Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Priestman Mustang M90, bra maskin?

19 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

rsa (trådstartaren)

#1 » 12:01:25, 27-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag är en glad grävamatör som ska bygga hus på en mycket stenig tomt. Har hittat en Mustang Priestman M90 (tror från tidigt 70-tal) som är till salu. Är det någon som har erfarenhet av dem och vet om de är tillräckligt starka för att böka bort sten och stubbar med?

Vi har provkört den och den är tät i hydrauliken och verkar fungera bra. Ny växellåda och drivning = bara tvåhjulsdriven (ej original). Ser ganska sliten ut, men det är ju inte utsidan som räknas :smile:

Är det någon som vet vikten på dem och vad kan ett vettigt pris ligga runt?
rsa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:37:52, 15-04-2012
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey Ferguson 50B, Priestman Mustang 90, Daewoo Solar 015 plus och Holder p70



LeifAndersson

#2 » 12:42:54, 27-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpa en så gammal maskin för ett specifikt objekt är ett vågspel. En gammal maskin kan man ha som hobby och påta lite med de dagar den behagar funka så väl så det blir lite grävt. Men ha en veteran som en länk i ett bygge är vågat, vill inte gamlingen av något skäl så stannar allt upp och man får panikköpa tjänster för att det ska rulla vidare. Säkrast är att leja för all grävning eller att skaffa en lite modernare maskin som man sedan säljer av när bygget är klart. Gräva med en veteranare är kul men alltid ett äventyr, blir ofta mer skruvning än grävning. Att lägga en massa tid som maskinmekaniker mitt under ett husbygge är ingen höjdare.
En så gammal maskin har knappast längre något bruksvärde, utan snarast är det samlarvärde som gäller i dag. De är alltid värda drygt en krona / kg. sedan får man uppskatta vilket samlarvärde som tillkommer från fall till fall.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

rsa (trådstartaren)

#3 » 20:15:58, 29-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för kommentar!

Jag tänkte mest använda den till att småpula lite med och flytta stenar och stubbar innan husbygget börjar på riktigt. Fick ett pris på 150.000kr att röja all sten och det är dyrt.

Jag funderade på om en så pass gammal maskin ändå kan vara ganska stark eller om åldern påverkar på något sätt?

Oj, bara 1kr/kg. Det skulle innebära bara 12000kr för en 12 ton:are. Inte har jag sett så låga priser på Blocket inte för liknande maskiner...

Fler kommentarer och tips?
rsa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:37:52, 15-04-2012
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey Ferguson 50B, Priestman Mustang 90, Daewoo Solar 015 plus och Holder p70

Robban_C

#4 » 22:03:04, 29-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

150 flagg? Då lär du vara "stenrik". :mrgreen:

Men 150 måste väl ändå vara inklusive transporter och tippavgifter för att bli av med stenen och det åker du ju på även om du kör med egen grävare.
Tippavgifterna på stubb är oftast rätt hög. 800:-/ton inkl moms hos oss, förra årets pris.
Bilder på tomten?
Hur mycket stubb är det som ska bort?
Hur mycket sten är det?
Var i landet?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

rsa (trådstartaren)

#5 » 17:00:43, 21-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för svar!

Nu står det i varje fall en Mustang 90 på tomten utanför Västerås :smile:

Den fungerar bra och är stark men lider av en del läckage och bortkopplad el som måste fixas till.

Hydrauloljan är ganska "mjölkig" och borde nog bytas ut. För vad jag förstår är det svårt att separera vattnet från oljan!?

Jag tror oljan som är i systemet är Tellus 127. Någon som vet om jag kan tömma ur den och sedan köra med en vanlig rak motorolja typ 10W/30. Tanken är på 386 liter så jag vill hitta billigast möjliga olja att använda...
rsa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:37:52, 15-04-2012
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey Ferguson 50B, Priestman Mustang 90, Daewoo Solar 015 plus och Holder p70

mimeck

#6 » 17:20:03, 21-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör all sten och stubbar till jämtland.

Här går allt sånt åt till vägbyggen och liknande. (vintervägar som bara behöver vara i bra skick på vintern)



Kanske länken nedan kan vara till hjälp.
Man kan även ringa till Agrol eller OKq8 så får man hjälp.

Dom kan ha uppgifter om äldre maskiner som inte finns på hemsidan

okq8 oljeöversättare
Senast redigerad av mimeck 17:35:52, 21-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

TorbjörnM MF 203+

#7 » 17:22:36, 21-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Gräv lite timmar med grävaren innan du börjar renovera, så du får en bild av hur den fungerar.

Mjölklik olja - vatten ja men hur kom det dit ? leta hål som leder in i Hydtank luftfilter helt? sprickor i tanken. Innan du har klart för hur det kommer in, är din mjölkolja lika bra som ny.

