Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ekologiskt husbygge men först lite maskiner i tråden

1666 inlägg • Sida 104 av 112
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Tompa Tveskägg

#1546 » 23:32:45, 15-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst: gratulerar. Fyllde själv 40 nyss, så jag vet hur det är. Det är bara att göra det bästa av det. :)

Kul tråd! Tillhör också de som mer eller mindre sträckläst. En tanke slog mig. Jag minns att du skrev tidigare om det där med asfalt på anslutande väg. Fick du ngn mer klarhet i detaljerna kring det? Jag har precis fått samma krav på mig själv, nämligen. Vi ska bygga nytt hus med ny väg som ansluter till en av Trafikverkets (ingen vägförening med andra ord) och jag äger vägen. Då ville de ha två meter asfalt vilket jag tycker verkar lite fånigt Vi bor på landet och det kommer bara vara vi som åker ut på vägen, d.v.s. minimal trafik och slitage. Extra dumt blir det då det byggts massa andra hus i området som inte asfalterats, förmodligen för att det är befintliga vägar och inte en ny. Men snacka om spel för galleriet - flera av vägarna har fått säkert ett tredubbelt antal fordon utan asfaltskrav, men vårt enda hushåll, där ska det vara... Tänkte bara om du hört nåt mer om det, ex. talat med ngn på Trafikverket eller så, eller kollat priser. Jag ska ringa och snacka med deras driftingenjör på Peab i morgon i alla fall. Förväntar mig tyvärr ingen större framgång.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol



Lantlady (trådstartaren)

#1547 » 07:55:56, 24-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först o främst... Lastmaskinen går igen... Jag har egentligen inte gjort något speciellt mer än kollat filterna och tömt lille glaskoppen och luftat systemet. Var väl något skit som satt i vägen nånstans.

Tompa: Ja, jag var tvungen att lägga asfalt dessvärre. Bara jag som använder min väg med. Ingen riktig aning om varför. PEAB gjorde mitt med - har för mig att det låg runt 7 000 kr för två infarter.

Så... det har dröjt med uppdateringar här nu på ett tag för... ja det har faktiskt HÄNT lite här på byggfronten!!! Äntligen!!! Jag har börjat gräva ju och ska flytta den felaktigt placerade 3-kammarbrunnen (ahum... hur tänkte jag egentligen när jag placerade den sist? Gör om - gör rätt!). Sen fick jag avbryta för att börja sätta upp en bit halmbalsvägg på traktorgaraget eftersom jag i fredags hade 30 pers på studiebesök. Det var de som nu går 2:a omgången av kursen jag gick förra året - Halmbalshusbyggarkursen på Ecotopia utanför Brösarp i Skåne. Det var en bunte härliga entustiaster som fick höra min lilla historia om hur jag hamnade där jag är nu (med bygglov etc). Kul! 4 st ville även prova min grävmaskin så de fick prova att vifta lite med skopan - he, he...
Jag har tyvärr inga foton från det men ska se om jag kan fixa. De gillade även min lilla friggebod och tyckte att den var "fräck". Efteråt hörde jag flera som sa att de blivit otroligt inspirerade av mig - vilket ju är kul om man kan inspirera någon :-)

Senare samma kväll anlände första volontären Martin från Varberg. Han stannade i 3 dagar (tog t o m ledigt från jobbet på måndagen!!) och hjälpte mig. På lördag morgon dök även Thom från Vallåkra (utanför Helsingborg) upp och hjälpte till under hela lördagen. Vi byggde halmbalsvägg på traktorgaraget. Det var kul och lärorikt. Största problemet var att nya (begagnade) balpressen hade en "skruv" som satt sig så jag kunde inte justera att ena basnöret blev aningen hårdare än det andra vilket skapade en aning bananformade balar vilket gav en aning ojämn vägg. Men efter 4 dagar så jag sprayat 5-56 på skruven så är den nu lyckligtvis justerad.

Här balar jag om rundbalar till hårdpressade småbalar:
Bild

Mams och Paps fick äran att lägga första halmbalen :-)
Bild

Jag gör balar av olika längder:
Bild

De duktiga medhjälparna Thom (till vänster) och Martin (till höger) sätter ett "krocket-mål" armeringsjärn över hörnan för att stabilisera hörnan:
Bild

Här fäster vi balarna via armeringen in i reglarna som håller taket:
Bild

Förmannen vilar i skuggan:
Bild

Martin sätter fast fönsterramen - vilket man gör genom att slå dymlingar (träpinnar som spetsats) genom balarna i alla riktningar:
Bild

Jag hamrar ner spik på porthålets ovansida för att halmbalar ska fästa där (usch så hemsk jag ser ut!):
Bild

Bygget i lite större vy:
Bild

Ett av "misstagen" - vi pressade för mycket halm in runt fönstret så det + närmsta balarna började krypa utåt:
Bild
... men det gick att justera med mer armering och några fästen till bak i reglarna.

