Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Deutzmotor f4l 1011 kamremsbyte!

48 inlägg • Sida 2 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

grovsnus

#16 » 15:22:10, 14-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dimo kan säkert sina motorer men förmodligen inte den enda i sverige som gör detta..(eller worldwide heller..)
kambulten släpptes inte före dom låst båda fixeringspinnarna och att man ska byta bult/smörja in skiten får väl var och en avgöra,vi som är på detta forum letar nog efter tips och råd för att vi INTE vill lämna till verkstad.
köp remmen på swecon för det är samma pris att köpa på tex ebay.
4000 + moms tar swecon för ett kompl. byte INKL.rem så dimo måste ju vara billigare då han far land och rike runt för byten av dom??

Dessa motorer sitter ju inte bara i volvolastare utan k-agg,generatorer,v-pumpar,slänkklippare mfl mfl fasta inst och mobila.
grovsnus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:56, 11-06-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix h35a
volvo l30b
volvo f406
volvo 407 lvx



grovsnus

#17 » 15:38:30, 14-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Borde gå att göra en liknelse med R-T styrning.. :mrgreen:
Många kan få till en funktionell grundmontering / inställning av de, men få kan få till det där lilla sista som verkligen ger rättvisa för prylarna!


Kör med ss1 styrning så behövs inga såna onödiga inställningar annat än i balettfötterna :mrgreen:
grovsnus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:56, 11-06-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix h35a
volvo l30b
volvo f406
volvo 407 lvx

grovsnus

#18 » 15:39:47, 14-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: men nu ska jag dricka lite starkt innan det börjar kavitera i hjärtat :bira:
grovsnus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:56, 11-06-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix h35a
volvo l30b
volvo f406
volvo 407 lvx

Holger

#19 » 08:53:56, 16-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men nu måste jag bara hoppa in här.

Dimo förklarar tydligt att beskrivningarna som delvis finns (utdrag ur SM, YT, osv) innehåller fel, och han varnar för detta! Mycket klart och tydligt.
Dessutom ger han tips.
Att han är mycket kunnig inom detta område måste vi inte förtydliga. Att han inte är den enda som kan dessa motorer är också klart.
Att man sedan inte vill/kan förklara allt på grund av att det handlar om aktuella motorer och det är ens levebröd tycker jag är helt begrundat och inget som måste diskuteras/kritiseras.
Att sedan andra går in och häller bensin på brasan ignorerar jag denna gången.

Naturligtvis är det upp till var och en att följa råd som ges på nätet. Men om inom området erfarna medlemmar säger att "detta kan bli dyrt" så bör man åtminstone se upp.

:rock_on: :back_to:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

LeifAndersson

#20 » 10:37:06, 16-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Deutz motorer i allmänhet och 1011 motorer i synnerhet är inget för "gör det själv" skruvning. Vi har all dokumentation men inte kompetensen för ett kamremsbyte med perfekt resultat för dessa, men som någon sade tidigare finns dessa motorerna i mycket så nästan på alla orter finns det någon som har erforderlig kompetens för att göra detta byte med så bra resultat som möjligt. Vi kan byta en brusten kamrem och starta upp maskinen utan problem, men finliret som krävs för att den där lille fan ska prestera det den ska lämnar vi bort. Och det är inget vi har några planer på att sätta oss in i heller, förbereder vi arbetet så mycket det går så kostar det inte mycket i sammanhanget att få allt justerat av någon som gör det regelbundet och med rätt metod. Den metod vi praktiserar enligt VHB räcker till att starta upp maskinen efter ett rembrott, men inte går de bra om man jämför med en motor justerad av Deutz expert! Jag vet också varför, men inte i detalj vad den som gör jobbet åt oss gör annorlunda för att få till den där riktiga gången och den där extra responsen vid gaspådrag. :???:
Vid underhållsbyte lägger vi i remmen sedan lurar vi hit "experten" för justeringen och sedan slutför vi jobbet, och alla blir nöjda och glada. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

