Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Min ECR88 Plus och dess liv och leverne

141 inlägg • Sida 5 av 10
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

ja-bond77

#61 » 08:30:38, 03-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte grävkraften som är den avgörande faktorn? Alltså blir valet grävkraft eller räckvidd, grävkraft eller räckvidd, grävkraft eller räckvidd, grävkraft eller räckvidd, grävkraft eller räckvidd hmmm.... evig fråga det där.... :grin:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



Molnia

#62 » 09:52:44, 03-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:huh: :screwy:
JA självklart gör man ju avkall på grävkraft med längre sticka! :grin:
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Robban_C

#63 » 10:19:44, 03-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Molnia skrev:... Något jag har funderat på; vad är det för skillnad på de ecr88 som heter PLUS och de utan?
kort och lång sticka; är det bara så att en med kort är smidigare i trånga utrymmen eller finns det någon mer fördel med kort sticka?
Räckvidd är mkt bra så jag skulle vilja ha en med lång sticka...

PLUS innebär inte lång sticka. PLUS innebär en massa andra uppdateringar såsom ryggsäck, andra kedjehjul och ledarhjul för att den ska stå stadigare, större kylare med mer. Jag tror även att hydrauliken uppdaterades men jag är inte säker.
PLUS är alltså en fråga om årsmodell, inte om tillval.

Lång eller kort sticka väljer man när man beställer maskinen.
Fördelar med kort sticka:
Smidigare om det är trångt. Främst att det är lättare att svänga över hinder.
Mer grävkraft.
Dessutom sägs det att kombinationen lång sticka och rotortilt på just ECR88 fungerar dåligt eftersom hydrauliken tappar känsla då men det får nog var och en avgöra istället. Jag är rätt övertygad om att det där är en fråga om tycke och smak.
De flesta sverigesålda 88:or har kort sticka medan importerna från brittiska öarna oftast har lång sticka. Å andra sidan har dom inte r/t. Knappt snabbfäste ens. Överlag använder dom oftast väldigt långa stickor där.

Personligen tycker jag om lång sticka. Det bidrar till räckvidd och med det höjs kapaciteten ofta mer än man förlorar i grävkraft. Det är är i alla fall min uppfattning.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

prosten (trådstartaren)

#64 » 21:18:02, 03-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:PLUS innebär inte lång sticka. PLUS innebär en massa andra uppdateringar såsom ryggsäck, andra kedjehjul och ledarhjul för att den ska stå stadigare, större kylare med mer. Jag tror även att hydrauliken uppdaterades men jag är inte säker.
PLUS är alltså en fråga om årsmodell, inte om tillval.


Minns jag rätt så "kom" plus modellen 07, men det finns 07:or som är både "plus" resp. "vanlig".
I kontakt med Swecon m.m. för reservdelar m.m. så verkar det dock finnas ytterligare en "uppgradering" som skett lite senare då jag ständigt får frågan om serienummer och mitt serienummer tillhör "de äldre" trots att det är en "plus". Detsamma gäller manualen där man bara talar om serienummer och inte "plus" resp. icke plus.



Idag beställde jag iaf ett paket för att få fram hydraliken till hydr. snabbfästet. Det blev strax över 10kkr, hoppas nu bara att det verkligen innehåller alla delar som Swecon lovade så det inte blir några dyra extrainköp.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Robban_C

#65 » 21:44:36, 03-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del av dom äldre maskinerna uppdaterades till PLUS. Jag har till och med för mig att det fanns (finns?) en ombyggnadssats för ändamålet.
Kanske var det en kampanj från Swecons sida om det?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

stegmaster

#66 » 03:00:26, 04-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:andra kedjehjul och ledarhjul för att den ska stå stadigare,

Nyfiken som man er, så vil man ju veta mer om detta? :grin:
Hur funkar detta, och vad består skillnaden av?? :klia:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Robban_C

#67 » 08:27:33, 04-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen riktigt säker information men det var snack om att "icke-PLUS" hade mindre driv- och ledarhjul för att den skulle svänga bättre. Dvs att den då stod mer på underrullarna.
PLUS fick större driv- och ledarhjul så att den i högre grad stod på ändarna av undervagnen och därmed stadigare.
Allt det här är hörsägen så jag kan inte med säkerhet säga vad som är rätt eller fel.
Däremot kan jag säga att det är av sekundär betydelse. Tycker man att den inte står stadigt nog av en eller annan anledning (kan ju vara underlaget också) så ställer man ju bara ner bladet eller lägger en halv skopa fyllning under varje driv- och ledarhjul.
Tycker man att den svänger för dåligt så lyfter man väl bara på undervagnen.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

björn h

#68 » 10:48:15, 04-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Jag har ingen riktigt säker information men det var snack om att "icke-PLUS" hade mindre driv- och ledarhjul för att den skulle svänga bättre. Dvs att den då stod mer på underrullarna.
PLUS fick större driv- och ledarhjul så att den i högre grad stod på ändarna av undervagnen och därmed stadigare.
Allt det här är hörsägen så jag kan inte med säkerhet säga vad som är rätt eller fel.
Däremot kan jag säga att det är av sekundär betydelse. Tycker man att den inte står stadigt nog av en eller annan anledning (kan ju vara underlaget också) så ställer man ju bara ner bladet eller lägger en halv skopa fyllning under varje driv- och ledarhjul.
Tycker man att den svänger för dåligt så lyfter man väl bara på undervagnen.



