grovsnus skrev:Verkar vara en öm tå jag trampat på
Inte det minsta (om det är mig du avser)! Bara ett jäkla massa helt onödigt
svamlande från dig, antingen så vill / kan du inte fatta eller så är du bara så där dryg och dum rent allmänt...
Men då du ställt frågor direkt riktade till mig så ska jag åter igen försöka svara på de, förh. vis på ett sätt som du förstår.
scania64 mfl "söker efter mera kunskap och erfarenhet" som du skriver,hur fick du det? inte kom det genom att ligga på soffan
iaf.. fråga,fråga,fråga heter receptet men detta forum är inte rätt ställe tydligen..
Hur jag lärt mig det aktuella arbetsmomentet (är väl det du avser?) och blivit så pass vass på det som jag är angår väl egentligen inte dig, men jag ska snällt svara på det bara för saken skull. Förstår dock inte vad som skulle vara intressant i att veta det...
Första gången jag skulle utföra det nu så "söndertjatade" rembytet så var det ute hos kund (tror det var på en L30) då hade jag med en arbetskolega som jobbat med det motormärket sen långt innan 1011 serien kom ut. Studerade motortillverkarens VHB, gick gemensamt genom rutinerna och hjälptes åt då det skulle bli rätt direkt ute hos kunden. Timingen stod rätt, så någon ändring (löstagning / åtdragning av kamdrevsbulten gjordes ej) slapp jag då.
Nästa gång gjorde jag hela arbetsförloppet själv och bad om "efterkoll" från någon med bättre erfarenhet, även denna gången var befintligt kamläge ok. Tredje gången var på en motor som hade betydligt sämre åtkomst på "remsidan" och där var även kamläget fel, nu började utmaningen.
Löste det med rek. verktyg och fick till det helt ok, men kände att det var absolut inte rätt utrustning för jobbet. På tok för lätt att misslyckas med åtdragningen av kamdrevsbulten och nästan omöjligt att inte "rucka dess läge" innan bultförbandet var åtdraget, när man inte kunde komma till optimalt. Började då att göra ett eget mothållsverktyg passande på muttern och med inv.
styrning för hylsan till bulten, sen var det problemet löst.
Kanske är jag bara klen, men ivf jag orkar inte med en hand (ibland är där så trångt att man inte kan ha "rak arm") hålla emot och med andra armen samtidigt försöka dra de 210 graderna (efter 30 Nm i förspänningsmoment) på en M14x1.5mm 12.9
bult utan att något innanför bulten ändrar läge.
När åtdragningsförfarandet var löst så var det bara att gå vidare med lämpliga åtgärder för att förbättra och underlätta arbetet. Efter att ha gjort "efterkontrollen" (uppspänningen mot blockerad
kamaxel) ett antal gånger så kom jag fram till vilken verktygstyp som var lämpligast till det, allt för att bibehålla samma remspänning under hela kontrollen. Nu gick det helt att koncentrera sig på att få motorn exakt och så om man gjorde 10 tester i
rad för att kolla sig själv, utr. och metoden (på samma motor utan att ändra något) så blev det ändå samma värde.
I detta skede kanske de flesta hade varit (mer än) nöjda, men då det finns motorer som går olika bra och inte minst krävs olika saker ifrån (tex en hög belastning i samband med uppvarvning eller vid ett visst
varvtal). Så började jag att analysera vad som påverkade vad och om det var möjligt att förbättra varje individuell motor bara genom att optimera vad som var möjligt inom det som föreskrivs som ok tolerans i VHB.
Eftersom jag har haft möjligheten att komma i
kontakt med väldigt många sådana här motorer i mängder med olika applikationer så har jag fått en viss bild av vad som fungerar eller inte och inte minst vad som är viktigt att hålla koll på och vad som inte funkar.
Har även genom åren sett vad som kan hända om man gör fel under själva arbetsmomentet och vad skadorna av det blir.
Tex. avdragna dornar, i tron om att de fungerar som mothåll när kamdrevsbulten ska släppas / spännas, eller slintet med mothållet.