När du sen ska byta ja då ska all returolja bytas, mao lossa retur olje slang låt gå i hink tills du får fram bra olja.

glömm inte driv hydral och grävrörelsen. Lossa å töm filter.

tips, försök skaffa beg olja att göra ett "förbyte med " helst några fat :)

tips 2 nu när du byter 2 ggr " förbyte" passa på och serva lite slangar byt någon o-ring vid de läckage du hittat under provkörningen.

Snart kommer du att vara oljeshejk.

Välkommen till min värld, det är kul med gamla maskiner.
TorbjörnM MF 203+
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:25, 20-02-2007

mimeck

#8 » 17:50:12, 21-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju höra med nått entreprenadföretag eller tex. ett jordbruk så kanske dom har bättre beg. olja.

Vi byter olja i den nyaste traktorn efter 1000h. Då får man kanske 50L
"agrol hybran" som duger bra som hydraulolja i bandtraktorn,utgödslingen, lastbilen och andra skrotmaskiner som inte är så kinkiga.

Vet inte om jag personligen skulle vilja använda gammal olja från nått annat ställe för man måste ju vara säker på vad man slår i.

Brukar blåsa ut oljan genom en hydraulslang i uttagen på traktorn och rätt ner i dunkar.
Sedan skruvar jag upp oljepluggarna och låter resten rinna ut. Den oljan kasseras.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rsa (trådstartaren)

#9 » 00:55:32, 30-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla inlägg!

Jag har lagt ganska många timmar nu på att "lära känna" min maskin och det går riktigt bra nu :grin:. Har flyttat på en hel del större stenar och dragit upp stubbar.

Har fastnatt ett par gånger när det är lite blött i backen. Beror nog en del på att maskinen bara driver på två hjul (de andra är bortkopplade). Tror iof inte det skulle göra så mycket skillnad med 4-hjulsdrift i leran. Det går ju ganska bra att dra sig loss/fram...

Bra tips att höra med någon bonde eller liknande för bättre begagnad olja. Har tyvärr en del småläckage som kommer ta lite tid att fixa. Det är tufft för delarna när man gräver sten och stubbe! Under tiden vill man ju inte slå i ny dyr olja. Tror tyvärr en del läckage kommer från den vridbara oljefördelaren som leder olja till underdelen av maskinen. Inte helt enkelt att få packningar i den utbytt kan jag tro.

Fördel med äldre maskiner är ju dock att mycket är mekanik och sitter ganska öppet och lättåtkomligt. Så visst kommer man vara en oljeshejk vad tiden lider :smile:.

En fråga, blir inte maskinen svagare när det är mycket vatten i oljan?
Senast redigerad av rsa 00:57:36, 30-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
rsa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:37:52, 15-04-2012
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey Ferguson 50B, Priestman Mustang 90, Daewoo Solar 015 plus och Holder p70

Robban_C

#10 » 10:07:34, 30-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vatten påverkar inte styrka men det ger rost i pumpar, ventiler, cylindrar med mer.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

rsa (trådstartaren)

#11 » 12:48:59, 30-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, då förstår jag att man vill undvika vattnet :smile:

Robban_C man kan lugnt säga att jag är "stenrik" och att det kommer kosta pengar att bli mindre "stenrik"! Tanken är att jag gräver fram all sten och stubbar till vägen för avhämtning. Slipper då kostnaden för en grävare som bara flyttar sten och rycker stubbar. Dessutom är det lite kul att köra grävare :smile:

Skulle behöva hitta ett stort hål i närheten av Strömsholm där jag kan dumpa all sten!?

1 person gillar det här inlägget.
rsa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:37:52, 15-04-2012
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey Ferguson 50B, Priestman Mustang 90, Daewoo Solar 015 plus och Holder p70

Funderaren

#12 » 12:56:55, 30-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

rsa skrev:Skulle behöva hitta ett stort hål i närheten av Strömsholm där jag kan dumpa all sten!?

Med grävare kan man bygga hål, har jag hört...annars kanske Galten duger?
Funderaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:19, 27-05-2010
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Traktor

rsa (trådstartaren)

#13 » 13:02:48, 30-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, har funderat på att gräva ner en del av stenen i backen och använda den jord man får över till annat. Frågan är bara om det är en säker metod och om man riskerar sättningar och att stenen vandrar uppåt med tiden?

Ett annat problem hos oss är att det även finns en hel del sten i backen som man gräver upp och då blir det ju inte så effektivt. Men en del skulle man nog kunna få bort på det sättet...

Har påbörjat en ny tråd för denna "stenrika" fråga http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 415#378415
Senast redigerad av rsa 13:17:56, 30-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
rsa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:37:52, 15-04-2012
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey Ferguson 50B, Priestman Mustang 90, Daewoo Solar 015 plus och Holder p70

Mattias Petterson

#14 » 22:20:00, 30-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte elda upp stubbarna ist? en ordentlig glöd sedan bara mata på stubbarna med maskin :wave: , funkade bra för mig men fan vad varmt det blev :x
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Robban_C

#15 » 22:24:12, 30-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet är att stubbarna helst ska klyvas och sen ligga nån sommar innan man eldar dom. Det är ju rätt mycket fukt i en stubbe annars.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se