Den gick igång idag!
Totalt 5 timmar höll vi nog på. Matarpumpen lokaliserade efter en hel del letande, här är en bild.
Ner mellan motorn och Hydraultanken, bakom en del av ramen som håller uppe tanken och under insprutningspumpen
men man kom åt! Antingen genom att ligga raklång över Hydraultanken (ifall man vill komma åt matarpumpens
lock) eller underifrån genom alla slangar, rör och balkar som finns under (ifall man vill komma åt handpumpen och anslutningarna)
Testade att handpumpa men underifrån såg man bara en genomskinlig
slang med smuts i som rörde sig fram och tillbaka
Det skulle ju röra sig fram iallafall! Mindes att jag läst i instruktionsboken om ett filter i matarpumpen. Skruvade loss locket och fick ut det lilla filtret, som såg ut såhär...
Det var inte bara smuts i slangen
Fick rengöra det med papper, diesel och tryckluft.
Mycket bättre
Får väl rengöra lite då och då ett tag eftersom det uppenbarligen finns smuts. Verkar mest vara mindre partiklar som rost eller dylikt, såg detta i bränslefiltrets
hållare också - som även den blev rengjord. Trots allt detta luftande och försök så gick det bara inte. Då får man bli kreativ!
Det går en genomskinlig slang från botten av tanken, över motorn och ner på andra sidan där matarpumpen är (1). Sedan går en annan slang från
matarpump (2) till bränslefiltret (3), sedan ut (4) och in i insprutningspumpen (5). Efter att det inte kom något
bränsle ens till filtret, trots att matarpumpens filter var rengjort, var det bara att lossa lite överallt och rengöra. Jag fick samtidigt övertala farsan att matarpumpen inte nödvändigtvis var dålig - eftersom han alltid tror på haveri så fort något inte går. "Remmen slirar? Kompressorn måste ha skurit!"
Efter en massa olika försök fungerade äntligen något. Med ett modifierat tanklock trycksatte vi tanken svagt. Det finns en
ventil från kompressorn till tanken så tror att den kan trycksättas, även om jag vet att man ska vara försiktig med sånt. Vet inte vad vi ställde tryckregulatorn på men vi lyckades trycka fram diesel till matarpumpen igen, sedan vidare upp så ledningarna till bränslefiltret rengjordes!
När det gick så långt satte vi tillbaka bränslefiltret och luftade pumpen, sen spridarna. Mirakulöst nog gick det äntligen, efter alla möjliga olika försök som jag inte skriver om här
Rengjorde lite i motorrummet och kylflänsarna när man ändå är där, så nu går grävaren bättre än någonsin!
Får se det här som ett ofrivilligt lärotillfälle om hjularen
Det var iallafall bara lunch så fick en hel del gjort efteråt
Men mer om det i en annan tråd!
Kotten @ Diverse bilder från mina projekt och äventyr