AN

#21 » 19:24:37, 16-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det som gör denna motor extra besvärlig, men kamremsbyte? Timingen på kam, eller dieselpump? Om pumpen nu drivs av kamremmen? Eller är det något med själva uppspänningen. Gäller detta alla modernare Deutz, eller är just denna motor? Undrar bara av ren nyfikenhet, har inga planer på att skruva med någon.(vet knappt vilka maskiner de sitter i) Utan att avsljöja knepen, borde det väl gå att förklara svårigheten/utmaningen.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

LeifAndersson

#22 » 20:10:29, 16-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är pumpinställningen som måste justeras exakt vid rembyte. De går säkert inte 100% med en gammal rem heller när de är så känsliga, men när den är bytt vill man att den ska gå så bra som möjligt och det tycker inte vi att vi får till själva. Har man hört en perfekt justerad 1011 så vill man att alla ska gå på det viset när de lämnar oss, även om vi då måste köpa kompetens för justering och slutkoll. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#23 » 23:52:21, 17-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger, du vet jantelagen är ju fult att kunna något i detta landet (tycks vara mera accepterat att skryta om "hur lite man gjort under arbetspasset" eller stoltheten över att lyckas att "slinka undan något arbete" än att prestera)... :???:

Tur att vi är några som vågar trotsa detta och vara stolta för det vi kan och åstakomer, samt hela tiden söker efter mera kunskap och erfarenhet. Med lite intresse och engagemang för det man jobbar med så är det inte värst svårt att bli bra på rena rutinsaker, råkar man sen ha det som sitt stora intresse också, så självklart kan man nå ännu längre.
Men nu börjar vi komma in på riktigt "fula saker", att engagera sig privat så att det gynnar det dagliga arbetet... :svettas:

:back_to:
grovsnus skrev:kambulten släpptes inte före dom låst båda fixeringspinnarna

Även om du troligtvis aldrig kommer att (vilja) fatta vad / hur / varför, så förklarar jag för övriga.

Det jag menade med att "man släpper inte kamaxelbultet i första skedet" är att man gör rembytet först, kollar timingen och först OM den är fel så släpper man den bulten för att korrigera kamläget (i förh. till vevaxelen).

..och att man ska byta bult/smörja in skiten får väl var och en avgöra,

Hade du sett detaljerna, haft lite känsla för "maskinelement" och utfört arb.momentet någon gång så hade du nog inte svarat så...

Kamdrevet drivs enbart genom friktionen som där är mellan två relativt små anl.ytor och hålls samman av den nämnda bulten. Minsta smuts gör att förbandet blir osäkert. Bulten ska spännas 30 Nm + 210 grader och det är HÅRT (därav att bulten ska bytas och ej heller lösgöras i onödan)! Utan rätt typ av kem och på rätt ställe så finns risken att det går illa i samband med monteringen eller senare under drift.

vi som är på detta forum letar nog efter tips och råd för att vi INTE vill lämna till verkstad.

Ja, men om man då letar efter tips är det då inte av största intresse att de då är så RÄTTVISANDE som möjligt?

köp remmen på swecon för det är samma pris att köpa på tex ebay.

Då går det t.o.m att köpa remsatserna billigast här i landet.

4000 + moms tar swecon för ett kompl. byte INKL.rem så dimo måste ju vara billigare då han far land och rike runt för byten av dom??
Vad det kostar i kronor är väl inte allt, borde vara mer intressant vad man verkligen får för pengarna!

Är oftast inte själv rembytet (inkl inställningsförfarandet) som tar tid utan det är det runt om kring. Demontering för att "nå in" till motorn, återmontering och inte minst en rejäl provkörning efteråt (till driftsvarm motor) som kan ta tid. Sen brukar det alltid vara mer som ska göras i samband med "rembytet" då ventilspel och spridare ligger på samma serviceintervall (eller t.o.m en gång där i mellan).

