Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Deutzmotor f4l 1011 kamremsbyte!

48 inlägg • Sida 1 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

scania64 (trådstartaren)

#1 » 12:52:43, 09-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan! jag har en liten attila 1004, men tyvärr har kamremmen gått av!!

Är det någon som kan förklara hur man går tillväga att sätta tillbaka den ,med
rätt inställning !!hur allt ska stå osv. hur man gör helt enkelt...
scania64
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:10, 09-06-2012
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: attila scania 111



jörgen.ottosson

#2 » 13:25:39, 09-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och välkommen!

Jag kan inte motortypen så jag kan inte svara på sin fråga. Däremot så tror jag att det är lite svårare än så, tyvärr.....dieselmotorer med kammremsbrott brukar kröka ventiler och skada kolvarna, så jag skulle bli förvånad om du vara kan byta remmen och alt blir bra.

Det finna andra här som kan, så vi får se om du får ett bättre svar snart. :grin:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Turbodiesel

#3 » 14:04:04, 09-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har du principen:

http://www.justanswer.com/heavy-equipme ... k-cam.html

Den motorn jag höll på med sist klarade sig utan skador på ventiler & vipparmar, däremot var ALLA stötstänger böjda. Kamremmen gick av med motorn på tomgång.

Låspluggen till vevaxeln tillverkade jag, mätte mig fram till ÖD med hjälp av mätklocka. Det bästa är om du lånar eller köper timing-verktygen. När jag höll på var det lev tider på dessa verktyg från Swecon.

Fivestar-torxsen till kåpan har du redan fått bort antar jag..

Industrimotorer med kamrem är inte mina personliga favoriter..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

scania64 (trådstartaren)

#4 » 14:34:13, 09-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för så snabba svar.....och tack för bilderna.....jag har läst någonstans att
har man tur så klarar motorn sej! att bara stötstängerna blir krökta. :smile: /peter
scania64
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:10, 09-06-2012
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: attila scania 111

ja-bond77

#5 » 14:43:25, 09-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom där scanningarna förtjänar att sparas ner...
Bild
Originalets URL: http://www.justanswer.com/uploads/daves71/2009-08-17_230830_deutz_timing_belt_pg1.jpg
Bild
Originalets URL: http://www.justanswer.com/uploads/daves71/2009-08-17_230902_deutz_timing_belt_pg2.jpg
Bild
Originalets URL: http://www.justanswer.com/uploads/daves71/2009-08-17_230928_deutz_timing_belt_pg3.jpg
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

dimorep

#6 » 15:48:51, 09-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps: -Gör INTE som det visas på de bilderna, mycket som tyvärr är riktigt fel och missat där.. :!:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

scania64 (trådstartaren)

#7 » 13:40:07, 16-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åter igen tack för bilderna!! har kommit en bit på väg ...........har satt tillbaka
remmen å ställt remspänningen på 45 n gick bra tycker jag....men nu när jag skulle provstarta så ryker det vitt som bara den...........och den tänder inte..
vad för fel? en kugge fel? / peter :?
scania64
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:10, 09-06-2012
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: attila scania 111

jörgen.ottosson

#8 » 14:10:02, 16-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vit rök brukar/kan betyda:

-För låg kompression ( kolvringar, ventiler..mm), felaktiga spridare ( stråle i stället för dimma, eller för lågt öppningstryck), förtidig insprutning ( fel kuggad rem/drev, felstäld pump ..)

...på motorer som går så kan det ju även vara vatten läckage in till cylinder/avgasrör eller motor som går kall, men det kan du nog utesluta om den inte startar. ( ... :klia: ...har jag glömt något..)

Jag tror att du själv kan räkna ut den mest troliga orsaken...tyvärr! :snow:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

nixs

#9 » 18:10:15, 16-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

scania64 skrev:Åter igen tack för bilderna!! har kommit en bit på väg ...........har satt tillbaka
remmen å ställt remspänningen på 45 n gick bra tycker jag....men nu när jag skulle provstarta så ryker det vitt som bara den...........och den tänder inte..
vad för fel? en kugge fel? / peter :?


