Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ekologiskt husbygge men först lite maskiner i tråden

1666 inlägg • Sida 105 av 112
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Lantlady (trådstartaren)

#1561 » 18:28:53, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hääär är jag!!! Jag lever... Men är mycket tacksam för det :-) Jag fick just i dag veta att cystan jag har i magen (till 99% chans) INTE innehåller cancer. Så livet leker kan man ju säga - he he.

Byggmässigt har det legat still under vintern. Jag hoppar o skuttar för att sätta full fart igen.

Jag har en gigantisk jordhög (jorden som grävdes upp då jag grävde boningshushålet) som måste flyttas. Jag har ju tyvärr ingen fin dumper och jag provade att lägga några skopor med jord på en gammal balvagnsbotten - men sen fick jag köra efter (lastmaskinen/vagnen) med grävmaskinen för att putta av jorden med risk för att jag knäcker vagnsplankorna. Det tog en himla tid. Så jag lånade en traktor med relativt stor skopa. Det gick bättre men jag har fortfarande mycket jord kvar att flytta. Jag kan bara låna traktorn när den inte behövs av ägaren... Men sen ska jag avsluta dräneringsdragningen runt boningshuset.

Jag har även haft en enorm mängd träd som jag "fått" av diverse folk i trakten så jag har fällt o sågat upp en hel del men har mycket kvar. Semester? Näää.. semester denna helgen innebär att såga upp en stoooor bok och försöka forsla hem den för vidare uppsågning/klyvning. Skulle traktorn bli ledig så hugger jag den och flyttar jord.

Jag har även spanat på halmbalsväggarna nu efter vintern. Jag har haft presenningar på väggarna (på traktorgaraget) eftersom jag ännu inte täckt dem med ytterlagret kalk. Jag har dock fått på något lager kalk (ska vara många lager) på någon vägg och den väggen klarade väder/vind mycket bättre än de lerputsade väggar som presenningarna flög av från under någon av stormarna i vintras. Lerputsen tog inte mycket skada men lite grann på någon del av översta lagret. Så nu när vädret blir varmare och frosten släpper så ska jag laga lite och sen sätta på kalklagret + nedre cementkanten som ska skydda mot snö/slagregn närmst marken.

En annan kul sak är att jag hållit ett seminarium i Brösarp i Skåne förra veckan om min resa till ett halmbalsbygge. Det hette "Kan jag så kan alla!". Jag snackade inför deltagarna på en Halmbalshusbyggarkurs och även en del allmänhet. Sammanlagt typ 50 pers. Jag "underhöll" i 1,5 tim (ingen gick innan - he he...) och fick en otrolig respons. Folk tyckte att jag var modig. Det var så många som ville prata med mig efteråt att de sista stod i kö i 50 min!!! Jisses... man kände sig som en kändis nästan juh... Men oroa er inte - jag är totalt ödmjuk fortfarande.. jag har ju liksom inte kommit så långt än tycker jag.

Så... nu vet ni att jag lever! Jag ska sätta mer fart så snart värmen återkommer lite mer. Än är det veden som tar mycket av min tid.

10 personer gillar det här inlägget.
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712



63an

#1562 » 19:20:52, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ingen riktig jordskopa till 218 ? Om frakten ner vore vettig skulle du fått en BM-skopa av mej i sämre skick...jag använder den aldrig...finns där ingen annan lilla-Bm traktorägare som det går att låna en jordskopa av? Nå kul att du går igång igen å Glad Påsk från 63an :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

bangt

#1563 » 19:45:22, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

tänkte om du var en vända med kvasten... :vissla:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Bengt Erik Eriksson

#1564 » 20:43:20, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att höra av dig!
Grattis till den goda diagnosen!
Om du ska ut med kvasten kan du ju stanna till på en kopp te. Jag bor ju nära blåkulla(blå jungfrun) :mrgreen:
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 08:54:54, 18-04-2014, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Lantlady (trådstartaren)

#1565 » 04:55:09, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

63:an: Njae jag har en skopa men den är inte särskilt stor så det blir vääääldigt många rundor.
Bangt o Bengt: Jaaa passa er... häxan kanske flyger förbi här under natten.... he he...

