Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Deutzmotor f4l 1011 kamremsbyte!

48 inlägg • Sida 3 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Michael Meier

#31 » 11:37:23, 19-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver int ta åt dei direkt, det är ett mera allmänt problem/frågeställning.

Trots allt är poängen med maskinistens trådar, att frågeställaren får kompetenta svar, bestämmer du dei för att inte beskriva något, så ger du en förklaring till varför.

Det måste vi tillåta oss, att kunna neka förklaring/beskrivning, behåll värdigheten, yrkesstolthet och trevlighet, tappa inte huvudet :)

Som sagt, nekad detaljerad förklaring/beskrivning kräver en vänlig och bestämd ton i varför, gräms inte för ställningstagningen.

Känns det jobbigt? ät en rå lök- och skrik i en grön plasthink, ta en kopp vätska, slå näven i en gipsvägg och kom tillbax med nytt friskt mod.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



magloman

#32 » 12:37:27, 19-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det finns en användare här på forat som har en jättebra signatur: "En amatör gör vad han kan, en klåpare gör det han inte kan"

Eller nåt sånt.

Skitsamma.

Detta med o råda osv är ett ständigt återkommande o känslig punkt.

Tycker att den som kan och säger att man bör söka hjälp har rätt till sin åsikt. Sen att man kan tycka det är dåligt av denne att inte dela med sig av kunnandet, men det är upp till var och en o bestämma.

Sen ska man inte döma folk utifrån enskilda fall. Kollar man upp användare hur de uppför sig i andra fall och hur behjälpliga de är generellt så blir bilden mera rätt. Då är det nog lättare att bilda rätt uppfattning om användare.

Alla har olika värderingar osv men som expert på sitt område så har man ju koll på vad man inte BÖR utföra som lekman. Men ingen kan ju från början, alla har ju lärt sig av nån annan eller genom o prova.

Oxå en bra signatur från en användare: "prova, det kan ju gå bra"

Tack för ordet och jag ämnar inte ta nån sida iom detta inlägg.

Trevlig midsommar!
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

63an

#33 » 14:32:26, 19-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Livet är sig likt hur man än gör så nog stöter sej alltid någon på en :ohnej:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

AN

#34 » 18:59:37, 19-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:AN, hoppas att du är nöjd med svaren, annars får du fråga mer. :thumme:


Tackar :thumme:


Bra med en förklaring.
Att inte bara att det "går inte", fungerar nog inte på ett sådant här forum. :grin:


dimorep skrev:Gäller bara 1011 serien och dess ersättare 2011, alltså de små oljekylda 2 / 3 / 4 cyl motorena. 1011 serien är känsligare för remspänning / slitage gentemot 2011 då den inte har aut. remspännare. 2011 är dock (ännu) känsligare för korrekt grundinställning då de oftast har annorlunda insp.tid (ibland variabel) och högre effektuttag, lite beroende på ålder och miljöklass.


Eftersom den är så känslig, kollas inställningen upp, mellan rembytena?
Variabel insprutningstid, då är det elektriskt styrda enhetsinsprutare eller? Ställer du då med PCn?




Holger skrev:Japp, och hur ska vi hantera detta?
Starta A-lags- och B-lags-forum som några redan har gjort på FB?
Ska vi radera bort inlägg som vi (vem?) anser "dumma" och "fel"?!

Ska vi hindra medlemmar från att svara tills de visar upp certifikat och andra handlingar på kunnandet?


Ger man bara en saklig förklaring, som dimo nu gjorde, varför det inte är lämpligt att göra vissa saker själv, blir det nog inget problem.



Tack för ett bra forum, känns som man lär sej något varje gång man är in. :grin:

5 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Holger

#35 » 20:31:06, 19-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
Holger skrev:Japp, och hur ska vi hantera detta?
Starta A-lags- och B-lags-forum som några redan har gjort på FB?
Ska vi radera bort inlägg som vi (vem?) anser "dumma" och "fel"?!

Ska vi hindra medlemmar från att svara tills de visar upp certifikat och andra handlingar på kunnandet?


Ger man bara en saklig förklaring, som dimo nu gjorde, varför det inte är lämpligt att göra vissa saker själv, blir det nog inget problem.

