Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ekologiskt husbygge men först lite maskiner i tråden

1666 inlägg • Sida 1 av 112
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Lantlady (trådstartaren)

#1 » 19:42:51, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej allihopa!

Jag har tidigare haft några inlägg under baklastare (Volvo BM 218) och eftersom jag fick så fin och kompetent respons (av de flesta) så tänkte jag bara ge en liten rapport om vad "som hände sen":

Jag är alltså en 48-årig kvinna, ensamstående med två barn - en dotter på 17 som bor hemma och en son på 19 som nyligen flyttat hemifrån. Jag bodde tidigare på en alldeles för stor gård efter sambon hittat en annan (kvinna med gård - he, he...). Det tog mig alldeles för lång tid att sälja gården (2,5 år!) men till sist gick det. Mitt mål var att behålla 14 tunnland av marken och sen förbereda och bygga ett nytt hus där (ligger separat från den marken/gården jag sålde).

Nu har jag då flyttat och min gamla goa lastmaskin och en gammal balvagn (bara flaket då) agerade flyttbil. i slet i 3 månader och flyttade alltså rätt ut på en tom åker. Galet? Absolut men hälften vunnet. Jag byggde upp en lagerlokal av gigantiska rektangulära balar och temporärt tak över. De viktigaste ägodelarna fick huseras i sonens lägenhets källare och i hans lägenhet (som jag bekostar). Nu började vi bygga en friggebod att bo i. Isolerad med 170 mm i taket/120 i väggarna och 195 i golvet så lär vi nog inte frysa i vinter. Tanken är att vi ska bo här en vinter och sen bygga det stora huset nästa år.

Under projekteringsfasen så insåg jag att väldigt mycket pengar skulle gå åt till markbearbetning. Jag behöver husgrund/traktorgarage/gödselhög (gjuten)/ markvägar (många meter) och grävning för vattenledningar/el och avlopp (rotzon). Till sist beslutade jag mig för att köpa en grävmaskin och göra jobbet själv OK.. sista finputsningen av husgrunden får nog ett proffs göra.

Vad skulle jag då köpa för grävmaskin med MYCKET begränsad budget? Efter många tips här på sidan av folk som både uppmuntrade mig men en del som även sa "Lägg ner idén och köp tjänsten - att lära sig gräva är ju liksom SVÅRT + jobbet att underhålla maskinen". Visst vore det bäst att hitta en maskin som Åkerman eller någon som man lätt hittar delar till - och visst ville man helst ha 25 olika skopor med - och den skulle ju helst stå i Skåne och kosta ingenting. Uhh.. okej - när jag inte hittade det så blev det faktiskt...

En blå Fuchs 712 (-74) med nyrenoverad motor/nya batterier/massor med nya slangar/etc/etc... av min granne (som jag nämnt tidigare). Varför? Jo för det första så var det ett vettigt pris (40 000), jag vet hur otroligt noga min granne är med alla sina maskiner och han hade gjort massor på den sen han själv köpte den. Under tre timmar så gick vi igenom varenda mutter (nästan) och kollade allt på den innan jag bestämde mig. Inget behövde fixas egentligen - utom möjligen svängbromsen - alla delar fanns men bromscylingern behöver bytas ut.

I priset ingick även en kurs av säljaren så jag kunde lära mig både maskinen och grävteknik. Nu efter att jag ägt den i c:a en månad så är jag fullständigt lyrisk. Då ska ni veta att jag för bara två år sedan just lärt mig köra den "skrämmande" lastmaskinen - o lärt mig mecka på den lite.

Jag tror redan att jag hunnit köra in värdet av maskinen efter att ha grävt grundytan till ett traktorgarage (15 x 7 m och nu jobbar med markvägen in jämfört med vad det skulle kostat att få det gjort. Motorn purrar som en katt och den är så underbar att gräva med. Svängbromsen saknar jag inte ens men kan kanske ändå vara bra att fixa till den dagen man ska gräva nära byggnader eller annat.

Såklart anser jag mig inte alls vara expert på något sätt men jag fixar ju att gräva utan problem och även att lyfta upp större bumlingar etc. Den har inte rotor men va fasen det hade jag inte förväntat mig för det priset heller. Men när man minns vad en del folk sa - "Ge dig inte på det!" så undrar man ju faktiskt vad de syftade på. Att gräva (i alla fall det jag behöver) är ju ingen rocket science direkt även om många är MYCKET snabbare och skickligare än jag såklart. Naturligtvis kommer den dagen då något går sönder - men det finns med en del sånt i min budget - och sånt händer ju på alla maskiner.

Maskinen skulle må bra av ett lager färg men det är ju ändå inte det viktigaste just nu.

Tack alla ni som hejade på och trodde på mej!!!!