Vill inte påstå att jag far så direkt långt för att göra denna typen av std.jobb (tycker det är lite av "loservarning" att inte kunna försörja sig på mek.jobb på hemmaplan), men visst har det förekommit att man åkt några timmar iväg för några andra typer av motorjobb om så önskats.

Dessa motorer sitter ju inte bara i volvolastare utan k-agg,generatorer,v-pumpar,slänkklippare mfl mfl fasta inst och mobila.

Även om det blivit klar fler sådana jobb på "gula kompaktlastare" under sista tiden, så är det ändå övervägande på de "gråa motorerna" jag utfört rembyte på. Då de maskinmärkena oftast inte har några egna tekniker som vill / kan utföra det arbetsmomentet.

AN skrev:Vad är det som gör denna motor extra besvärlig, men kamremsbyte? Timingen på kam, eller dieselpump? Om pumpen nu drivs av kamremmen? Eller är det något med själva uppspänningen.

Det som är viktigt (för motorns gång, prestanda och livslängd) är att kamtimingen (i förh. till veven) är rätt UNDER DRIFT, då insp.pumparna är direktdriva via den (mot egna nockar på kammen). Därför som det finns ett kontrollförfarande som bygger på att man "spänner upp" veven mot "blockerad kamaxel" för att återskapa hur remmen blir när motorn är i gång. Är små marginaler här, handlar absolut inte om "hela kuggar" därav att kamdrevet är steglöst ställbart.

Gäller detta alla modernare Deutz, eller är just denna motor?

Gäller bara 1011 serien och dess ersättare 2011, alltså de små oljekylda 2 / 3 / 4 cyl motorena. 1011 serien är känsligare för remspänning / slitage gentemot 2011 då den inte har aut. remspännare. 2011 är dock (ännu) känsligare för korrekt grundinställning då de oftast har annorlunda insp.tid (ibland variabel) och högre effektuttag, lite beroende på ålder och miljöklass.

AN, hoppas att du är nöjd med svaren, annars får du fråga mer. :thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

magloman

#24 » 00:51:16, 18-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som på vags tdi dieslar from -97 nånstans. Kamdrevet saknar krysskil. Sen känsligt såpass att indikator klocka för o ställa pumpen endast hjälper för att kunna starta skiten. Sen måste man finjustera pumpen mha dator.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Fredrik_

#25 » 21:32:02, 18-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

vi som är på detta forum letar nog efter tips och råd för att vi INTE vill lämna till verkstad.

Ja, men om man då letar efter tips är det då inte av största intresse att de då är så RÄTTVISANDE som möjligt?


När tillräckligt många ger dumma komentarer blir det bara de som letar tipsen kvar, och de som har skruva som sitt levebröd ser allt mindre anledning att följa frågorna, samt framförallt svara...
Blir säkert givande trådar då! :huh: Men uppenbarligen finns det de som vill ha det så. Tur allt redan finns på YT och wikipedia

:rock_on:

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#26 » 06:42:02, 19-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:När tillräckligt många ger dumma komentarer blir det bara de som letar tipsen kvar, och de som har skruva som sitt levebröd ser allt mindre anledning att följa frågorna, samt framförallt svara...
Blir säkert givande trådar då! :huh: Men uppenbarligen finns det de som vill ha det så. Tur allt redan finns på YT och wikipedia

:rock_on:


:thumme: Så där har många redan resonerat Fredrik och reagerat på.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

grovsnus

#27 » 10:11:53, 19-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:
vi som är på detta forum letar nog efter tips och råd för att vi INTE vill lämna till verkstad.

Ja, men om man då letar efter tips är det då inte av största intresse att de då är så RÄTTVISANDE som möjligt?


