Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Inköpt Yanmar b25v 1998

77 inlägg • Sida 1 av 6
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

marcusw (trådstartaren)

#1 » 06:14:01, 18-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en väl begagnad Yanmar b25v 1998 förra veckan


Bild


Bild

Grävaren är välanvänd men timvisaren står på 3200 timmar, min gissning gällande äkta driftstimmar är runt 13000 timmar ( tretton tusen ).
Vid inköpet ingick en helt ny planeringsskopa som syns på bilden.
Maskinen har tidigare gått i England.

Minst följande fel finns :

Fotpedalen som styr tiltfunktionen är nästan orörlig och har bara 1 eller 0 läge, ingen finkänslighet till planeringsskopa här inte.

Kommer ingen värme i coupe.

Minst en bussning är halvrisig, några bussningar längst framme skall vara nya.

Arbetsbelysning är extremt svag, jag har börjat montera på LED-belysning.

Hydralkolven nere vid kungen har fläckvis förstörd hårdförkromning ( ser ut som batterisyra ? )

Allmän rost lite här och där samt risiga gummilister.


Meningen när jag köpte grävaren var att ha till lite blandat småjobb på tomten, typ buskar och rabatter, gräva ner nån betongplint till carport, dra ut lite grus, flytta nån mindre trästock, gräva ner nån kabel osv. Nu visade det sig dock vara lite mer jobb än beräknat med att få ordning på grävaren först, ovanligt....

Jag har tidigare i 4 års tid långlånat farsans Daewoo 55 Solar plus (som han köpte ny) när jag byggde maskinhall och hus mm fast den grävaren såldes förra året med 2400 timmar på räknaren.
Nu var det dags för en enkel hobbygrävare utan elektronik och bussystem, en grävare som vi vanliga bonndrängar kan laga när det går sönder.

Jag har tänkt gå igenom maskinen och laga upp det uppenbart trasiga, bildtråd mao :thumme:
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

11 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v



marcusw (trådstartaren)

#2 » 06:39:49, 18-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Det första får bli att riva ner/loss pedalen till tiltning av planeringsskopa.
Ser ganska risigt ut.


Bild
3200 timmar !? :grin: mm... kanske inte riktigt. plåten åkte bort iaf.

Bild
Den här manicken är det fotpedalen sitter fastskruvad på, de två hålen, den är mycket trög att vrida, och smörjnippeln verkar aldrig använd.


Bild
Försöker smörja upp men manicken blir bara lite mindre trög. :sad:
Vet någon förresten vad "manicken" kallas ? Pedalhållare ?


Bild
OK , jag vet inte riktigt hur detta fungerar med tiltfunktionen.. om pedalen skall återfjädra eller om den skall stå ställt läge tills man ändrar läge igen, oavsett är dom här grejorna så ruttna att jag inte kan sätta tillbaka dom i detta skick.


Bild
Nu blästrade ! kan bli bra detta.


Bild
Själva täckplåten är så rutten att detta blir nog inte ens bra med rubbing... blästring hjälpte iaf. inte .''


Bild
På undersidan sitter denna lilla fjädermojjäng som på något sätt håller lite i fotpedalen till tilten, osäker på hur det är tänkt att fungera eftersom det bara är en fjäder på ena sidan....


Bild

Så, giljotinering av den uppruttna biten. tänkte göra en ny.
Fortsättning följer, alla tips om denna förr så vanliga och nu antika grävare mottages tacksamt.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

4 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Janson1

#3 » 08:56:54, 18-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid trevligt med "nya" minigrävare här på M. Grattis, detta skall följas. Den där skruven med fjäder och två muttrar ser bra hemmagjord ut.
När jag såg din täckplåt och dess rostangrepp så tänkte jag, klipp bort kanten hela vägen och det gjorde du...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

marcusw (trådstartaren)

#4 » 18:19:51, 18-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Alltid trevligt med "nya" minigrävare här på M. Grattis, detta skall följas. Den där skruven med fjäder och två muttrar ser bra hemmagjord ut.
När jag såg din täckplåt och dess rostangrepp så tänkte jag, klipp bort kanten hela vägen och det gjorde du...


