Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ekologiskt husbygge men först lite maskiner i tråden

1666 inlägg • Sida 106 av 112
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Bengt Erik Eriksson

#1576 » 10:18:01, 09-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att höra av dig, har tänkt på dig och undrat (lite oroligt) hur det står till. Men det verkar ju vara alldeles toppen! :thumme:

Här har jag blivit hotelldirektör istället för lastbilsmek och köpt en traktor bara för att få mekterrapi....
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



Lantlady (trådstartaren)

#1577 » 11:20:56, 09-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nämen WOW! Så häftigt! Ja du måste ju ha NÅGOT att pyssla med på din fritid... ahum... har man sån när man är hotelldirektör tro? Kul att höra :-)
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

magirus

#1578 » 12:23:46, 09-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lantlady skrev:Hej hej heeeej!!! Ni är såååå gulliga som saknar mig lite :-)

"LITE"!?!?! Det var väl ett understatement!!! kolla bakåt i tråden så ser du att vi är ju en drös som gång efter annan funderar hur du har det och vill ha news från halmstacken!! :mon: :eat: :lmao:

Lantlady skrev: Jag skäms ju liksom när inget händer i bygget så då håller jag mig lite härifrån... Jag vet hur folk i gemen dömer andra ju. Men såklart händer det väl inte här... ahum...


Well, jag tror att de flesta förstår att bygget stannar när man opereras och livet i allmänhet kommer ivägen för projekt och att detta reducerar tiden för att :skriva2: på forum! Men även om du skriver in att det inte hänt nåt så vet vi fans :mrgreen: att du iaf lever!

Gott att du kommit till dej och vi ser fram emot att kunna följa det fortsatta arbetet med "Halmstacken" :grin: :vissla:
magirus
 

Bengt Erik Eriksson

#1579 » 12:32:13, 09-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja hotell direktör är ju inte riktigt frivilligt då det är min fru som egentligen driver det, med mig som minoritets ägare. Men hon fick återfall i sin sjukdom (också en med saker som växer fel..). Och då det är ett litet hotell med lite för mycket personal så är den delen ganska behaglig även om det är tele jour 24/7.. Men en gång bonde =alltid bonde och med maskiner som intresse ger det ena det andra..
Just nu får jag ta en dag i taget liksom...
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Lantlady (trådstartaren)

#1580 » 12:55:12, 09-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Usch så trist att din fru är sjuk. Hoppas hon kommer ur det helskinnad. Tur hon har dig som kan hjälpa till då. Ja maskiner är kul... men speciellt kul när de funkar...
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

Bengt Erik Eriksson

#1581 » 14:44:55, 09-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja det är just det.. den är spridd och det blir behandlings perioder igen när det börjar växa. fri från det blir hon inte...

Men nu ska vi inte belasta den tråd med det ..

:back_to:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Lantlady (trådstartaren)

#1582 » 18:34:37, 13-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min lille rare 15-tonnare (Fuchs 712 M grävis) mådde inte så bra häromdagen. Startade den och sen lät den puff puff o dog. Eftersom ett av (2) batterierna hade en halvsmält pol så testade fick jag mecka för att se om jag kunde få hållaren runt att sluta mer tätt. Tyckte den startade bättre men bara lite bättre. OK det var nog dags med nya batterier (de andra var gamla). Köpte 2 st. Satte i och seee... inget nytt under solen. Suck. OK Jag har iallafall nya batterier. Sen fick jag hjälp att lufta dieselsystemet av en underbar gammal man i bygden som saknar ett par tänder o så men han är en fena på alla maskiner och han är smart o med glimten i ögat. En dejtingmöjlighet om man var om man var 30 år äldre - he he... Han hittade ett litet väldigt igensatt dieselfiler. Vi provade att starta den (efter luftning), men näh.... Bytte sen det större filtret. Startade efter luftning - men näh... inte startade den som den skulle heller. Till sist hittade vi en liten läcka på en av dieselslangarna där den sög in luft. Bytte den och se där - NU startade den som den skulle!! Yes - lång väg innan vi hittade det men skam den som ger sig. I dag fyllde jag på lite motorolja och sen är det bara infettningen kvar och sen går den förhoppningsvis som en trumpetraket hela sommaren!! :-)

Nu kan jag göra klart dräneringen till huset (dvs börja lägga rör o hölja igen). Underbart!!!

7 personer gillar det här inlägget.
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

MekJan

#1583 » 18:54:08, 13-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är en trumpetraket ? Bild önskas ! :grin:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Lantlady (trådstartaren)

#1584 » 08:25:23, 01-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas ni haft en trevlig Valborg!