Läste du inte Dimos inlägg? :uupps:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#10 » 18:20:19, 16-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för att vara (allt för)dryg... Men jag lär vara den som byter flest kamremmar på de motorerna (1011 & 2011) i landet, sett till försäljningsstatistiken (om det inte "sidoimporteras" väldigt många remsatser) så jag borde veta hur det ska gå till. :wink:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

scania64 (trådstartaren)

#11 » 20:02:52, 16-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hej! vill du dela med dej av din kunskap...dimorep vore väldigt hyggligt,
hälsningar peter
scania64
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:10, 09-06-2012
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: attila scania 111

dimorep

#12 » 08:42:45, 17-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle jag mycket väl kunna göra, men jag tycker inte att det är helt rätt att göra det... :/

Detta för att dessa motorer fortfarande säljs (heter iofs 2011 idag) och där är rembytningsförfarandet väldigt snarligt (inst- kontroll av kam/ insp.tid exakt den samma) och då känns det inte rätt att bara lämna ut sådan info. Hade det varit till icke komersiella motorer så hade jag såklart kunnat bistå med komplett info ang jobbet.

Kunde inte de som sålde remssatsen till dig bistå med det, eller du frågade inte om det?
De kunder som regelbundet köper sina motordelar på jobb brukar få nödvändig info ang det aktuella arbetsmomentet, speciellt om de köper de nödvändiga verktygen till det också. Dvs om vi vet att det finns vettiga förutsättningar för att de ska klara av att utföra det.

När kamremmen gått av så är det lite mera att kolla / ta hänsyn till jämtemot att bara "byta remsats" och när man förklara detta för kund så brukar de alltid själva välja att köpa in tjänsten för återställning av motorn (och rembyte). :wink:
Åker ofta ut och hjälper andra verkstäder med detta, då det kan vara lite "svårt att få till" de första gångerna, trots att de har god vana av att byta remsats på motorer som (förh.vis) "står rätt" från början, dvs när remmen bytas enligt serviceintervall och inte efter att den gått av.

Att du inte får igång motorn nu och har de symptomerna beror till 99% säkerhet på att kamläget (och därigenom även insp.tiden) är fel. Och för att kontollera detta så krävs det bla två låsdornar (där åtm. den in mot vevaxelen måste vara exakt samma som org.). Att bara ställa motorn "så att den går" räcker inte, det måste bli exakt... Annars straffar det sig genom hård / ojämn gång, ökad bränsleförbrukning / lägre effekt. Om man demonterar spridarna på en sådan motor (som körts ett antal h.) så kan man på spetsarna direkt se om den är "rätt ställd" eller inte.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

grovsnus

#13 » 02:45:05, 13-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Skulle jag mycket väl kunna göra, men jag tycker inte att det är helt rätt att göra det... :/

Detta för att dessa motorer fortfarande säljs (heter iofs 2011 idag) och där är rembytningsförfarandet väldigt snarligt (inst- kontroll av kam/ insp.tid exakt den samma) och då känns det inte rätt att bara lämna ut sådan info. Hade det varit till icke komersiella motorer så hade jag såklart kunnat bistå med komplett info ang jobbet.


Kolla in på youtube "deutz 1011 timing belt"
Där visar dom en hel del alldeles gratis.. :grin:
grovsnus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:56, 11-06-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix h35a
volvo l30b
volvo f406
volvo 407 lvx

dimorep

#14 » 23:03:50, 13-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men då var vi där igen, fortfarande inte rätt förfarande enligt motortillv. (avser första "träffen" på youtube på de sökorden)! :huh:

Lika bra att ta några förklaringar om vad, annars haglar "varför & vad då" in...

Man släpper INTE kamaxelbulten i första skedet (görs enbart om timingen är fel).
Den bulten släpps / dras inte åt med det förfarandet. -Vad tror ni händer om gaffelnyckelen slinter med blockeringsdornarna i..?
Släpps den bulten så ska den ersättas med en ny. Anl. ytorna rengöras och vissa ställen smörjas in med lämpligt kem.
Inget nämndes om att tangera veven mot fixeringen.

Och viktigast av allt, timmingen kollades aldrig efter rembytet (finns ett väldigt exakt förfarande ang det)!

Tyckte att där var en viss likhet i arb.mönstret i filmklippet och de som Bobcat har i sina VHB (de som finns med tidigare i tråden). Inte konstigt att man allt som oftast kan få de Deutzmotorerna som ligger i Bobcats att gå så mycket bättre bara genom att "göra rätt". :???:


Borde gå att göra en liknelse med R-T styrning.. :mrgreen:
Många kan få till en funktionell grundmontering / inställning av de, men få kan få till det där lilla sista som verkligen ger rättvisa för prylarna!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nixs

#15 » 14:05:13, 14-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dimo kan sina motorer!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se