Tyckte också fjäderskruven såg hemgjord ut, men den är original och finns tom. med på en sprängskiss jag fick skicka på mail från wiklund trading.
Skall försöka lura ut hur det där skall fungera.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

PappaNille

#5 » 22:05:29, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt med bilder o projekt! Var sugen på en sån där tidigare men den var lite för bred för min gång i trädgården så det blev en lite mindre maskin ist.


Skickat från min iPad med Tapatalk
PappaNille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:36, 05-06-2012
Ort: Knutby, Uppsala
Sverige
Maskin: Stiga garden compact -06 -såld
Klippo pro 21- såld
Stiga Park President 14 -2011-såld
Husqvarna YTH184t -såld
Belos 272-såld
Belos 252 -såld
Meek Jordfräs -såld
Ryoby 4t trimmer/slyröjare -såld
Stiga park pro 20 -03 -såld
Kellfri ATV grävare -såld
Simplicity Legacy trädgårdstraktor med lastare
Husqvarna Rider 13 RS
Bobcat X316 minigrävare
Komatsu PC16 minigrävare

Trigon

#6 » 23:33:27, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet i och för sig inte hur mycket du betalat, men skicket kunde ha varit bra mycket sämre än sådär utan att det hade varit något konstigt.

Mycket skoj med fixtrådar! :thumme: :eat:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

marcusw (trådstartaren)

#7 » 05:23:15, 20-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Jag vet i och för sig inte hur mycket du betalat, men skicket kunde ha varit bra mycket sämre än sådär utan att det hade varit något konstigt.

Mycket skoj med fixtrådar! :thumme: :eat:


Maskinen var ute på blocket för 155 tusen ink. momsen, jag har köpt maskinen som privatperson.
Vet inte riktigt vad man skall säga om priset, och/eller generellt om begagnatpriser efter 15 års högkonjunktur....

Var ute efter en maskin som kan repareras av bonndrängar, hjon och godagspilsar, så det fick bli en gammal maskin. kommer köra enbart på tomten med små projekt och få timmar så antar att det duger om jag får fason på´n.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#8 » 05:45:12, 20-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Lagat upp den risiga plåten, gjorde en ny bockad kant i vanlig 2mm bonnplåt och svetsade den med vanlig ER70 på undersidan.

På åvansidan spacklade jag i alla stora ojämnheter mer vanlig CuSi-3 kiselbrons och passade då också på att värmerikta det av plåten som slog sig då jag svetsade undersidan.

De små ojämnheterna är vanligt 2k bilspackel. CuSi-3 är lätt att spackla med , lätt att slipa i, och det flyter ut bra också om man hårdlöder det och inte smälter grundmaterialet för att få mindre värmedeformation, CuSi-3 sjunker heller inte som vanligt spackel gör efter några månader.


Bild
Brotschade ur "pedalhållaren" , vet nån vad denna del heter så berätta gärna , nu går den enkelt att vrida.



Bild

På det nerslitna framtill lade jag på lite ER312 material, bara slipa ner det lite och sen penselmåla med någon metallfärg och sen smörja upp ordentligt genom smörjnippeln.


Någon som har servicemanualen till Yanmar b25v ?

Jag ringde generalagenten wiklund trading och ville köpa servicemanualen, men en så gammal maskin fanns bara manual till på papper, som inte var till salu samt att det var 460 sidor, så inte så lättkopierat med andra ord, men jag köpte vanligt servicekit och bruksanvisningen på wiklund.