:thummar:
Precis så ser jag också på saken
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Michael Meier

#36 » 23:42:36, 19-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Livet är sig likt hur man än gör så nog stöter sej alltid någon på en :ohnej:


Eller så stöter någon på en :smile: (svensk dubbeltydning)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dimorep

#37 » 16:18:18, 20-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

grovsnus skrev:Verkar vara en öm tå jag trampat på :mrgreen:

Inte det minsta (om det är mig du avser)! Bara ett jäkla massa helt onödigt :off_topic: svamlande från dig, antingen så vill / kan du inte fatta eller så är du bara så där dryg och dum rent allmänt... :???:
Men då du ställt frågor direkt riktade till mig så ska jag åter igen försöka svara på de, förh. vis på ett sätt som du förstår. :klia:

scania64 mfl "söker efter mera kunskap och erfarenhet" som du skriver,hur fick du det? inte kom det genom att ligga på soffan iaf.. fråga,fråga,fråga heter receptet men detta forum är inte rätt ställe tydligen..

Hur jag lärt mig det aktuella arbetsmomentet (är väl det du avser?) och blivit så pass vass på det som jag är angår väl egentligen inte dig, men jag ska snällt svara på det bara för saken skull. Förstår dock inte vad som skulle vara intressant i att veta det...

Första gången jag skulle utföra det nu så "söndertjatade" rembytet så var det ute hos kund (tror det var på en L30) då hade jag med en arbetskolega som jobbat med det motormärket sen långt innan 1011 serien kom ut. Studerade motortillverkarens VHB, gick gemensamt genom rutinerna och hjälptes åt då det skulle bli rätt direkt ute hos kunden. Timingen stod rätt, så någon ändring (löstagning / åtdragning av kamdrevsbulten gjordes ej) slapp jag då.

Nästa gång gjorde jag hela arbetsförloppet själv och bad om "efterkoll" från någon med bättre erfarenhet, även denna gången var befintligt kamläge ok. Tredje gången var på en motor som hade betydligt sämre åtkomst på "remsidan" och där var även kamläget fel, nu började utmaningen. :grin:
Löste det med rek. verktyg och fick till det helt ok, men kände att det var absolut inte rätt utrustning för jobbet. På tok för lätt att misslyckas med åtdragningen av kamdrevsbulten och nästan omöjligt att inte "rucka dess läge" innan bultförbandet var åtdraget, när man inte kunde komma till optimalt. Började då att göra ett eget mothållsverktyg passande på muttern och med inv. styrning för hylsan till bulten, sen var det problemet löst.
Kanske är jag bara klen, men ivf jag orkar inte med en hand (ibland är där så trångt att man inte kan ha "rak arm") hålla emot och med andra armen samtidigt försöka dra de 210 graderna (efter 30 Nm i förspänningsmoment) på en M14x1.5mm 12.9 bult utan att något innanför bulten ändrar läge.

När åtdragningsförfarandet var löst så var det bara att gå vidare med lämpliga åtgärder för att förbättra och underlätta arbetet. Efter att ha gjort "efterkontrollen" (uppspänningen mot blockerad kamaxel) ett antal gånger så kom jag fram till vilken verktygstyp som var lämpligast till det, allt för att bibehålla samma remspänning under hela kontrollen. Nu gick det helt att koncentrera sig på att få motorn exakt och så om man gjorde 10 tester i rad för att kolla sig själv, utr. och metoden (på samma motor utan att ändra något) så blev det ändå samma värde. :hurra:

I detta skede kanske de flesta hade varit (mer än) nöjda, men då det finns motorer som går olika bra och inte minst krävs olika saker ifrån (tex en hög belastning i samband med uppvarvning eller vid ett visst varvtal). Så började jag att analysera vad som påverkade vad och om det var möjligt att förbättra varje individuell motor bara genom att optimera vad som var möjligt inom det som föreskrivs som ok tolerans i VHB.

Eftersom jag har haft möjligheten att komma i kontakt med väldigt många sådana här motorer i mängder med olika applikationer så har jag fått en viss bild av vad som fungerar eller inte och inte minst vad som är viktigt att hålla koll på och vad som inte funkar.

Har även genom åren sett vad som kan hända om man gör fel under själva arbetsmomentet och vad skadorna av det blir. :sad:
Tex. avdragna dornar, i tron om att de fungerar som mothåll när kamdrevsbulten ska släppas / spännas, eller slintet med mothållet.
Satt in vevaxeldornet med veven i fel läge.
Haft "remslaket" på fel sida och på så sätt fått remspänningen fel, lite fel räcker för att motorn inte ska starta och lite mer fel så tar kolvarna i ventilerna.
Sönderdragna spännare.
Felmonterade spännare och spännare uppspända på fel håll.
Kamdrevsbultar som smällt av.
Personer som tagit fel på kam - vev och släppt på fel ställe.

Ja det mesta fel har förekommit, så varför då inte bara vara tacksam för att någon som bevisligen vet hur det ska vara säger ifrån om "nu är något fel" och t.o.m förklarar varför det är så, samt vad som kan hända om så görs?!?

Har inte någonstans i tråden nämnt något om att det går inte att göra själv eller att det måste en verkstad göra (då det faktiskt är hyffsat lätt att utföra och få till ok rent mekaniskt, med ganska få men rätta verktyg), bara att det finns fallgropar och snällt varnat för de!


Du menar alltså att du själv lämnar in tex bilen på verkstad för ett byte av tex stötdämpare för att du inte exakt vet hur man byter på den modellen?

Vet inte hur detta berör ämnet, men ja det gör jag!
Lämnade in bilen häromdagen för rep av AC:n, har ingen utr. till det och mer än 15b år sen jag delvis jobbade med fordonskyla. Gången innan jag hade min bil iväglämnad så gällde det ett hjullagerbyte, sak samma där har varken utr eller kunskap om hur det ska utföras på den bilmodellen.

Händer ofta, kanske inte dagligen men säkert minst en gång i veckan att man ställs mot nya okända utmaningar. Ett JA eller NÄ om man kommer att utföra de eller inte är helt beroende på art samt inte minst om det vid behov går att få support under arbetets gång. Säger hellre NÄ än börjar på något som jag vet att jag kanske inte kan få till på ok sätt. De jag gör jobb till förväntar sig resultat och kan man inte så är det bättre att avstå eller köpa in vissa tjänster från de som kan.

av medlidande till den stackars mekanikern som annars skulle få gå arbetslös..

Hur menar du nu..? :klia: Oavs vilket så lär det i dagsläget inte finnas så värst många arb.lösa kompetenta mekaniker, OM de vill ha ett jobb!

Ärligt.. hur många bygger sina redskap själv?

Jag är en av de, men enbart för att det var kul, tillgång till "fri maskinpark" och gratis mtrl och (fri)tid över. Annars hade jag köpt färdiga och så kommer det bli med nästa skopa.

I med en snus och ut och skruva nu!

Har aldrig blivit gammal nog för att börja med sådan "last" och skruva får jag nog av under arb.tid. :mrgreen:


AN skrev:Att inte bara att det "går inte", fungerar nog inte på ett sådant här forum. :grin:

Brukar försöka att följa upp med ett "varför / därför att" om det finns tid och möjlighet till det, blir liter mer givande svar då och förh.vis lite mera läsvärt på forumet då. Sen är det inte alltid det är möjligt att svara med en "exakt lösning".

Eftersom den är så känslig, kollas inställningen upp, mellan rembytena?
Variabel insprutningstid, då är det elektriskt styrda enhetsinsprutare eller? Ställer du då med PCn?

Oftast inte, men vissa maskintillv har rek om "remspänningskoll" mellan ordinarie bytesintervall, den autom.remspännaren kom till för att säkerställa driften under hela den angivna intervallen.

Den variabla insp.tiden styrs helt mekaniskt (eller hydraulisk är det egentligen) då det på de motorerna sitter hyd.lyftare under varje insp.pump och därmed kan få två olika höjder. Det är motoroljan som matas ut till de, styrda av en oljetermostat kall olja - "låg lyftare" / varm olja - "hög lyftare" = tidigare insprutningstidpunkt.

