ju tycka massa saker innan, men nu får vi facit på maskinköpet. Kanske inte direkt men när du haft den ett tag då.......
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Martin.Eriksson

#25 » 19:46:14, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till köpet! får hoppas den funkar bra så klart :grin:
Vänta tre dagar! de är ju värre än dan före julafton när man var liten :mrgreen:
Men skopan sitter ju bakofram :eek: :mrgreen: :cool:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Stridis2 (trådstartaren)

#26 » 20:39:47, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Grattis till köpet! får hoppas den funkar bra så klart :grin:
Vänta tre dagar! de är ju värre än dan före julafton när man var liten :mrgreen:
Men skopan sitter ju bakofram :eek: :mrgreen: :cool:

Ja, liiiite surt är det. Men man får ta det som en man (kanske kompa ut en halv dag eller nå't. :vissla: )
Men skopan går ju att vända på. S60-fäste, så det går att sätta redskapen på vilket håll som. Då slipper man bry sig om rototilten. :mrgreen:

:off_topic: En bekant är uppväxt i ett mycket religiöst hem. De fick massa presenter på julafton, men när allt var öppnat var det dags för barnen att lägga sig, så då blev det inte provat med de nya leksakerna. Juldagen, det var en dag som skulle vara lugn och andaktsfull, så då fick man absolut inte leka. Ungarna fick bara titta på sina nya presenter utan att använda dem. Snacka om grymt! :screwy: :back_to:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Martin.Eriksson

#27 » 20:42:08, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm kompa ut en halvdag, lär väl bli en sjukanmälning från hytten :mrgreen:
Hahaha uscha för grindfästen..
ja de lät ju nästan värre än o öppna klapparna :cool:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Stridis2 (trådstartaren)

#28 » 21:26:31, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte mycket jag har hunnit leka ännu, men där maskinen stod var två stubbar. Den ena var ask (som brukar sitta som bara den!), ca 120 cm hög och en diameter på 90 (!) cm. I fjor så hade jag kopplat en grov länk i toppen på stubben och i min 10 tons teleskoplastare. Jag lyckas inte, trots bra ansats, rubba stubben, men däremot slet jag kättingen. :vissla: Den stubben sitter inte längre fast i marken. :mrgreen:
Drog ut transportkärran till spolplattan och skottade av 5 cm grus. Skulle därefter tvätta bort det sista. Plåtbotten bör ju hålla mycket bättre om den är ren.
Drar ut hetvattentvätten (200 kg) runt husen. 50 meter i lös grus och gräs. Huvva! Får ut vattenslang och ström. Då läcker slangen. :sad: Ny slang ut. Då vägrar maskinen starta. Arrgh! :huh: Visar sig att en transformator, 380 v in, 24 volt ut, har gett upp under vintern!?! Ingen aning om varför, maskinen har stått inomhus och fungerade sist jag använde den i höstas. Fick göra en patentlösning och fick vagnen avspolad. :smile: Skulle sedan tvätta undervagnen på grävaren så man lättare kunde se slitage och mäta underrullarnas diameter. Kom halvvägs så brann kontaktorn i tvätten. Arrgh gånger två! Ingen speciellt bra dag, alltså. Men jag har i alla fall hittat två transformatorer som kan funka. Tyvärr bara 220 V, men det går. Någon som har en 380 V att sälja? :smile: Ska vara ge ström åt en kontaktor och ett relä.
I morgon är en annan dag, nya tag och nya möjligheter. :smile:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Krister Andersson

#29 » 22:43:00, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trafo 400/230/24, har jag (ny) ger 25 VA på 24 V sidan, räcker bra till detta
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Stridis2 (trådstartaren)

#30 » 20:22:32, 04-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister Andersson skrev:Trafo 400/230/24, har jag (ny) ger 25 VA på 24 V sidan, räcker bra till detta

Låter kanon. :grin: Jag rotade igenom några pallar med elskrot jag har. Hittade en utan märkskylt som kanske, kanske är en 380V. Ska mäta upp den. Funkar det inte så återkommer jag.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se