många menar att en liten grävare ska vara lika bra som en stor :wave:
en minigrävare är en minigrävare :thummar:
björn h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:10, 21-01-2010
Ort: mitt i Sverige
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkerman H12B, Volvo EC55B,
Volvo BM L70 2st, Hanomag 22 di, MF 550
Bolens HT 20, Toro 52,62,118,327

Robban_C

#69 » 11:31:52, 04-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

björn h skrev:många menar att en liten grävare ska vara lika bra som en stor :wave:
en minigrävare är en minigrävare :thummar:

Ja, så är det ju. Det kan aldrig bli lika lugnt och stadigt med en 88:a som en 210.
Man ska jämföra med maskiner i samma storlek. Ska man jämföra med större (eller mindre) maskiner så ska man vara medveten om att jämförelsen haltar kraftigt.

Min högst subjektiva åsikt är att 88 är fina maskiner. Riktigt bra hytt, lugn och fin att gräva med.
Men jag har bara erfarenhet av demomaskiner, har inte haft nån själv.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Spindelgrävarn

#70 » 22:16:20, 08-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mini/midigrävare är ofta mycket starkare i förhållande till sin storlek än vad stora grävare är. Om de sen är byggda utan rumpa blir de lite vingligare än vanliga maskiner. Fast smidigare.... :grin:

Gällande ecr 88 har jag bara provat en (plus med korta stickan men med rotor) och med tanke på hur den uppför sig borde det inte finnas en version med lång sticka. Har sällan kört en maskin med så usel hydraulik, duger knappt flytta en hög material med. Okänslig, mer eller mindre on-offhydraulik och allmänt opålitligt beteende.

Nåja förhoppningsvis funkar andra exemplar bättre annars borde de inte fått sälja många maskiner. Hoppas din maskin funkar bra. :smile:

Enligt min mening är för lång sticka ett väldigt otyg eftersom maskinen blir så mycket mer otymplig. Geometrin blir sämre, likaså kraften men svepradien kan mycket väl öka. Den extra räckvidden är en väldigt klen kompensation.

Dessutom kan man säga att många kör på för lång sticka, framförallt när de planerar. Stickan jobbar bäst inom 15-30 grader +/- från lodlinjen och i det området är lång sticka bara en belastning.
Bättre att flytta maskinen och jobba med stickan i rätt område, blir bättre flyt och jobbet går snabbare.

Det var mina tankar, lycka till med maskinen! :thumme:
/ Mvh Niklas.
Spindelgrävarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:46:46, 16-10-2011
Ort: Mälardalen
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Menzi Muck A91 4*4plus

Kamo 3x junior

Väghyvel Mbu G50A

prosten (trådstartaren)

#71 » 00:38:19, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang. minigrävare, stabilitet, m.m. så har jag för liten erfarenhet av olika maskiner för att tillföra något vettigt. Kan väl mest konstatera att jag är nöjd än så länge med "88:an".

Får iaf uppdatera tråden med larverna fortfarande är fastfrusna och jag har inte tagit tag i att tina upp dem... :snow: däremot så var jag och hämtade 5 paket på Swecon med ett komplett kitt för att få till hydralik till snabbfästet.

Så här såg det ut när allt var uppackat:

Bild


Dessutom följde det med BRA instruktioner (som på ikea! :thumme: ) så nu kommer jag nog att köra all montering själv. Det stod till och med beräknad tidsåtgång på instruktionerna. Tror det var totalt 5-6h, men det kan bli något mer för mig som gör det "första gången"...

Får konstatera så här i efterhand att det känns rätt att ha valt denna lösning även om det fanns billigare alternativ. Den diskusionen skedde dock i en separat tråd.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

nixs

#72 » 12:14:05, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan aspekt är att du får garanti på alla delarna!
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#73 » 19:01:28, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var som sagt mycket grejer i det där kitet. Till och med mer grejer än jag hade väntat mig. :thumme:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Deluce

#74 » 20:40:18, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av mina 2000h i en Ecr88 plus så kan jag säga att Bommen är det störta problemet.

Vi har en 88plus med ryggsäck, långsticka, gummilarver, snabbfäste och RT.

Jag tycker räckvidden är väldigt behövlig och det är ofta man önskar man nådde ännu längre... men så är det ju på alla maskiner tyvärr. Men eftersom vår 88a har det den har så är bommen så otroligt långsam den sista biten. Lyfter man mattor måste man först dra in stickan för att sen kunna höja upp bommen max för att sedan igen dra ut stickan.. lite irriterande men som tur är så spränger man ju inte varje dag!

Sen att 88an blir som en riktig gunghäst gör inte så mycket. Så länge man planerar sin körning så brukar det lösa sig :)


Vad det har men uppdatering icke plus o plus så har jag även förmig att underedets stålram är sänkt på plus för att få ner tyngd punkten.
Deluce
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:14, 30-05-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo, Bobcat

nixs

#75 » 21:14:55, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senast redigerad av nixs 21:45:39, 14-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se