Lite godbitar för nu...
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

Fredrik_

#1548 » 09:20:02, 24-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt att höra från dig!! :buga:
Nog fler än jag som undrat hur det går, bla med trilskandes maskiner.. Kanske var en ispropp som släppte :idee3:
Tips är nog att kolla genom bränslesystem innan vintern. KAN ju vara smuts typ alger i tank eller så, som flyttat på sig så det tillfälligt kommer fram tillräckligt. Trist (-are) att hålla på med i kylan när snön måste bort..

Apropå snö!
Hur många millimeter räknar du med att taket över halmbygget ska tåla? :vissla: Inte mycket reglar där.. (De under de som plåten skruvats i Eller luras bilderna!)

:rock_on:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#1549 » 10:47:30, 24-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

...bilden "luras" det sitter ett "under tak" på reglarna (som det ser ut.)

Bild

Kul att se lite halmbygge . :thummar:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Privatperson

#1550 » 19:30:54, 24-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lantlady skrev:Först o främst...

Här fäster vi balarna via armeringen in i reglarna som håller taket:
Bild

Lite godbitar för nu...


vad har röret för funktion `?

känns som att det mest ökar på köldbryggan samt att det är i plast :???:

bra jobbat :wave: lämpligt byggväder är det jue också :cool:
Användarvisningsbild
Privatperson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:22:18, 28-10-2008
Ort: Tokholm
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skylift

dea

#1551 » 23:25:24, 24-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att det är där för att skydda balabandet.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Lantlady (trådstartaren)

#1552 » 07:17:16, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det finns rejälare reglar som håller upp taket. 45x45:orna är för att styva upp och fästa takskivorna i.

Jo jag har tänkt att nästa gång jag kör tanken på lastmaskinen tom (eller nästan) så ska jag rengöra tanken och slangarna invändigt. Känner att det ju kanske kan behövas eftersom detta inte är första bränslestoppet. Men tack för tipset.

Plaströret har två funktioner - det ena är att man fäster metallbandet i en träregel - och trä rör sig under året medan putsen som plaströret går i inte kommer att röra sig samtidigt eller alls. Det är alltså för att putsen runt detta inte ska få sprickbildningar. Dessutom så varje gång man har metall som går utifrån in i väggen så är det risk att det blir kondens runt metallen vid fuktvandring. Jag ska fylla rören med antingen ull eller fogskum eller liknande när väggen är putsad så det inte "blåser rakt in". Jag har inte funderat färdigt då vad än.

Ja värmen är ju visserligen kanon + att vi inte haft regn sen... tja.. minns inte ens... men det kräver en hysterisk massa drickande och man blir väldigt trött. Vi har ju verkligen jobbat under dagarnas alla varmaste timmar med... Vi har extrem brandfara i Skåne dessutom så innan jag skulle bala om storbalar till små i går så räfsade jag undan allt småsnafsoch vattnade under maskinen (inte precis vid intaget dock) för säkerhets skull.

I dag ska jag proviantera - måste köpa fler läkt/oljeboards att sätta över halmbalsväggen i taket för att motverka kondens. Taket har ju bara kondensskydd innanför taköverhänget sedan innan och nu när jag bygger vägg utanför reglarna så måste jag även kondensskydda där.