3 personer gillar det här inlägget.
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

MagnusS

#1566 » 21:49:42, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har sommaren utvecklat sig då?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

ac tc

#1567 » 15:45:09, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Herre j*vlar vilken berättelse....
Lycka till!
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

63an

#1568 » 16:34:09, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tuffing om någon kör 3 olika jobb oxå! :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Fredrik_

#1569 » 17:22:54, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Herre j*vlar vilken berättelse....
Lycka till!

Har du sträckläst!?! :uupps:
Spännande även i de bitar som kommit efterhand, för oss som följt.. :buga:
:rock_on:

(Och självklart undrar vi över utvecklingen för 'damen' i fråga!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lantlady (trådstartaren)

#1570 » 19:35:00, 15-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Heeej käre läsare. Ja vad HAR hänt egentligen? Denna sommaren har dessvärre varit en lååångsam historia. Jo jag hade en volontär från England här i 3 veckor och även om han var snäll o rar så tar det dessvärre mer tid än det ger tycker jag. Jag vill ju vara mån om att han lär sig mycket och om jag jobbar själv så kan jag vara flexibel när det plötsligt börjat regna genom att sätta mig i grävisen en stund eller så - det är svårare när man har volontär. Dessutom opererades jag i magen - det gick bra efter lite sårproblem men snodde en månad av min sommar. Dessutom har min mamma haft 2 sorters cancer att slåss mot vilket har tagit lite av min energi. Jag har alltså med andra ord inte hunnit med ALLS så mycket som jag hoppades denna sommaren.

Jag har jobbat en hel del med att snygga till väggarna på traktorgaraget eftersom jag testade en del med kalk på lerputs förra året. Om man ska ha lerputs med kalk ovanpå som slitlager så måste man göra RÄTT. Jag testade förra året att ha lerputs unders och sen testade jag en blandning av ler- och kalkputs. Lerputs rör sig mer än kalkputs vilket gör att de skiktar sig och kalkputs generellt sett separerar sig från lerputsen. Därför testade jag att blanda dem. Jag testade även att blanda kalkputs utanpå lerputsen. Ingen av dessa tester blev bra. Nu har jag läst på lite mer och pratat med fler och nu testar jag då så som man gör på gamla gårdar (vilket har hållit i typ 100 år) - med flera tunna, tunna lager med kalkmjölk i stället. Håller på att testar det just nu.

Jag har även grävt mer till boningshuset. Mycket energi har gått åt att sänka dräneringen. Min första tanke var att ha en normal dränering runt huset strax under husets nedre golvnivå typ. Men... sen kom ju då "problemet" med att jag ska ha en enda liten del som kommer att agera källare (med golvdrän också som extra säkerhet - den placerades efter bilden togs mer till vänster). I badrummet ska jag ha en modern mulltoa vilket kräver att man har en liten källardel under badrummet så man kan ha plats med behållare för urin och fekalier. Runt denna del hade jag egentligen tänkt att ha en separat dräneringsslinga som avleds åt ett annat håll, men insåg sen att det blev för mycket grävande. Jag grävde då den andra dräneringen djupare i stället och det tog en stund det med, men det blev bra. :-)
Bild


Bild

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

Bengt Erik Eriksson

#1571 » 21:26:26, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att höra av dig! Men vad trist med alla motigheter. Har ju själv en närstående med pågående cancerbehandling. Inte lätt att vara munter...

Hoppas att det reder ut sig så att du får fart på ditt husbyggande igen..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Holger

#1572 » 12:43:55, 06-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länge sedan vi fick en uppdatering här!
Hur går det för dig?
God fortsättning!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

hanix1

#1573 » 20:01:17, 08-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag är också nyfiken..
Och grymt imponerad..Fan att inte mitt ex var lite mer likt dig!!!

