Holger, du vet
jantelagen är ju fult att kunna något i detta landet (tycks vara mera accepterat att skryta om "hur lite man gjort under arbetspasset" eller stoltheten över att lyckas att "slinka undan något arbete" än att prestera)...
Tur att vi är några som vågar trotsa detta och vara stolta för det vi kan och åstakomer, samt hela tiden söker efter mera kunskap och erfarenhet. Med lite intresse och engagemang för det man jobbar med så är det inte värst svårt att bli bra på rena rutinsaker, råkar man sen ha det som sitt stora intresse också, så självklart kan man nå ännu längre.
Men nu börjar vi komma in på riktigt "fula saker", att engagera sig privat så att det gynnar det dagliga arbetet...
grovsnus skrev:kambulten släpptes inte före dom låst båda fixeringspinnarna
Även om du troligtvis aldrig kommer att (vilja) fatta vad / hur / varför, så förklarar jag för övriga.
Det jag menade med att "man släpper inte kamaxelbultet i första skedet" är att man gör rembytet först, kollar timingen och först OM den är fel så släpper man den bulten för att korrigera kamläget (i förh. till vevaxelen).
..och att man ska byta bult/smörja in skiten får väl var och en avgöra,
Hade du sett detaljerna, haft lite känsla för "maskinelement" och utfört arb.momentet någon gång så hade du nog inte svarat så...
Kamdrevet drivs enbart genom friktionen som där är mellan två relativt små anl.ytor och hålls samman av den nämnda bulten. Minsta smuts gör att förbandet blir osäkert. Bulten ska spännas 30 Nm + 210 grader och det är HÅRT (därav att bulten ska bytas och ej heller lösgöras i onödan)! Utan rätt typ av kem och på rätt ställe så finns risken att det går illa i samband med monteringen eller senare under drift.
vi som är på detta forum letar nog efter tips och råd för att vi INTE vill lämna till verkstad.
Ja, men om man då letar efter tips är det då inte av största intresse att de då är så RÄTTVISANDE som möjligt?
köp remmen på swecon för det är samma pris att köpa på tex ebay.
Då går det t.o.m att köpa remsatserna billigast här i landet.
4000 + moms tar swecon för ett kompl. byte INKL.rem så dimo måste ju vara billigare då han far land och rike runt för byten av dom??
Vad det kostar i kronor är väl inte allt, borde vara mer intressant vad man verkligen får för pengarna!
Är oftast inte själv rembytet (inkl inställningsförfarandet) som tar tid utan det är det runt om kring. Demontering för att "nå in" till motorn, återmontering och inte minst en rejäl provkörning efteråt (till driftsvarm motor) som kan ta tid. Sen brukar det alltid vara mer som ska göras i samband med "rembytet" då
ventilspel och
spridare ligger på samma serviceintervall (eller t.o.m en gång där i mellan).
Vill inte påstå att jag far så direkt långt för att göra denna typen av std.jobb (tycker det är lite av "loservarning" att inte kunna försörja sig på mek.jobb på hemmaplan), men visst har det förekommit att man åkt några timmar iväg för några andra typer av motorjobb om så önskats.
Dessa motorer sitter ju inte bara i volvolastare utan k-agg,generatorer,v-pumpar,slänkklippare mfl mfl fasta inst och mobila.
Även om det blivit klar fler sådana jobb på "gula kompaktlastare" under sista tiden, så är det ändå övervägande på de "gråa motorerna" jag utfört rembyte på. Då de maskinmärkena oftast inte har några egna tekniker som vill / kan utföra det arbetsmomentet.
AN skrev:Vad är det som gör denna motor extra besvärlig, men kamremsbyte? Timingen på kam, eller dieselpump? Om pumpen nu drivs av kamremmen? Eller är det något med själva uppspänningen.
Det som är viktigt (för motorns gång, prestanda och livslängd) är att kamtimingen (i förh. till veven) är rätt UNDER DRIFT, då insp.pumparna är direktdriva via den (mot egna nockar på kammen). Därför som det finns ett kontrollförfarande som bygger på att man "spänner upp" veven mot "blockerad
kamaxel" för att återskapa hur remmen blir när motorn är i gång. Är små marginaler här, handlar absolut inte om "hela kuggar" därav att kamdrevet är steglöst ställbart.
Gäller detta alla modernare Deutz, eller är just denna motor?
Gäller bara 1011 serien och dess ersättare 2011, alltså de små oljekylda 2 / 3 / 4
cyl motorena. 1011 serien är känsligare för remspänning / slitage gentemot 2011 då den inte har aut. remspännare. 2011 är dock (ännu) känsligare för korrekt grundinställning då de oftast har annorlunda insp.tid (ibland variabel) och högre effektuttag, lite beroende på ålder och miljöklass.
AN, hoppas att du är nöjd med svaren, annars får du fråga mer.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...