Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Min ECR88 Plus och dess liv och leverne

141 inlägg • Sida 7 av 10
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Inge79

#91 » 01:30:16, 15-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

bostreem skrev:okej man kan styra via pekskärm hydraulik lr är det en låda liknande svab? låter ju lite intressant :P min ecr88 -05 är lite hoppig i hydrauliken men duger..

prøver å oversette litt fra svensk-engelsk til norsk-svensk: :lmao: "tweaks i boxen" = endre/justere innstillinger i SVAB-boxen, og ikke noe bytting av fysiske deler/bokser. :grin:
Senast redigerad av Inge79 01:30:36, 15-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
Inge79
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:05, 23-09-2007
Ort: Bardufoss



bostreem

#92 » 17:00:40, 15-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad bra, är det stor operation att koppla in en sådan ? och vad är en kostnad för en sådan?
bostreem
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:15, 30-04-2011
Ort: Alingsås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkerman H5 -92 nr10
Scania 143H 450 V8 -96 (såld)
Åkerman EC 130 -94 (såld)
Volvo ECR88 -06 (såld)
Åkerman H7nc -91 (såld)

prosten (trådstartaren)

#93 » 02:39:15, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tappat lite tempo med att hålla min tråd uppdaterad.
Just nu håller jag på för fullt och skyfflar sten och massor på min tomt. Det skall bli en STOR källare framöver.

Kan bjuda på ett kort från i våras, när det var lite blött och lerigt..

Bild


.... vad som inte framgår på bilden är att någonstans där nere i lervällingen så finns det en larv, som INTE sitter på :svettas:

Varför skall alltid larverna hoppa när man står som jävligast till?!!?! :aaargh: Nåväl, det var lite jobbigt och man blev lite lerig, men larven kom på och sedan blev det bad (nja, iaf högtrycksdush) för 88:an....
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Molnia

#94 » 01:47:15, 01-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

har 88:an kommit upp ur leran än? :razz:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

prosten (trådstartaren)

#95 » 11:17:57, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har inte blivit så mycket uppdateringar i tråden, men skall det komma en hel del bilder och lite text framöver, då jag jobbat en hel del med maskinen det senaste.....

Hon har tjatat ända sedan jag köpte henne om att få en rotortilt och jag har sagt nej.... hon har tjatat vidare och jag har sagt nej.... hon har argumenterat att "alla andra maskiner har ju rotortilt, varför kan inte jag få någon".... och jag har sagt NEJ....och så har hon tjatat vidare.... och till slut så sa jag:

OKEJ DÅ! Du får en rotortilt! :grin:

Det blev en helt ny Engcon 209:a med grip och SVAB L8 spakar!
Köpt av Staffans Maskin... .

Bild

....och oj vad glad hon blev! :-)
Ok, jag är lite glad jag också!

I samband med monteringen (framförallt eldragningen för RT:n då dvs.) så passade jag på att riva ut ALLT i hytten, då jag bland annat ska fräscha upp golvet med lite ny färg, byta motor till AC:n (inget att rekomendera, den satt jävligt till!) och dra ut lite kablar för extra belysning, kamera, strömmatning/laddning till monitor, telefon samt fixa uttag för mic till stereon så det blir "riktig handsfree"...
...och jo, går allt som jag vill så ska jag såklart kunna styra stereon med knapparna från L8 spakarna (någon som gjort någon liknande)?

Förhoppningsvis kommer lite mer bilder på hela projektet inom kort, nedan följer iaf en på status "någonstans mitt i".

Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Holger

#96 » 11:19:35, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

nixs

#97 » 15:27:50, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se där! Visst har man styrt funktioner i radio med knapp i l8 spak.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

prosten (trådstartaren)

#98 » 23:30:06, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha... :wave: .....skulle jag gissa på att någon som gjort detta så var det nog dig jag hade gissat på! :-)

Jag tyckte det naturliga hade varit att dra in allt i GP kontrollern och låta den sköta kommunikationen med stereon, men något sådant hade de på SVAB aldrig hört talas om! Tycker det båda hade varit smidigare att kunna styra om vilka knappar som gör vad där och dessutom skulle man ju då kunna vara lite flexibel när det gäller anslutning till olika stereo:s...
Var nästan på gång att bygga ihop en egen kontroller som klarar detta med hjälp av lämpligt aurdino-kit, men får nog vänta med det projektet, har nog mycket på gång ändå!