1 person gillar det här inlägget.
hanix1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:38, 18-01-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: hanix c35

63an

#1574 » 21:05:16, 08-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som maskinerna funkar iallafall utan de så vore det ännu värre men du reder nog upp detta så småningom å lite mer får du ägna dej åt oss :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Lantlady (trådstartaren)

#1575 » 10:05:33, 09-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hej heeeej!!! Ni är såååå gulliga som saknar mig lite :-) Jo jag lever. Livet händer i bland och det har varit alldeles för lite tid som jag har kunnat ägna åt bygget det senaste året tyvärr, men nu är jag på hugget och sugen igen att sätta full fart. I år ska skiten upp! Jag har bestämt mig för att INTE ta in volontärer (över längre tid) denna sommaren. Jag anser mig vara relativt snabbtänkt och flexibel arbetsmässigt men jag inser att om det ösregnar så vet jag att jag istället kan jobba i gräv- eller lastmaskinen och ändå få jobb gjort men det kan jag ju inte sätta volontärer på. När de dessutom bor i tält så får man ju liksom ägna sig åt dem i stället och gå på sightseeing eller så de dagarna. Såklart gör jag gärna det men JAG känner att jag står stilla då - inte deras fel.

För övrigt har vi ju haft en ovanligt varm vinter så jag har kunnat gräva ett dräneringsdike där jag nu lägger ner dränrör o dagvattenrör + vatten och el till som ska till traktorgaraget (samma riktning). Men just nu har jag faktiskt meckat med min grävmaskin - det är nog 2 nya batterier som gäller tror jag. Samma dag som den lade av så lade bilen av (Volvo 945) och där är det problem med bensintillförseln (lämnat på verkstad för en gångs skull - relä kollas, bensinfilter bytes - behövdes ändå och i värsta fall kan det vara fel på bensinpumpen). Jag har just nu högsäsong i min firma (reklambyrå) med en massa årsredovisningar som ska göras men jag börjar se slutet på den arbetsbördan nu snart så då är jag ute och röjer igen.

I går hade vi säkert över 10 grader (hann inte kolla för jag var ute och försökte laga grejer...) vilket känns helt underbart! Jag är sååå redo att göra klart det sista på boningshusets botten så jag kan börja gjuta gigantplintar till mina stora bjälkar som ska hålla upp huset.

Och.. jag lovar att dokumentera och vara duktigare på att skriva här i sommar :-)

Mina föräldrar har lovat att hjälpa till ekonomiskt så jag får fart på min gamle traktor MF 175'an i år. Det är ju fel med hydrauliken plus att den nu stått i typ 4 år. Jag har en gammal maskinkunnig man som lovat att sitta på en stol bredvid och instruera mig så jag kan fixa det. Han är lättmutad med mat och kakor och vill inte ha betalt så jag hoppas på det när det blir lite varmare...

Hamix1 - nyfiken varför ville du att ditt EX var som jag...? Så du nu hade ett hus att bo i som hon byggt eller? He he...

Jag hoppas att ni alla har det bra och jag lovar som sagt att bli mer aktiv här nu. Jag skäms ju liksom när inget händer i bygget så då håller jag mig lite härifrån... Jag vet hur folk i gemen dömer andra ju. Men såklart händer det väl inte här... ahum...

Jag har i alla fall ägnat året åt att må bättre. Jag opererades ju förra året för en tumör på en äggstock så den rök. Även innan dess har jag varit hälsointresserad men det sporrade ju det ännu mer. Min dotter som blev vegan peppade mig också och jag har nu varit vegetarian (nästan vegan) i 1,5 år. Jag har tidvis tränat löpning (på löpband) och styrketränat 6 dagar/vecka under kallaste säsongen för att komma i god form, bli av med lite extra kilon och bli stark nog att bygga hus - he he... Jag mår hälsomässigt mycket bra just nu.

Vad har hänt i era liv då?! Berätta :-)

4 personer gillar det här inlägget.
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se