Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Volvo ec140blc -02 rusar vecu/flödeskontrollventil?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

magbl (trådstartaren)

#1 » 21:40:47, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Har en Volvo ec140blc år 2002 med 10000 timmar på kontot. Köpte den i somras och har den för skogs/gårdsbruk, gick som en klocka de första månaderna men i höstas började den då och då rusa upp på maxvarv utan anledning. Det fanns inget gemensamt sammanhang och det löstes snabbast genom att stänga av och starta upp maskinen igen.
Testade det mesta, reläer, säkringar etc men inget enkelt. Märkte då även en felkod er13, ibland även er14 och pratade då med firman som jag köpt maskinen av samt en annan kille som båda trodde det var vecu'n, ett tydligen vanligt fel på dessa maskiner.
Köpte en ny vecu (ingen billig Box) och hoppades problemen skulle vara lösta. Dock gick den som en klocka i ca 20min utan den började rusa igen, nu utan synlig felkod igen. Startade om och samma sak igen efter en stund. Igen felkod under rusning nu men dock såg jag en röd symbol samt er32 vid nyckeldisplayen precis innan rusning. Enligt vad jag kan förstå så står er32 för problem med hydraulisk flödeskontroll ventil (flow control valve).
Någon som har erfarenhet av något liknande? Är otroligt tacksam för tips/råd!
magbl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:15:06, 30-05-2012
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC140blc
IHI 55



magbl (trådstartaren)

#2 » 22:54:42, 14-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag löst detta problem, verkade vara elfel och det är troligtvis även något elfel kvar (glapp/dålig kontakt) men jag vet hur jag hanterar det.
Däremot uppstår ju såklart nya problem lätt... Tänkte byta filter och olja när allt var igång igen och det är här nästa problem uppstått. Olja och oljefilter gick bra men bränslefiltret vid motorn (D4D ec140 b lc 2002) verkar jag stött på patrull med. Inser att jag behövde pumpa efter bytet, gjorde så som en tok till och från under några minuter, körde samtidigt igång maskinen och ganska snart startade den upp, gick bra både på låg och högvarv men efter en stund dog den - och ville inte starta. Nu ikväll gjorde jag ett nytt försök, öppnade upp filterkåpan (inbyggt filter), pumpade lite, skruvade åt, pumpade som en blå igen ett tag, startade och den kom igång, i alla fall kör den en stund på tomgång, sedan får den för sig att rusa nästan okontrollerat för att sedan dö, testade proceduren igen med samma resultat, går fint en stund på tomgång för att sedan dra igång uppåt i varv, hacka lite och dö... Har läst att det kan vara lämpligt att ha full tank, nu är en halvfull, har pumpat ganska ordentligt och gör så även när jag startar. Kan det vara behov av att lufta någon stans längs rören? Lite osäker då jag förstått att det är common rail och det är lite lurigt att lufta/öppna spridare etc.
Är inte jätteerfaren men är det vanligt att motorn rusar innan den dör om det är luft i systemet? Första gången jag drog igång den efter filterbyte (glömde då lufta/pumpa) så dog en bara "vanligt" efter några sekunder...
magbl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:15:06, 30-05-2012
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC140blc
IHI 55

Mattias1997

#3 » 19:34:14, 30-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har liknande problem på min ec140 dock så går den på full gas hela tiden, vart satt ditt elfel eller glapp så kan jag kika där , har kollar alla kontakter samt kablar det jag kan se men lättare att kanske få ett specifikt ställe där du hitta ditt fel så kan jag kika där på min också:) mvh Mattias
Mattias1997
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:47, 10-05-2022
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec140blc

magbl (trådstartaren)

#4 » 20:51:46, 30-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ecun bakom sätet som var problemet. Bytte den til slut men det gick att lösa sporadiskt genom att öppna ecun o bättra kontakten för det microchip som satt mitt på kretskortet. Har du en nyare 140 kan du välja manuellt nödvarv utan ecu men det kunde jag inte på min tyvärr
magbl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:15:06, 30-05-2012
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC140blc
IHI 55

Mattias1997

#5 » 12:24:43, 01-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej prova byta den utan framgång tror det är v-ecun vad menar du med nödvarv har en 2005
Mattias1997
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:47, 10-05-2022
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec140blc

magbl (trådstartaren)

#6 » 17:13:48, 01-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var vecun jag menade. Beställde en från Kina o den funkade klockrent efter det, men de behöver serienr mm

Enl instruktionsboken kan du manuellt ställa arbetsvarv på modeller från början av 00. Du ska ha en liten ratt eller ställare med tre lägen om du snäpper upp ett plastlock på kontrollen där du reglerar motorvarvet med vredet
magbl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:15:06, 30-05-2012
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC140blc
IHI 55

Mattias1997

#7 » 18:12:21, 01-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej okej vart beställde du ifrån ? Vad kosta de om man får fråga? Jo de finns några vippbrytare men har inte fått det att funka tyvärr.:/
Mattias1997
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:47, 10-05-2022
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec140blc

Mattias1997

#8 » 18:54:59, 01-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samt hur kom du fram till att det var det felet är ju lite tråkigt att lägga ut soppas mycket pengar också kanske inte felet ligger där utan kan ju va någon kontakt eller liknande.
Mattias1997
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:47, 10-05-2022
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec140blc

Mattias1997

#9 » 15:43:56, 25-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej din gamla box va det något strul med den eller tror du jag kan prova den innan jag köper en ny box till min ? Om det är den som sitter bakom hytten inte den bakom sätet? Mvh Mattias
Mattias1997
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:47, 10-05-2022
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec140blc


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron