Sida 1 av 51

Stefans nya Case CX 160 C (var: Volvo EC160blc) o hans olika grävuppdrag.

InläggPostat: 20:38:46, 10-06-2012
av gravarn
Jag har en undran angående vissa försäljare som jag ville ventilera med er, jag var på en maskinvisning tidigare i våras o blev intresserad av en mindre maskin så jag frågade säljaren när han kunde lev maskinen o han sa v 19 bra sa jag då tar jag den. Nästa dag så ringde säljaren o sa att den kunde komma ev tidigare om vi skrev kontrakt javisst sa jag jag kommer in genast o vi skrev. Men det dröjde med lev v21 ringde jag o undrade var maskinen är säljare sa då att den skulle lev från fabrik v 19 o sedan behöva 9 arbetsdagar på sig i transport. Torsdag den 24maj dvs på Maskin-Expos första dag så ringde jag säljaren säkert 200 gånger till slut så ringde han upp o jag frågade genast var min maskin är och då säger han att dom håller på att flytta fabriken i Österrike men han har en maskin på mässan som jag kan få om jag vill. Nu har den stått sedan i måndags på deras lager o jag har inte hämtat den än. Jobbet som jag skulle ha maskinen till blev jag av med eftersom lev halkade efter. Hur länge hade ni väntat?
Mvh Stefan

Rubrikjustering enligt önskan /ja-bond77

InläggPostat: 20:53:34, 10-06-2012
av nixs
Med den trådtiteln så väntade jag mig en annan fundering? :grin:

InläggPostat: 20:58:46, 10-06-2012
av magloman
nixs skrev:Med den trådtiteln så väntade jag mig en annan fundering? :grin:


jag med


Men åter till ämnet: jag tycker det låter helt värdelöst !

Tyvärr står säkert nåt i kontraktet som gör att dessa förseningar är helt ok.

Jag skulle inte köpa den i nuläget pga att jobbet försvann.

Däremot kanske när nästa jobb dyker upp. Säg så till säljaren. Kan hör av mig när nästa jobb är på G, nu vet jag ju att du har en maskin :-)

det var min input iaf...

M

InläggPostat: 21:36:13, 10-06-2012
av gravarn
nixs skrev:Med den trådtiteln så väntade jag mig en annan fundering? :grin:
Jo det fattar jag med men det här var den första funderingen som jag ville ha en åsikt om. Det kan ni väl ha överseende med? Men att säga till säljaren att avbryta köpet o ev senare köpa maskinen tror jag inte på, då ber han mig nog fara dit pepparn växer.

Re: Stefans Volvo EC160blc o hans funderingar.

InläggPostat: 21:52:10, 10-06-2012
av gravarn
Ok då tar jag väl en fundering om Volvon då eller snarare om rototilten, den är av märket Indexator o är en RT60 som har börjat att läcka mellan överdelen o underdelen hur stor är chansen att det går att laga? Jag tror att den är av årgång -04 dvs samma som maskinen, ett kännetecken är att den har blånerade kolvar. Har hört att om den inte går att få tät så kan man köra in fett i den men det tycker inte jag e så bra.

Sv: Stefans Volvo EC160blc o hans funderingar.

InläggPostat: 22:58:46, 10-06-2012
av Spindelgrävarn
Detta borde nog nixs svara på men om vi skjuter lite från höften så.... :wink:

Ja de går att fettfylla och det har funkat fint på de maskiner jag kört.
Men har du inte en fettnippel monterad på en slang inuti underdelen på rotorn? du ser den om du tar av skopan. Fast din rotor kanske är lite för gammal, vet inte när den modifieringen kom?

Smörjnippeln smörjer och trycker ut tätningen mellan över och underdel på rotorn har jag fått reda på av en sweconmeck.

Angående säljaren skulle jag säga åt honom att eftersom maskinen vart försenad vart du av med jobbet och har därför ingen användning för maskinen. Men att du hör av dig när/om du skulle behöva en sådan maskin igen.
Sanningen alltså, brukar funka bäst. :thumme:

Blir säljaren sur över detta finns det nog andra säljare som du kan vända dig till... :grin:

Re: Stefans Volvo EC160blc o hans funderingar.