Så... vad har hänt nu då? Under vintern fick jag ju krävt klart dagvatten och dräneringsdiket (för boningshuset) o jag är stolt som en fura. Det blev jättefint.
Här hjälper Mamsen till att lägga ut fiberduk.
Bild

Nu fokuseras det tyvärr inte på husbygget utan jag har fått hem en otrolig mängd ved som nog kommer att räcka mig flera år. Eller jag har själv sågat ner, kvistat, delat och forslat hem och sen klyvt med mina föräldrars hjälp, så "fått hem" lät kanske lite enkelt...


Bild

Det innebar också att jag inte vill bli anmäld för skräpigt tomt så jag bestämde mig för att utöka min vedbod x 200%. Det skulle bli snabbare att bygga ut än att stapla all ved på SJ-pallar. När man nu ändå bygger så kan man ju försöka tänka smart. Dessa åren då jag bygger hus så har jag inte tid att stapla ved - även om man får plats med mer.

Så... mitt vedskjul kommer att ha "fliptop"-metoden - dvs taket kommer att ha gångjärn i bakkant så jag ska kunna lyfta upp framkanten och bara hälla i veden med lastmaskinen uppifrån :-) . Såklart har jag ju även vanliga dörrar på huset och för att man då inte ska få hela vedbodens innehåll i ansiktet när man öppnar den så har jag gjort 2 halvdörrar (typ stalldörrsmodell) som man kan kroka av vid behov. Då kan man börja med att öppna den övre dörren och bara få lite ved på sig :-) .

Här ser ni "work in progress":

Bild

Samtidigt försöker jag förtvivlat att installera om programmet som jag ritat mitt hus i. Något hände med det och jag har försökt installera om.

Jag har planerar nu för allt som ska vara "under marken" på boningshuset - även om vi inte har radonproblem så tänker jag lägga en dränslang under huset "om i fall att" och jag ska även planera för ett naturkylt kylskåp, dvs man använder vinterns kalluft in i ett kylskåp via rör under golvet och på sommaren agerar det bara förvaringsutrymme. Jag studerar även storlek på ventilationsrör beroende på behovet. Jag planerar att lägga luftrör i vilken friskluften ska tas in via marken så luften förvärms av marken innan den släpps in.

Även en bondmora/reklamare/amatörbyggare måste äta så, pga förra årets nykomna problem med mördarsniglar så odlar jag nu i en sån här - hopslagen av spillvirke. Det innebär att man planterar dem djupt och sen kupar o kupar i massor för stor skörd. YouTube kan ju inte ha fel... eller hur?

Bild

Jag förbereder även plintarna som ska gjutas till huset - och ska hålla upp det stora ramverket. Jag köpte fyrkantsbalkar gigantikum förra året på en skrot - nu kapar jag dem så jag får L-järn av dem och sen ska de kortas ner till 50 cm långa och det ska borras hål i dem. De ska sen sänkas ner i plintgjutningen och hålla fast mina bamsebjälkar.

Tja.. det var allt för nu,..

5 personer gillar det här inlägget.
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

63an

#1585 » 08:55:32, 01-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ! Kul att du skojar lite med gubbarna, sånt uppskattas...Du hade nog lite tur med grävarn för den har ju funkat hela tiden å varit till enorm nytta så några småsaker räknas inte om du har "tandelö" i närheten! Sen är det regel att man skriver lite varje månad minst å ser hur folk kommer å går som Lill-huldra hon kommer att ta över din ledande roll annars! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Lantlady (trådstartaren)

#1586 » 22:27:41, 01-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

He he.. jag är lite osäker på om det är kulturkrock i språket från norr o söder. Vilka gubbar? Vad betyder "tandelö"? Vem är Lill-Huldra?! :help:
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

Bengt Erik Eriksson

#1587 » 22:33:23, 01-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har du att göra en stund..

Lillhuldas byggahus

till den hör egentligen:
bygge av minilastare hydrostat
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

63an

#1588 » 07:01:06, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Barnspråk när man är utan tänder :mrgreen:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Lantlady (trådstartaren)

#1589 » 06:37:00, 04-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha.. ja där var ju att läsa en stund! Kul med andra också som är i gång :-)
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

Lantlady (trådstartaren)

#1590 » 06:57:47, 05-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad vet ni om potentialutjämning av elen vid nybygge? Vad bör man tänka på byggmässigt? Alla mina inkommande saker (vatten/el etc) finns i ett och samma rum. Jag kommer ju inte att ha en gjuten platta men väl en betongmur runt huset med armeringsjärn i. Borde jag dra en "sladd" från dessa upp till rummet med inkommande el/vatten etc? Något annat jag bör tänka på?

Förresten... efter 3 veckor utan mitt 3D-program på datorn (som har strulat) så är det äntligen fungerande igen och jag kan nu fortsätta byggeriet (trevligast att göra det enligt ritning juh!). Tjohoo...

2 personer gillar det här inlägget.
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se