Bilderna visar maskinen + min dotter som också håller på att lära sig köra den :-)

3 personer gillar det här inlägget.
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712



Lantlady (trådstartaren)

#2 » 19:47:22, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm bilderna kom ju inte med!?
Bild

Bild
Den övre bilden visar min dotter övandes och den nedre maskinen med en trogen vakthund till :-)

4 personer gillar det här inlägget.
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

63an

#3 » 19:51:47, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är en riktig tuffing börjar ångra att jag inte delade middagen med dej! Go for it! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Lantlady (trådstartaren)

#4 » 19:54:38, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fniss... Det svåraste med det här livet är ju att man ju ändå aldrig hinner vare sig dejta eller underhålla någon relation om han inte gillar samma typ av liv :-)

Kanske om fem år då huset står på plats och detaljerna är någorlunda i ordning?
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

Lantlady (trådstartaren)

#5 » 19:55:32, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också lärt mig att stora mål kan nås sålänge man övervinner dem ett litet steg i taget.
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

Michael Meier

#6 » 19:55:48, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: :thummar: :thummar: :driver:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

olle67

#7 » 20:17:05, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha,då får vi snart se en rosa grävmaskin med vita däcksidor, :mrgreen: ............bra jobbat,du har ju rätt inställning...
olle67
 

Funderaren

#8 » 20:17:57, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men den är ju inte blå. I alla fall inte så mycket. :-)
Tufft och bra gjort. Själv gör jag mest som mitt "namn" antyder.
Funderaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:19, 27-05-2010
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Traktor

Lantlady (trådstartaren)

#9 » 20:28:43, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha, ha... En rosa... visst vore det festligt men den lär ju bli en aning svårsåld om jag någongång vill sälja den... eller?

Funderaren - det behövs även sådana som du. När vi andra kör fast i meckandet kan ju du tänka ut det vi inte lyckats med!

Hihi.

Tack alla!
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

Robban_C

#10 » 20:45:29, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort grattis till köpet!
Nu vill vi ha en projekttråd om maskinens fortsatta liv (kanske den här tråden) och så vill vi ha en projekttråd om byggena också.
Jag lovar att du i sådana trådar kommer att få massor av tips vartefter så trådarna gör nytta för dig också. :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Mats i Myrhult

#11 » 20:50:19, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat, kvinnor kan på riktigt - och inte bara en massa snack. :thumme:

Lite bilder på grund och väg, så vi får se hur blev. Vi lovar att inte vara elaka, det är vi bara med Conny och Robban, när de blir lite kaxiga ibland.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Lantlady (trådstartaren)

#12 » 20:56:42, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det tror jag alldeles säkert att jag kommer att få - ni är ju så duktiga här juh!

Byggena:
Friggeboden - egenritad överdimensionerad :-) och trevlig. Vi har, fördelat på 15 kvm, en våningssäng för 2 pers, ett kök (1,4mx0,7 m med 2 plattor/ugn/micro/vask, en kyl/frys, ett (mat- och arbets-) bord, två hyllgaredrober (platsbyggda), hund- o kattlucka, liten kamin (200 kr viking jättesöt, dator (kom i håg att jag har reklambyråverksamhet och jobbar hemifrån!) dessutom ett badrum på under 2 kvm som innehåller (snart) en duch, en egenbyggd mulltoa och en tvättmaskin. Här bor jag med min dotter (17) och en hund och en katt.

Traktorgaraget kommer i år att dubbla som utegångsstall för våra 4 hästar + ha en del jordbruksverktyg o material. Maskinerna måste tyvärr stå under presenning denna vintern.

Huset kommer att byggas nästa år och väggarna kommer att isoleras med halmbalar (små hårdpressade) och huset kommer att vara så ekologiskt som möjligt. Egen borra och rotzon till avlopp,

1 person gillar det här inlägget.
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

Lantlady (trådstartaren)

#13 » 20:58:47, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vägen har jag bara precis börjat på men traktorgaragets grund-håla (ska inte gjutas utan ha makadam i botten (eller annan lämplig blandning - ska överlägga med expert om detta). I alla fall inte i första skedet.

Ska ta bilder - jag lovar!
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

Fredrik_

#14 » 21:09:35, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter spännande!
Kommer att följa tråden!!

Lycka till med alltihop!!!

(Du kan ju måla maskinen Babyblue istället :cool: )
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#15 » 21:15:11, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

olle67 skrev:Jaha,då får vi snart se en rosa grävmaskin med vita däcksidor, :mrgreen: ............bra jobbat,du har ju rätt inställning...

:off_topic: Rosa med vita däcksidor? Måste vara denna vackra skapelse som bränt fast på dina näthinnor. :mrgreen:
Bild
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se