InläggPostat: 18:02:27, 11-06-2012
av gravarn
Det kan man ju säga åt säljaren men jag tror att han ber mig att fara dit pepparn växer då. Jag kommer nog att hämta maskinen ändå tror jag men det lär nog dröja e jag rädd för. :lmao: Maskinen det handlar om är en banddumper på 2,5 tons lastkapacitet som jag tror på rätt så mycket. Jag funderar på att sätta radiostyrning på den vad tror ni om det?
MVH Stefan

InläggPostat: 19:08:28, 11-06-2012
av Jevlar
Klassiskt läckage på indexator, det tränger in skit vid tätningen och så slipar det sönder tätningen och ytorna den glider mot så i 9 fall av 10 krävs byte av "adapterplattan" och har det gått riktigt långt även huset för att få ordning på det om man ska ha olja i igen.

Blir så om man slarvar med smörjningen av undre tätningen, blir ofta bortglömt då den nippeln inte syns från utsidan som den till övre tätningen gör.

InläggPostat: 19:17:11, 11-06-2012
av gravarn
Jevlar skrev:Klassiskt läckage på indexator, det tränger in skit vid tätningen och så slipar det sönder tätningen och ytorna den glider mot så i 9 fall av 10 krävs byte av "adapterplattan" och har det gått riktigt långt även huset för att få ordning på det om man ska ha olja i igen.

Blir så om man slarvar med smörjningen av undre tätningen, blir ofta bortglömt då den nippeln inte syns från utsidan som den till övre tätningen gör.
Men jag tror nog att den nipplen kom senare.
Mvh Stefan

Sv: Stefans Volvo EC160blc o hans funderingar.

InläggPostat: 19:17:27, 11-06-2012
av Eriksson Niklas
Fick byta huset på min indexator som satt på hitachin jag köpte,var utslitet
men när man smörjer ska man vrida rotorn ett halv varv och smörja där oxå eller räcker det och smörja när den står på ett ställe,om nån fattar hur jag menar :???:

InläggPostat: 19:25:46, 11-06-2012
av Jevlar
Flera småduttar utspridda på varvet för tar du flera tag märker du att det bara pyser ut.

Re: Stefans Volvo EC160blc o hans funderingar.

InläggPostat: 19:31:07, 11-06-2012
av gravarn
Det bästa måste ju vara att vrida medans man smörjer men det förstår ju precis alla att det går ju inte.

Re: Stefans Volvo EC160blc o hans funderingar.

InläggPostat: 20:23:33, 11-06-2012
av gravarn
Bild
Jaha det är bl a i den här maskinen jag sitter om dagarna o skapar mina funderingar som jag tänker presentera här framöver.

Sv: Stefans Volvo EC160blc o hans funderingar.

InläggPostat: 21:28:01, 11-06-2012
av Micke 75
Förare som går ifrån sin maskin med aggregatet upp ger jag inte mycke för, ser väldigt impulsaktigt ut men det kanske har en förklaring hoppas bara den är relevant med risken.

Re: Sv: Stefans Volvo EC160blc o hans funderingar.

InläggPostat: 21:45:25, 11-06-2012
av gravarn
Micke 75 skrev:Förare som går ifrån sin maskin med aggregatet upp ger jag inte mycke för, ser väldigt impulsaktigt ut men det kanske har en förklaring hoppas bara den är relevant med risken.
Det är endast i samband med fotografering som skopan är i luften, jag är annars väldigt noga med att sätta skopan i eller på marken vid lämnande av hytt eller maskin. Jag har sett en gång en maskinist som lämnade skopan i ögonhöjd med påföjden att en lastbilschaffis sprang in i den och han blev faktiskt däckad av tilltage, såg riktigt otäckt ut. Så du behöver inte spy galla över mig för jag lämnar aldrig skopan i luften.