Eftersom jag inte vet hut motståndet/funktionen skall vara på tiltpedalen vore det bra att ha servicemanualen för där står säkert hur man justerar in.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Janson1

#9 » 07:42:00, 20-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just den vippfunktionen står nog ej hur trögt den skall gå. Det är ändå bara att montera ihop och justera tills man känner sig nöjd. Fint jobb du lägger ner.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

fretchi

#10 » 08:36:25, 20-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.emanualonline.com/Construct ... nload.html

Jag laddade ner manual till min grävare härifrån. Vet inte hur det är för din grävare men det jag fick var helt klart prisvärt. :)

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

jorgen.isaksson

#11 » 11:29:02, 20-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till min B37v finns det mycket på downloads. Mycket ser lika ut så något kanske det kan hjälpa? Finns även en del till B22 och B27.

Manualen finns också och den är samma för båda maskinerna.

1 person gillar det här inlägget.
jorgen.isaksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:08, 19-11-2007
Ort: Orust
Sverige
Maskin: Yanmar B37-V
Fiat 45-66
Ransomes 350D
Volvo Krabat 425
Grålle TED
Allis Chalmers G

Trigon

#12 » 14:04:43, 20-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spacklar man eventuella ojämnheter i hyttgolvet så är man på en helt annan ambitionsnivå än jag nånsin kommer att komma i närheten av. :grin: :buga:
Jag kan inte göra annat än att hoppas på en fortsättning här i tråden. :eat:

Angående tiltpedalen så kan jag inte tänka mig nåt annat än att den väl borde vara återfjädrande? :klia:
Tröghetsmässigt borde det väl vara bättre ju lättare den går? :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

marcusw (trådstartaren)

#13 » 16:35:42, 20-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Just den vippfunktionen står nog ej hur trögt den skall gå. Det är ändå bara att montera ihop och justera tills man känner sig nöjd. Fint jobb du lägger ner.


Det är just justeringen jag inte vet hur.. skall riva mig in mer mot ventilblocket och leta.



fretchi skrev:https://www.emanualonline.com/Construction/Excavators/Yanmar/B-Series/B-25-V/Yanmar-B25V-Excavator-Service-Repair-Workshop-Manual-Download.html

Jag laddade ner manual till min grävare härifrån. Vet inte hur det är för din grävare men det jag fick var helt klart prisvärt. :)


Ok jag kände mig lite osäker på att köpa manual från nätet, vissa sidor såg oserisöa ut och wiklund sa att deras manual var på 460 sidor och de som såldes verkar vara på ca 400 sidor.... men jag testar på det där stället !

jorgen.isaksson skrev:Till min B37v finns det mycket på downloads. Mycket ser lika ut så något kanske det kan hjälpa? Finns även en del till B22 och B27.

Manualen finns också och den är samma för båda maskinerna.


Hehe otur för mig då jag köpte manualen av wiklund förra veckan :-) aja... fick den på behändigt papper.

Trigon skrev:Spacklar man eventuella ojämnheter i hyttgolvet så är man på en helt annan ambitionsnivå än jag nånsin kommer att komma i närheten av. :grin: :buga:
Jag kan inte göra annat än att hoppas på en fortsättning här i tråden. :eat:

Angående tiltpedalen så kan jag inte tänka mig nåt annat än att den väl borde vara återfjädrande? :klia:
Tröghetsmässigt borde det väl vara bättre ju lättare den går? :klia:


Fast om den är åerfjädrande... då går ju skopan tillbaka lixom av sig självt direkt fast jag kanske tänkt gräva lite med viss vinkel på planeringsskopan först.
Tänker mig den skall gå lätt men endå stanna i läge..... mm........ jag köper manualen i kväll blir nog bäst.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

fretchi

#14 » 16:39:02, 20-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, tilten stannar när du släpper pedalen. Sen får du trampa åt andra hållet om du ska vicka tillbaka den.
Se pedalen mer som ett hastighetsreglage än lägesreglage.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Stridis2

#15 » 16:39:54, 20-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tiltpedalen fungerar (troligen) så att ju längre tid du trampar på vänster sida desto längre svänger den åt vänster. När du släpper pedalen stannar tiltandet. Ju hårdare du trampar desto snabbare tiltar skopan.

Fretchi var visst snabbare... :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Jörgen.k, The Poacher och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se