Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Köp tankar

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

J.Forsman (trådstartaren)

#1 » 15:05:39, 15-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går somsagt i köpes tankar. Har tittat ut en maskin på Wiggs maskiner i Mora. Maskinen i fråga är en Terex tc29 med 3100 timmar.
Någon som har erfarenhet av dessa maskiner eller liknande?
Någon som handlat tidigare av Wiggs? Funderar nämligen på att kasta in handpenning osedd och hämta den om två veckor, han påstår att allt med maskinen är som den ska, alla servicar gjorda, maskinen kommer från Danmark.
Råd och tips tack!
J.Forsman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:56:34, 15-04-2015
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



valtraman

#2 » 15:31:37, 15-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har handlat av wiggs i mora denna vinter, kan inte säga annat än att det är ett rejält ställe!
höll allt dom lovade och mer därtill!
valtraman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:33:38, 21-09-2006
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

LeifAndersson

#3 » 16:20:54, 15-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår inte det där med handpenning vid maskinaffärer. Vid sådana affärer är det bäst om maskinen bara reserveras en bestämd tid baserat på ett ömsesidigt förtroende mellan köpare och säljare. Blir det tal om handpenning tycker jag att det är som ett misstroende från säljarens sida gentemot den tilltänkta köparen. Måste man som säljare binda kunden till affären med kontanta medel efter man beskrivit varan är det lite som att man inte själv ens tror på varan eller sin egen beskrivning av den. Vid goda kundrelationer och ordning på produkterna är en handpenning både onödig och besvärlig att hantera när affären sedan ska göras upp.
Vi har aldrig tagit ut en handpenning INNAN kunden sett varan och affären gjorts upp, att det sedan kan bli frågan om en kontantinsats från kundens sida är en helt annan sak. Men då är det som en del i en affärsuppgörelse mellan köpare och säljare som en del i finansieringen.
Men att kräva kontanter av kunden innan affären är i lås tycker jag bara ger signaler om att man inte litar på kunden, och kunden drar lätt då den den slutsatsen att säljaren "känner andra som han känner sig själv" ! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#4 » 16:34:16, 15-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ord å inga visor!! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

krokodilen

#5 » 16:51:15, 15-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju inte alla köpare som har moral nog att stå vid ett avtalat ord och att då som säljare ha sett potentiella köpare svansa runt en maskin som har "Såld-skylten" på är surt om köparen hoppar av. Tycker nog att handpenning kan vara berättigad men då en sansad, symbolisk och kvitterad summa för att visa att man som köpare menar allvar.

I tider som dessa vill man kanske ändå inte uppmuntra till handpenning men jag har träffat flera av den snacksaliga sortens köpare, dvs det finns inte bara säljare av denna sort, trot eller ej! :snow:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MN

#6 » 17:55:32, 15-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptja, om någon vill att jag skall hålla en sak i två veckor så skulle jag också ta en handpenning: Alternativet är ju att säga åt köparen "först till kvarn..."
Det där att "jag skall ha den, håll den tills helgen" har hörts förut :-)

M

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

J.Forsman (trådstartaren)

#7 » 16:26:42, 18-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla för bra respons. det var till god hjälp. Maskinen beställd och en liten handpenning erlades vid beställningstillfället.

1 person gillar det här inlägget.
J.Forsman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:56:34, 15-04-2015
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Indy

#8 » 15:07:56, 25-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är bara några veckor sen de hände mej. På måndagen sa köparen: " Jag kommer på onsdag så sälj den inte nu" På onsdagen hade han backat ur affären.
Indy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:32, 21-02-2011
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL 610 -90, BM 218 -63, BM 641 -74, Cheva 3500 skylift -90


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se