När tillräckligt många ger dumma komentarer blir det bara de som letar tipsen kvar, och de som har skruva som sitt levebröd ser allt mindre anledning att följa frågorna, samt framförallt svara...
Blir säkert givande trådar då! :huh: Men uppenbarligen finns det de som vill ha det så. Tur allt redan finns på YT och wikipedia

:rock_on:


Om man då frågar tex scania64 som startade denna tråd om han blivit klokare av alla tips.. vad blir svaret?
grovsnus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:56, 11-06-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix h35a
volvo l30b
volvo f406
volvo 407 lvx

grovsnus

#28 » 10:35:01, 19-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Holger, du vet jantelagen är ju fult att kunna något i detta landet (tycks vara mera accepterat att skryta om "hur lite man gjort under arbetspasset" eller stoltheten över att lyckas att "slinka undan något arbete" än att prestera)... :???:

Tur att vi är några som vågar trotsa detta och vara stolta för det vi kan och åstakomer, samt hela tiden söker efter mera kunskap och erfarenhet. Med lite intresse och engagemang för det man jobbar med så är det inte värst svårt att bli bra på rena rutinsaker, råkar man sen ha det som sitt stora intresse också, så självklart kan man nå ännu längre.
Men nu börjar vi komma in på riktigt "fula saker", att engagera sig privat så att det gynnar det dagliga arbetet... :svettas:


Verkar vara en öm tå jag trampat på :mrgreen:

scania64 mfl "söker efter mera kunskap och erfarenhet" som du skriver,hur fick du det? inte kom det genom att ligga på soffan iaf.. fråga,fråga,fråga heter receptet men detta forum är inte rätt ställe tydligen..

Du menar alltså att du själv lämnar in tex bilen på verkstad för ett byte av tex stötdämpare för att du inte exakt vet hur man byter på den modellen? av medlidande till den stackars mekanikern som annars skulle få gå arbetslös..

Ärligt.. hur många bygger sina redskap själv? tänker dom på drivex mfl tillverkare?kopierar rakt av. billigare och roligare..

Fler än mej har nog maskiner och annat i stugan mm bara för att det är kul,kanske vi också vill lära oss mer,kanske vi redan kan?
Jag tar inte åt mej personligt om vad jag kan och inte kan,vet vars och med vad jag jobbar och gjort så i många år..

I med en snus och ut och skruva nu!
grovsnus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:56, 11-06-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix h35a
volvo l30b
volvo f406
volvo 407 lvx

Holger

#29 » 11:06:53, 19-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
Fredrik_ skrev:När tillräckligt många ger dumma komentarer blir det bara de som letar tipsen kvar, och de som har skruva som sitt levebröd ser allt mindre anledning att följa frågorna, samt framförallt svara...
Blir säkert givande trådar då! :huh: Men uppenbarligen finns det de som vill ha det så. Tur allt redan finns på YT och wikipedia

:rock_on:


:thumme: Så där har många redan resonerat Fredrik och reagerat på.

Japp, och hur ska vi hantera detta?
Starta A-lags- och B-lags-forum som några redan har gjort på FB?
Ska vi radera bort inlägg som vi (vem?) anser "dumma" och "fel"?!

Ska vi hindra medlemmar från att svara tills de visar upp certifikat och andra handlingar på kunnandet?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

LeifAndersson

#30 » 11:11:44, 19-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inget fel med att skruva själv. Men när det finns vissa saker man helt enkelt bör låta bli så tycker i vart fall jag att det är fel att uppmana någon att försöka, och då framförallt när man inte har en susning om problematiken själv utan det bara är en allmän uppmaning att skruva själv kosta vad det kosta vill. Personligen kan man naturligtvis leva så men att uppmana andra att göra likadant bara för att man själv valt att leva så är inte seriöst som råd betraktat.

När jag växte upp fick jag ett råd av de erfarna gubbarna som jag har haft i åtanke sedan dess, och det lyder: Kom i håg att det som skiljer en bra mekaniker från en klåpare är att den skicklige mekanikern vet vad han inte ska rota i för att inte ställa till något!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se