Vad jag läst så verkar det inte finnas någon "dominerande standard" för hur man styr stereo med "steering wheel control"? Jag har stoppat in en JVC och på den så finns det EN kabel för detta och vad jag läst mig till så triggas resp "funktion" av att man lägger på ett motstånd.... så isf borde det ju vara väldigt enkelt att koppla till knappar, bara att lägga ett motstånd i serie till resp. knapp.
Var det något liknande du gjorde?
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

prosten (trådstartaren)

#99 » 23:58:57, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir nog inga mer bilder idag då jag fastnade i en hel del funderingar, framförallt kring elen i min maskin:

Ska koppla in ström till SVAB boxen och säkringsboxen är full!
SVAB tyckte att man ska "ta en ledig plats", men jag har ju ingen ledig plats!!! Det borde väl iof vara ganska "riskfritt" att löda på en extra sladd direkt på stiftet till säkringshållaren för "14V DC power outlet (10A)". Som tur är har jag elschema och vad jag kan se där så sitter just bara "ciguttaget" (märkt 12V 4A) på denna...

Generellt sätt blir jag inte riktigt klok på hur VOLVO har tänkt gällande elen. Det sitter t.ex. 2x20A säkring för belysning och till dess går 1.225mm2 resp 1.5mm2 kabel, inte ens lika stora! Jag tycker ju att med 20A säkring så borde väl kablarna vara lite grövre??! Jag tänkte ju förbereda för att ha en mindre julgran på taket och då känns det ju lite tufft att köra på 1.225mm2 kabel......
Tänkte väl även här koppla in mig direkt på säkringsboxens stift med separata 2.5mm2 kablar så att man klarar sig..... och jo, jag ska se till att ha koll så att "totalen" inte blir mer än vad maskinen klarar....

Appropå denna säkringsbox, där sitter kablarna fast med några specialstift jag aldrig sett tidigare (ska se om jag kan posta en bild senare). Det är inte vanliga "kabelstift/skor" utan någon annan variant... Någon som vet vad jag talar om? Vore bäst att köra helt nya ifall jag ska dra in mer kablar, men får väl i värsta fall löda på de befintliga...

Någon som har läst elschema i volvos servicemanualer? I min finns det ju såklart varianter där det är olika lösningar för olika serienummer, men i min servicemanual så har jag två hela sektioner som i princip täcker samma sak, först 10 elscheman som täcker in hela maskinen, sedan kommer ytterligare en sektion med 15 elscheman som även de täcker in hela maskinen... ?!? :help: Har försökt se vad skillnaden är, men inte hittat någon... Hmmm... .

Något som inte var uppenbart (för mig iaf) i monteringsanvisningen är var jag hittar min pilotventil på min 88:a... ? Fattar jag det rätt så ska jag bara koppla in EN av de två deutsch kontakterna ( jag har inget extra som bandstyrning etc.)... .

...det blev nog lite rörigt ovan, men klockan är mycket och det är mycket som snurrar i huvuet nu .....
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

mathiast

#100 » 09:55:07, 23-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick du med en pytsare? Vissa av ecr maskinerna har ett litet speciellt system att styra slänthydraliken med,det sitter ett litet block med två magneter på och den ena är pytsaren som släpper på oljan och den andra är en riktningsventil som styr till vilken sida på ventilbordet oljan ska påverka.
Resultatet blir att man behåller den bef pytsaren och kopplar ur riktningsmagneten för att köra i ena riktningen och monterar den nya pytsaren för att köra i andra riktningen.
Lämpligtvis används den nya pytsaren för att köra oljan i rt'ns riktning då den är lättast att få en bra inställning
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

nixs

#101 » 09:56:20, 23-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gp eller RT controller?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#102 » 09:57:59, 23-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Fick du med en pytsare? Vissa av ecr maskinerna har ett litet speciellt system att styra slänthydraliken med,det sitter ett litet block med två magneter på och den ena är pytsaren som släpper på oljan och den andra är en riktningsventil som styr till vilken sida på ventilbordet oljan ska påverka.
Resultatet blir att man behåller den bef pytsaren och kopplar ur riktningsmagneten för att köra i ena riktningen och monterar den nya pytsaren för att köra i andra riktningen.
Lämpligtvis används den nya pytsaren för att köra oljan i rt'ns riktning då den är lättast att få en bra inställning


58, 88 har inte detta utförande. De har 2 likadana proptrycksreducerare under golvet långt in.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

prosten (trådstartaren)

#103 » 10:22:08, 23-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en GP kontroller.
Som jag förstått det så skall man bara koppla in den till befintlig pytsare...
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

mathiast

#104 » 11:16:22, 23-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då blir det ju lite enklare,tog en stund att klura ut hur dom hade tänkt för man hade ju förväntat sig att magneterna var åtvar sitt håll :-)
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

nixs

#105 » 11:40:28, 23-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Schema underlättar.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se