Satt in vevaxeldornet med veven i fel läge.
Haft "remslaket" på fel sida och på så sätt fått remspänningen fel, lite fel räcker för att motorn inte ska starta och lite mer fel så tar kolvarna i ventilerna.
Sönderdragna spännare.
Felmonterade spännare och spännare uppspända på fel håll.
Kamdrevsbultar som smällt av.
Personer som tagit fel på kam - vev och släppt på fel ställe.
Ja det mesta fel har förekommit, så varför då inte bara vara tacksam för att någon som bevisligen vet hur det ska vara säger ifrån om "nu är något fel" och t.o.m förklarar varför det är så, samt vad som kan hända om så görs?!?
Har inte någonstans i tråden nämnt något om att det
går inte att göra själv eller att
det måste en verkstad göra (då det faktiskt är hyffsat lätt att utföra och få till ok rent mekaniskt, med ganska få men rätta verktyg), bara att det finns fallgropar och snällt varnat för de!
Du menar alltså att du själv lämnar in tex bilen på verkstad för ett byte av tex
stötdämpare för att du inte exakt vet hur man byter på den modellen?
Vet inte hur detta berör ämnet, men ja det gör jag!
Lämnade in bilen häromdagen för rep av AC:n, har ingen utr. till det och mer än 15b år sen jag delvis jobbade med fordonskyla. Gången innan jag hade min bil iväglämnad så gällde det ett hjullagerbyte, sak samma där har varken utr eller kunskap om hur det ska utföras på den bilmodellen.
Händer ofta, kanske inte dagligen men säkert minst en gång i veckan att man ställs mot nya okända utmaningar. Ett JA eller NÄ om man kommer att utföra de eller inte är helt beroende på art samt inte minst om det vid behov går att få support under arbetets gång. Säger hellre NÄ än börjar på något som jag vet att jag kanske inte kan få till på ok sätt. De jag gör jobb till förväntar sig resultat och kan man inte så är det bättre att avstå eller köpa in vissa tjänster från de som kan.
av medlidande till den stackars mekanikern som annars skulle få gå arbetslös..
Hur menar du nu..?
Oavs vilket så lär det i dagsläget inte finnas så värst många arb.lösa
kompetenta mekaniker, OM de vill ha ett jobb!
Ärligt.. hur många bygger sina
redskap själv?
Jag är en av de, men enbart för att det var kul, tillgång till "fri maskinpark" och gratis mtrl och (fri)tid över. Annars hade jag köpt färdiga och så kommer det bli med nästa skopa.
I med en snus och ut och skruva nu!
Har aldrig blivit gammal nog för att börja med sådan "last" och skruva får jag nog av under arb.tid.
AN skrev:Att inte bara att det "går inte", fungerar nog inte på ett sådant här forum.
Brukar försöka att följa upp med ett "varför / därför att" om det finns tid och möjlighet till det, blir liter mer givande svar då och förh.vis lite mera läsvärt på forumet då. Sen är det inte alltid det är möjligt att svara med en "exakt lösning".
Eftersom den är så känslig, kollas inställningen upp, mellan rembytena?
Variabel insprutningstid, då är det elektriskt styrda enhetsinsprutare eller? Ställer du då med PCn?
Oftast inte, men vissa maskintillv har rek om "remspänningskoll" mellan ordinarie bytesintervall, den autom.remspännaren kom till för att säkerställa driften under hela den angivna intervallen.
Den variabla insp.tiden styrs helt mekaniskt (eller
hydraulisk är det egentligen) då det på de motorerna sitter hyd.lyftare under varje insp.pump och därmed kan få två olika höjder. Det är motoroljan som matas ut till de, styrda av en oljetermostat kall
olja - "låg
lyftare" / varm olja - "hög lyftare" = tidigare insprutningstidpunkt.
Ont om "styrande elektronik" på de där motorerna, endast på vissa 2011 motorer som har en externt styrd ackturator (där stoppmagneten annars sitter) och styr då varvtalet genom att påverka reglerstången till de individuella insp.pumparna.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...