Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Hur byta larvband?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 14:08:46, 12-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag funderar på att köpa en larvgrävare som är totalt slut i kedjorna undrar jag hur mycket jobb, hur svårt det är och om man behöver specialutrustning för att byta larvkedjor.
I mitt fall rör det sig om en 12 tons Komatsu. Kedjan lär heta D4 och eventuellt har den 48 länkar per sida.
Jag har plöjt forumet, men eftersom detta verkar vara ett jobb som "alla" kan hittade jag inte basic-informationen.
Det pratas om King-pin. Är detta som kedjelåset på en cykelkedja? Dvs kan man hyfsat enkelt ta av den utan specialverktyg? Det pratas också mycket om larvbandspress. Är det nödvändigt för att montera nya kedjorna eller används denna bara om man måste dela / montera någon annan stans än vid king pin?
Plattorna är väl bultade på varje länk? Fyra bult per platta?
Drivkransarna, är de bultade eller kör någon med svetsade eller på annat sätt svårbytta kransar?
Skulle någon våga gissa vad det kan ta i tid för en glad amatörmeck att byta kedjor och drivkransar?
Många frågor, men det är ganska avgörande om jag ska försöka köpa maskinen eller ej. :grin:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Bengt Erik Eriksson

#2 » 14:21:49, 12-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har i princip förstått allt rätt. Kingpin är skarv sprinten som sitter lite lösare än andra Men bara lite den kan vara svår att lokalisera men kan vara markerad på något sätt. Behövever man press till kingpin är det tråkigt..
brukar gå med dorn hållen med rörtång och 5 kg släggan. Svetsade drivkransar är sällsynt på modernare maskiner.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Anton

#3 » 15:26:17, 12-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömm ej ett reält mothåll på andra siden släggan!! Skär bort gammla bultar i larvkedjan och inte på plattsidan. Svetsade kransar tar man bort med en cirkelbrännare.Ändbulten är markerad med ett "körnslag".
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Jim_the_one

#4 » 15:34:41, 12-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plocka bort en platta å skär av länken, ingen större nytta att bråka med kingpinnen i onödan.

Nya kedjor med plattor eller återanvända dom gamla plattorna?
Drivkransarna ser du lättast på maskinen om dom är bultade eller inte.
Tidsåtgången är väldigt svår att uppskatta.

Entrack är kunniga, dom kan även "platta om" kedjorna åt dig.
Dom vet även om drivhjulen är bultade eller inte

Frillesås bil å traktor har nog bra priser på länk å hjul.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Stridis2 (trådstartaren)

#5 » 16:18:41, 12-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått ett ungefärligt pris på kedjor och drivhjul från Entrack, men jag hade inte en tanke på att fråga om drivkransarna var bultade. Hörde med en lokal entrepenadskrot, men de hade inga bra begagnade kedjor. Plattorna är ganska bra. Tror det blir för dyrt att byta även om jag skulle vilja ha lite bredare, så planen är att återanvända de gamla.
Tack för hjälpen, nu återstår att se hur det går med maskinen. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Martin.Eriksson

#6 » 18:03:35, 12-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är en firma som annonserar kedjor mm på blocket och dom skulle ha
42+ moms för ett par plattade o klara 700larver till min H7a.
Är nog rätt lika kedja som du har fast 49länk..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se