Jag har blivit kompis med en trevlig 25-årig Brazilianare (nej ingen romantik!) som nyligen kommit till Sverige och gift sig med en svenska. Han behövde lite jobb så han tränar mig och min ardenner i Westernridning (jaaadå... dygnet HAR 48 timmar!!). Sen blev vi bra vänner och han behövde lite hjälp med att översätta en del svenska dokument etc så jag hjälper honom "igång" i Sverige samtidigt som jag numera inte betalar för mina lektioner. Han och hans fru har en gård nära oss och han har får. Han hjälpte mig i går att ta av de gamla däcken på lastmaskinen (äntligen!!) och körde in dem + de nya begagnade till en däckfirma åt mig. I gengäld ska jag flytta lite balar åt honom i eftermiddag. Jag behöver även flytta mina egna i kväll. Ska bli såå skönt att få bättre smådäck på lastmaskinen så man kan köra i lite eländigare terräng eller våga sig ut på vägarna om så behövs. Dessutom fick lillan Bettan (lastmaskinen) ett nytt batteri för någon vecka sedan. Jag hade ju ett sånt där fantastiskt Optima-batteri innan... hum... jag har "blåst" 2 batterier genom att vara en aning oförsiktig med batteriladdaren ("snäll modell") då jag tryckt på knapparna - en tryckning blir motorcykelladdning, två ggr blir billaddning (där skulle jag stoppat!) men 3 ggr visar en snöflinga och vinterladdning och det får man ABSOLUT inte sätta det på.... uppenbarligen.... och även om jag vet det så har man av misstag RÅKAT trycka en gång för mycket när man står och huttrar med vantar på sig... Sen blir batteriet aldrig mer detsamma. Det blir liksom "halvladdat" bara efter det. Så nu köpte jag ett dyrare Biltema-batteri i stället. Har funkat superbra hittills i alla fall. Behöver inte ladda det varje dag som med det andra batteriet.

Sen står jag och hoppar och vill göra färdigt husgrundsgrävningen så jag kan sätta fart med grunden. Jobbigt att tiden bara flyyyyger i väg. Jag har två volontärer som kommer 17 augusti och stannar 11 dagar - de vill såklart helst jobba med halmbalsjobbet och inte grunden!
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

Krister R Andersson

#1553 » 20:25:49, 16-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag såg på dokument utifrån härom kvällen, det handlade om all sand som går åt för att fylla ut nytt land som i Dubai och att det går åt massor med sand för att bygga alla hus och annat i betong. När dom i slutet diskuterade alternativ till betongen för att bygga hus nämnde dom att halm var ett bra, naturvänligt och brandsäkert material att bygga med.
Krister R Andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:16:13, 07-04-2009
Ort: Ulricehamn
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX71-2
Vimek Minimaster
John Deere 2130
Yamaha YFM 350

Lantlady (trådstartaren)

#1554 » 08:31:45, 26-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahapp... nu sitter man här och skäms igen... Jäklar vad det var länge sedan jag skrev här!

Krister - kul att det uppmärksammas som ett alternativ. Det börjar bli mer och mer "legitimt" i många sammanhang nu. Från att vara idiot börjar folk tycka att man kanske råkar vara lite "framåt" - ha, ha...'

Vad har då hänt här? Jo först kom volontärerna - en kille o en tjej från England. Studenter, 20 år. Snälla och trevliga men tempo/perfektionism hade det ingen alls känsla för. De var tuffa som sov i tält i 2 veckor! Mitt hus är ju lite för litet. Vädret var dock på vår sida hela tiden. De började ibland jobba kl 14 och ibland kl 15.30 på dagen. Detta då jag såklart började runt kl 9. Jobbet de gjorde var tyvärr heller inte med någon stor precision. Jag har i efterhand velat justera upp 2 väggar de satt men det går inte eftersom de armerat dem. Så mycket lerputs i vissa vägghålor alltså. Vissa av dessa felen upptäckte jag inte förrän jag just skulle börja putsa dessvärre. Men det var ändå väldigt trevligt att ha dem här. De var sociala och glada och nyfikna på svenskheten. Trevlig upplevelse trots allt.

Dottern kom hem från sin 2 månaders au pair-resa till Spanien. Nu äntligen kunde man få lite "kvalificerad" hjälp. Hon är en fena på höga höjder och eftersom jag inte kan begära att mina underbara föräldrar ska klättra högt upp på stegar så kunde vi nu få jobb gjort högre upp som krävde 2 personer. Dessutom är hon alltid snabb och duktig och jättekul att jobba med.

Brasilianaren som hjälpte mig med lastmaskinsdäcket som jag skrev om innan - hans fru tog livet av sig tyvärr. Hon hängde sig. Han känner bara mig och en familj till i Sverige så jag var den första han ringde i panik. Jag for dit och försökte ge hjärt-lungräddning men det gick inte att återuppliva henne tyvärr. Sen följde en lååång tid med stöd till honom. Han kan ingen svenska så jag hanterade alla papper/kontakter etc i eftersläpet av händelsen. Han har haft ett mindre helvete med släktingar etc som har anklagat honom för saker som inte är sanna. Han har dock bra bevis för att hon mådde dåligt innan... helt utan att det var hans fel.

