Tackar för feedback ang. skopor och korg.
Det blir helt klart att jag behåller korgen, Lät ju som en kanonide att fixa ett
fäste till bladet, även om lösningen hade varit mera klockren på en hjulare, då det blir
lastbil för denna så fort det inte rör sig om korta sträckor man kan larva.
Grävskopan (djupskopan, eller vad kallar man det?) som följde med var på 900mm och jag tyckte den kändes helt ok i storlek när jag provgrävde lite idag. Fungerade bra både i lera, morän och ok till att bryta/flytta sten. Även ok på att riva rötter.
Körde någon timma idag och här följer lite snabba reflektioner, man bör väl ha i åtanke att jag är en novis inom grävmaskiner och endast kört lite minigrävare innan, en CAT 1.8T från tidigt 2000, så det blir väl framförallt den jag jämför med.
- Den är TYST, märks knappt något i ljudnivån när du går från tomgång till fullvarv.
- Grymt snabb rotationssväng. Trevligt när man flyttar massor.
- Trevligt med automatiskt läge för att gå ner till tomgång när du inte har någon last, trodde det skulle vara irriterande att inte få full kraft efter detta, men den går upp i varv så snabbt att detta märks inte.
- Stabil gång, jämfört med 1.8T så "hoppar & skuttar" denna inte alls när det är lite ojämt underlag med stenar osv.
- Blev förvånad över att det med denna relativt stora maskin fortfarande var lätt att "dra till" så att maskinen stod i 20 graders vinkel i luften när man drog rötter. Får väl jobba på min teknik lite...
- Enorm skillnad att flytta massor med denna maskinen jämfört med 1.8T, det gick fort. Har inte räknat på hur många 1.8T "skopor" som 900mm skopan jag körde med idag rymmer, men det lär vara några stycken.
Allt possitivt hittils, märkte dock att det var ganska mycket glapp i snabbfästet, men det skall ju bytas. En annan sak som jag inte gillade var att den kändes lite "ryckig/hoppig" när man körde på riktigt låga varv, det var dock lätt avhjälpt genom att öka lite på gasen....
Får återkomma med lite mera reflektioner när jag kört lite mer.