Ont om "styrande elektronik" på de där motorerna, endast på vissa 2011 motorer som har en externt styrd ackturator (där stoppmagneten annars sitter) och styr då varvtalet genom att påverka reglerstången till de individuella insp.pumparna.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

MekJan

#38 » 16:54:25, 20-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra att veta där då de här motorerna sitter i diverse asfaltmaskiner på jobbet och jag har ingen längtan efter att chansa och tro "det går nog bra". Tack Dimo. :thummar:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Michael Meier

#39 » 12:12:51, 21-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en reflektion när jag läste dimo´s inlägg, med vilken lätthet erfarenhet blir ... ignorerad, vid generationsskifte eller byte av arbetsuppgifter, semester, barnledighet eller dylikt.

Det finns oräkneliga liknande situationer i den värld vi lever i, allt från små handgrepp vid hjullagerbyte eller omfattande arbeten som bränsleladdning, turbinkontroll och kvalité på lindningen i en generator.

Det kostar olika många pengar när något blir fel, men överlag kan man säga att erfarenhet är ett ytterst svårdefinerat begrepp som sällan sätts rättvist värde på.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

jörgen.ottosson

#40 » 12:45:33, 21-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Fick en reflektion när jag läste dimo´s inlägg, med vilken lätthet erfarenhet blir ... ignorerad, vid generationsskifte eller byte av arbetsuppgifter, semester, barnledighet eller dylikt.
....


....det syns inte i bokföringen! Alltså finns det inte ( i alla fall enligt vissa.... :snow: )
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

scania64 (trådstartaren)

#41 » 21:20:42, 06-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var jag som började tråden ,och jag är jättetacksam mot DIMOREP .vill jag bara säga..-mot mej var han mycket korrekt..

Då jag har grävmaskin på hobbynivå modell gammal samt intresserad av "gamla grejor" så gick jag ut på denna sajt för att

insupa kundskap samt erfarenhet ,jag är iallafall jättenöjd. I mitt fall så frågade jag 3 st firmor ,duktiga sådana ! jag har anlitat

dom till annat och varit nöjd men även solen har fläckar . så hade bara dimorep bott närmare mej har han fått jobbet om han velat

Jag själv tänker så här .........
Jag är murare sedan 1979 (egen firma 1985)
Frågar någon mej något ,så talar jag om hur man gör . Svarar man rätt o den som frågar är nöjd så tjänar man många kunder i hans

omgivning!! MED HÄLSNING SCANIA64

3 personer gillar det här inlägget.
scania64
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:10, 09-06-2012
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: attila scania 111

JoMan

#42 » 13:45:02, 25-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ts. Hur gick det med motorn? Hittade ni felet?
JoMan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:12, 14-03-2008
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Traktor

Tagew

#43 » 09:51:53, 13-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag kommer in lite sent nu i denna tråden med en "spännande" fråga. Någon som vet vad kamremmen samt drivremmen till hyd.pumpen skall ha för spänning i Newton?
Det vimlar inte direkt av montörer här på denna holme som har den speciella remspänningsmätaren som Deutz refererar till i sin verktygsbox, men jag har en digitalmätare som kunde användas bara man hade tillgång till spänningsvärden i Newton eller lbs.
Motorn är en F3L1011.

Vänliga julhälsningar från Åland
Tage W.
Volvo EC 35 2003
Benford PS 3000
Zetor 6341 1998
M-F 135 1974
Valmet 20 1957
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

grovsnus

#44 » 21:59:46, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Har du fått nått svar? Troligen inte men om det är av intresse kan jag kolla upp i PROSIS åt dej..
grovsnus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:56, 11-06-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix h35a
volvo l30b
volvo f406
volvo 407 lvx

Tagew

#45 » 08:17:30, 11-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, tyvärr har jag inte fått eller hittat nåt riktigt pålitligt svar så om Du har några kanaler som skulle ge svar vore jag väldigt tacksam.

Mvh Tage W.
Volvo EC 35 2003
Benford PS 3000
Zetor 6341 1998
M-F 135 1974
Valmet 20 1957
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se