Sen upptogs arbetet på traktorgaraget igen. Jag konstaterade dystert att jag inte hinner få upp boningshusets grund innan vintern utan koncentrerar mig nu enbart på att få traktorgaraget så klart som det går innan vintern. Hästarna kan gå in/ut i stalldelen och de verkar trivas med de nya väggarna. De har dessutom varit snälla och låtit dem vara i huvudsak. De nafsade en aning när det var ren halm men när lerputsen kom på var det inte kul längre :-)

Jag har lärt mig massor under denna tid då vi jobbat med väggarna. T ex så började vi på första väggen med att lerputsa direkt på halmen med lager 1. Det fäste dåligt. När vi satte upp murnät innan vi satte på lager 1 gick det myyycket bättre :-) Lerputsblandningen har också förbättrats - tjockare blandning där man ska fylla i mycket och tunnare där man inte har så tjockt. Lerputs är för övrigt helt underbart att jobba med. Mysigt att kleta in - rent terapeutiskt att arbeta med faktiskt. Det är lätt att göra rent händer/spannar etc. När vii i går började jobba med betong (runt grundsäckarna) så känns det aggressivt, vasst och helt opersonligt på något sätt. Det är dessutom grått och tråkigt. Men... det behövs ju lite av det med.

Nä... nu måste ni få se lite bilder ju!
Här påbörjas grävningen av boningshusgrunden. Den har nu egentligen blivit klar och har en del makadam på plats men det har jag ingen bild på än...
Bild

Sen lite bilder som jag är osäker på om jag visat innan - insidan av min friggebod:
Sängarna och bordet som både är matbord, kontorsbord och allmän avställningsyta
Bild

Här är kaminen. Jo väggen bakom ska förr eller senare kalkputsas.
Bild

Badrummet med dusch, mulltoan (hemmabyggd) och tvättmaskinen
Bild

Köket
Bild

Därefter en bild på min systerson med fru som hjälper till vid flytten av 3-kammarbrunnen som jag ju... ahum... hade placerat lite obetänkligt.
Bild

Här ser man hur jag spänner ihop väggarna med emballageband
Bild

Min hand som lerputsar :-)
Bild

Här har nätet "sytts" ihop meb balband för jordbävningssäkerhet och för att nätet ska ligga an mot balarna
Bild

Här jobbar mina föräldrar med lerputsning
Bild

Jag och min dotter fyller på med halm upp till nocken
Bild

Här jobbar hela gänget med halmfyllning och lerputsning. (och jag är INTE glad att mina föräldrar står på stegar!!! Men de envisades...)
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

igelkottar

#1555 » 11:29:09, 21-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har bygget avancerat vidare nu?
Man är ju liite nyfiken. :grin:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Fripp

#1556 » 12:05:11, 21-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är också nyfiken att veta hur det har framskridigt :)
Fripp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:39, 17-11-2011
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 575
Mf 50B

kimmen

#1557 » 12:11:24, 21-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att följa ditt bygge. En fråga, spricker inte leran när den torkar, blandar du in sand i leran
Är det samma typ av lera som man kallade lerbruk förr i tiden
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Lantlady (trådstartaren)

#1558 » 10:57:10, 19-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej allihopa,

Hmm.. normalt får jag mail när någon har skrivit här men de har jag tydligen missat...

Jo... just nu har jag snöstorm utanför, så bygget får vänta lite. Jag har dock byggt några portar till häststalldelen så jag kan stänga om hästarna på natten om jag vill. Nu gillar de ju faktiskt mest att vara ute - även m det är snöstorm ute så jag låter ena porten vara öppen så de kan välja själva.

Väggarna har farit lite illa under stormarna under vintern eftersom jag lerputsade långt in på vintern men ändå inte hann med att få på yttersta kalkputslagret som skyddar mest. Väggarna är skyddade med presenningar men en rejäl storm kan virvla runt på de mest välfästa presenningarna med tyvärr. Men eftersom det är lerputs så blir det lätt att laga till våren och sen lägga på ett rejält kalkputslager. Man ser där jag hann lägga på ett lager kalkputs att det klarade vädret mycket bättre.

Ja jag blandar lerpulver (finns tyvärr ingen naturlig lera i marken här) med sand, kodynga och lite hackad halm och vatten såklart. Ja det är samma sorts lerblandning, med vissa variationer, som använts på gamla lerhus förr. Beprövat alltså :-)

2 personer gillar det här inlägget.
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

lesse

#1559 » 14:54:54, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det för dig?
lesse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:20, 01-02-2010
Ort: söderköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil

bangt

#1560 » 15:52:18, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

hon är nog på semester den här helgen... :mrgreen:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: anta1 och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se